Radyo ve Televizyonda doğru iletişimin ve bilgilendirmenin ana unsuru olan haber için metin yazımı, haber toplama, haber yazma ve haber değerlendirme teknikleri konusunda öğrencilere temel bilgi aktarmak ve uygulama becerilerini geliştirmek, kişisel görüş edindirmek ve eleştirel bakış kazandırmak
- Radyo ve Tv için metin yazımı/Ali Kaptan-Maltepe Ünv. Yayınları 2006
- Televizyon Haberciliği /Tuncay Çavdar –TV Yayıncılık 2005
- Temel Gazetecilik ve Televizyon haberciliği /Oya Tokgöz-İmge Yayınevi 2004
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders ile ilgili genel kavramlar ve tanımlar, işleyiş ve dersin tanıtımı
Sözlü Anlatım, Sunum
2. Hafta
İletişim kavramı, iletişim kurma nedenleri, iletişim çeşitleri,kitle iletişimi, kitle iletişim araçları, kitle iletişim kurumları
Sözlü Anlatım, Sunum
3. Hafta
Haberin tanımı, bilgilendirme ve haber, olgu ve algılama, oluş ve fikir, gerçek ve gerçeğin sunumu, bilgi ve yorumlama
Sözlü Anlatım, Sunum
4. Hafta
Haber değeri, haberin ölçütleri ve haberin unsurları, olaydan habere
Sözlü Anlatım, Sunum
5. Hafta
Haberin özellikleri, haberde zaman, haber çeşitleri
Sözlü Anlatım, Sunum
6. Hafta
Radyo ve televizyon haberciliği, habercinin sorumluluğu ve özellikleri
Sözlü Anlatım, Sunum, Örnekleme
7. Hafta
Ara sınav
Ara sınav
8. Hafta
Habercilik kavramı ve kuralları, haberciyi etkileyen durum ve faktörler, haber kaynakları, haber dilinin temel ilke ve özellikleri
Sözlü Anlatım, Sunum, Örnekleme
9. Hafta
Haber yazmak,5N1K,radyo, televizyon için haber yazımı, piramit ve ters piramit, dörtgen haber, VTR ve kam-spiker metni, röportaj,soru sormak, soru türleri, haber aktarma, naklen yayın ve konuşma ilkeleri, konuşma dili tekniği, serbest yazım, cümle kuruluşu, radyo haber bülteni, basın bülteni
Sözlü Anlatım, Sunum, Örnekleme
10. Hafta
Haberin yapısı, haberin flaşı-başlığı, haberin gövdesi, haberin finali
Sözlü Anlatım, Sunum, Örnekleme
11. Hafta
Haber yazımı kuralları ve haber yazım uygulaması, değerlendirme ve düzeltme
Sözlü Anlatım, Sunum, Örnekleme
12. Hafta
Görüntülü haber,görüntü dili ve anlatım,televizyon haberciliği ve görüntünün gücü,haber toplantısı,haber merkezinin işleyişi
Sözlü Anlatım, Sunum, Örnekleme
13. Hafta
Televizyon haberlerinin görsel yanı, görsel içerik ve akış, televizyon haberciliğinin temel ilke ve özellikleri, televizyon haber ekibinin çalışması
Sözlü Anlatım, Sunum, Örnekleme
14. Hafta
Final
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Radyo ve Televizyon için metin yazımı ile ilgili proje, iş ve görevlerin tasarlanıp gerçekleştirilmesi ile ilgili kavram, süreç ve yöntemleri kaydedip, hatırlayarak adlandırıp tanımlayabilmek
ÖÇ-2
Radyo ve Televizyon için metin yazım teknikleri alanında eğitimle kazanılmış mesleki bilgi ve uygulama yöntemlerini tanıyarak ele alıp, çözümü belirleyerek ifade etmek
ÖÇ-3
Radyo ve Televizyon alanında, metin yazım teknikleri dersinde edinilen bilgiyi Örneklemelerle yorumlayarak yeni durumlar için kullanmayı göstermek
ÖÇ-4
Radyo ve Televizyon alanında; bir proje, iş, görev ile karşılaşıldığında durumu metin yazım teknikleri dersi yöntemleri ile ölçümleyip, karşılaştırarak; ayırt etmek, ilişkilendirip sorgulayarak gözden geçirmek ve tartışarak çözümlemek
ÖÇ-5
Radyo ve Televizyon alanında özgün projeleri ve işleri planlayarak üretmek için metin yazım teknikleri dersi sürecini hatırlayıp bağlantı kurarak proje, iş ve görevleri yapılandırarak kurup, organize etmek ve hazırlayıp üreterek özgün iş ya da ürünler ortaya koymak
ÖÇ-6
Radyo ve Televizyon alanında; yapılandırılıp, yaratılarak üretilmiş,
Gerçekleştirilip sonlandırılmış yazım teknikleri proje, iş ve görevlerini ölçümleyerek diğer proje ve işlerle kıyaslayıp değerlendirerek eleştirel yargıda bulunabilmek
Program Çıktıları
PÇ-1
Radyo ve Televizyon Teknolojisi alanındaki çalışmalar için gerekli verileri tanımlama ve değerlendirmesini etkin bir şekilde yapabilme
PÇ-2
Mesleğinin gerektirdiği teknik kavramları bilme ve bu kavramlar ışığında gerekli çalışmaları yapabilme
PÇ-3
Öğrendiği teorik bilgileri uygulamalı olarak gerçekleştirebilme becerisi
PÇ-4
Alanında ve alan dışında yaptığı çalışmaları kavrama ve etkili bir şekilde ifade edebilme
PÇ-5
Kamera, ses, ışık, kurgu programları gibi teknik donanımları kullanma ve stüdyo içi ve dışında çekim yapabilme
PÇ-6
Görüntü dili ile istenen etkiyi yaratma becerisi
PÇ-7
Senaryo yazımı, film, radyo ve televizyon programı yapım ve yönetim aşamalarını gerçekleştirebilme becerisi
PÇ-8
Yazılı, görsel ve işitsel medya için gerekli verileri toplama ve tasarlama becerisi
PÇ-9
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma
PÇ-10
Takım çalışması yapabilme becerisi
PÇ-11
Proje hazırlama ve yönetme becerisine sahip olma
PÇ-12
Araştırma konularını sunu haline getirme ve sunum yapma becerisi kazanma
PÇ-13
Hayat boyu öğrenmenin önemini kavrayarak, alan ve alan dışı gelişmleri takip ederek kendini geliştirme
PÇ-14
Kültür ve sanat etkinlikleri hakkında bilgilenme ve sosyal sorumluluk bilinci kazanma
PÇ-15
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma ve Türkçe, sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becersine sahip olma