Önlisans
Meslek Yüksek Okulu
Radyo ve Televizyon Teknolojisi
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Radyo TV Haberciliği I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MRT0006 Radyo TV Haberciliği I 2/1/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
Genel bir Radyo-Televizyonun gücü konusuna ve televizyon haberciliği tarihine bakış sonrasında, Radyo­- Televizyon haberlerinin detayına -haber stüdyolarindan başlayarak- inmeye başlanacaktir. Radyo ve Televizyon haberciliği alaninda temel bilgilerle donatmayi amaçlamaktadir.
Ön Koşullar ---
Eş Koşullar ---
Özel Koşullar ---
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Selin Okumuş
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU DÖNEM AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Konferanslar, Uygulamalı Dersler, Sunumlar, Seminerler, Projeler, Laboratuar Uygulamaları
Temel Kaynaklar Paul Gilbert ve Kevin Williams’in makaleleri içinde A.Belsey ve R. Chadwick, Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, X. Ve XI. Bölümler...

Gazetecilik ve Habercilik, Habercinin El Kitabi, (der yay.) Sevda Alankuş Kural, Bia, IPS İletişim Vakfi yay., İstanbul, 2003

Amca size Gazeteci diyebilir miyim­? “ Iletisim ve Kultur dizisi -1TB Yayincilik 2010

Croton, Gordon (1986). “Senaryodan Ekrana”, Ankara: TRT Yayinlari

Hakan Ergül, Televizyonda Haberin Magazinleşmesi, İletişim, İstanbul, 2000 (kitabin tümünü edinmekte yarar var).

Neil Postman, TV Haberlerini İzlemek, Kavram yay, İstanbul, 1992
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin işlenişi hakkında bilgilendirme, Televizyon ve gazete haberciliği nasıl olmalı? Sorusuna yanıt bulma,Türk Rd-televizyon kanallarinda örneklerini izlemekte olduğumuz haberciliğin değerlendirilmesi. Sözlü Anlatım
2. Hafta Herkes rd-televizyon muhabiri olabilir mi veya haberde çalişabilir mi?Haber yaparken nelere dikkat etmeli? Sözlü Anlatım
3. Hafta Habercinin toplum içindeki sayginliği nasil sağlanabilir? Habercilik anlaminda gerekli özellikleri barindiriyor musunuz? İyi bir muhabir ve habercinin sahip olması gereken özellikler Sözlü Anlatım
4. Hafta Televizyon ve gazetelerin bölümleri ile bu bölümlerde çalışacaklarda aranan özellikler nelerdir? İnsanlar neden televizyon izliyorlar, televizyonun gücü nereden geliyor. Bu güç televizyon haberciliğinde nasil kullaniliyor. Haber edinme alişkanliği neden görsel medyaya kaydi? Sözlü Anlatım
5. Hafta Rd-Televizyon haberciliği tarihi: Televizyon haberciliğinin dünyada ki ve buna paralel olarak ülkemizdeki gelişimi. Medya dördüncü kuvvet midir? Bu güç medya patronları ve iktidar tarafından nasıl kullanılıyor? İnsanlar neden televizyon izliyor? Televizyon ile gazetenin kamuoyuna etkisi açısından gücü nasıldır? Sözlü Anlatım
6. Hafta Teknolojinin ilerlemesi ile radyo ile televizyon haberciliğinde kat edilen yol. Medyanın gelir getiren kalemleri ve bunun için kurulan bölümler nasıl şekillenir? Bu bölümlerde çalışacak kişilerde aranan özellikler nelerdir? Sponsorluk nasıl alınır? Sözlü Anlatım
7. Hafta Haber kaynaklari: Görüntü servisi yapan haber ajanslarinin çalişma biçimleri, örgütlenmeleri ve olaya bakiş açilari. Ajanstan faydalanmanin avantajlari nelerdir?Haber Merkezlerinin çalışma koşulları nasıldır? Habercinin toplum içindeki saygınlığının önemi nasıldır? Sözlü Anlatım
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Haber değeri kavrami. Haber nedir, haberci kimdir? Haberde bulunmasi gereken temel ilkeler nelerdir? 5N 1K, Piramidler. Haber kaynakları nelerdir? Temsilcilikler, görüntülü haber ajanslarının çalışma biçimleri, örgütlenmeleri ve olaya bakış açıları. Sözlü Anlatım
10. Hafta Haber yazim kurallari. Cümle kuruluşu, yüklemler, büyük harf, kisaltmalar, sayilar vs... Sözlü Anlatım
11. Hafta Haber türleri. Olay haberciliği, profesyonalizm ve haber değer. Olay haberciliğinde temel kavramlar. Durum Gazeteciliği. Haber türleri, profesyonelleşme, olay haberciliği, analitik habercilik, dar kitle ve geniş kitle haberciliği ne demektir? Haber toplama süreci. Doğru soru sormanın önemi. Soru sorarken dikkat edilmesi gereken kurallar. Bedensel duruş ve sözel iletişim kurmak. Telefonla soru sormak ve canlı bağlantılar. Sözlü Anlatım
12. Hafta Haber toplama ve haber kaynaklari. Birincil , ikincil kaynaklar. Diğer kaynaklar. Haber toplayabilmek için soru sormanin önemi. Soru türleri... Soru cümlesi kurma. Yüzyüze ortamlarda soru sorma bedensel duruş ve sözel iletişim becerileri. Telefonla soru sorma teknikleri.Televizyon programları nasıl hazırlanır? Sözlü Anlatım
13. Hafta Haberde aktarma türleri. Dolayli ve doğrudan aktarma. Yazilan haberin değerlendirilmesi (redaksiyon) ve düzeltilmesi. Tanıtım filmi ve belgesel hazırlanması Sözlü Anlatım
14. Hafta Muhabir kimdir, nasil çalişir. Muhabirin haber toplam süreci. Muhabirin bir günü. Muhabir haber kaynaği ile nasil bir ilişki içinde olmalidir. Röportaj teknikleri. İyi röportaj nasıl yapılır? Sözlü Anlatım
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 0
Projeler 1 0
Final 1 60


ÖÇ-1Haber nedir?
ÖÇ-2Radyo Televizyon haberlerinin nasıl bir yapılandığını kavrama
ÖÇ-3Radyo Televizyon haberlerinin nasıl üretildiğini ve üretim sürecinde hangi kaynaklardan faydalandığını analiz etme
ÖÇ-4Teknolojinin televizyon haberciliği üzerindeki etkisini tartışma
ÖÇ-55N1K haber yazma uygulamaları
Program Çıktıları
PÇ-1Radyo ve Televizyon Teknolojisi alanındaki çalışmalar için gerekli verileri tanımlama ve değerlendirmesini etkin bir şekilde yapabilme
PÇ-2Mesleğinin gerektirdiği teknik kavramları bilme ve bu kavramlar ışığında gerekli çalışmaları yapabilme
PÇ-3Öğrendiği teorik bilgileri uygulamalı olarak gerçekleştirebilme becerisi
PÇ-4Alanında ve alan dışında yaptığı çalışmaları kavrama ve etkili bir şekilde ifade edebilme
PÇ-5Kamera, ses, ışık, kurgu programları gibi teknik donanımları kullanma ve stüdyo içi ve dışında çekim yapabilme
PÇ-6Görüntü dili ile istenen etkiyi yaratma becerisi
PÇ-7Senaryo yazımı, film, radyo ve televizyon programı yapım ve yönetim aşamalarını gerçekleştirebilme becerisi
PÇ-8Yazılı, görsel ve işitsel medya için gerekli verileri toplama ve tasarlama becerisi
PÇ-9Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma
PÇ-10Takım çalışması yapabilme becerisi
PÇ-11Proje hazırlama ve yönetme becerisine sahip olma
PÇ-12Araştırma konularını sunu haline getirme ve sunum yapma becerisi kazanma
PÇ-13Hayat boyu öğrenmenin önemini kavrayarak, alan ve alan dışı gelişmleri takip ederek kendini geliştirme
PÇ-14Kültür ve sanat etkinlikleri hakkında bilgilenme ve sosyal sorumluluk bilinci kazanma
PÇ-15En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma ve Türkçe, sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becersine sahip olma
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5