Bu dersin temel amacı, psikolojik danışman adaylarının rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında bireyi tanımak amacıyla kullanabilecekleri test dışı teknikleri ve kullanım alanlarını öğrenmelerini sağlamaktır. Bu tekniklerin öğrenilmesi mesleğin icrasında deneyimli olunmasını sağlayacaktır.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Yok.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Sinan Okur
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba günü 13.00–14.50 (A-203 Numaralı Derslik)
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba günü tüm ders araları ve haftanın her günü e-posta ile.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama vb.
Temel Kaynaklar
Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Özgüven, İ. E. (2000). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: PDRM Yayınları.
Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme ilke ve teknikleri. Ankara: PDRM Yayınları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Müdahale Teknikleri ve Sınıflandırması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2. Hafta
Test Dışı Teknikler, Kullanımları ve Önemi
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3. Hafta
Test Dışı Tekniklerin Uygulanması, Değerlendirilmesi ve Yorumlanmasında Dikkat Edilecekler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
4. Hafta
Gözlem Tekniği ve Uygulanması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
5. Hafta
Görüşme ve Anket Teknikleri ve Uygulanması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
6. Hafta
Problem Tarama Listeleri ve Uygulanması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
7. Hafta
Otobiyografi Tekniği, Zaman Çizelgeleri ve Uygulanması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
8. Hafta
Ara sınav
Sınav
9. Hafta
Cümle Tamamlama ve İstek Listeleri ve Uygulanması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
10. Hafta
Sosyometri Tekniği ve Uygulanması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
11. Hafta
Kimdir Bu ve Rol Dağıtımı Tekniği ve Uygulanması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
12. Hafta
Güdümlü İmajinasyonlar ve İmajinatif Hikâyelerin Uygulanması ve Kullanımları
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
13. Hafta
Rol Playing Tekniği ve Uygulanması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
14. Hafta
Danışmanlıkta Sanatsal Tekniklerin Kullanılması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
15. Hafta
Yaratıcı Drama
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
16. Hafta
Genel tekrar ve değerlendirme
Tartışma
17. Hafta
Final Sınavı
Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Bireyi tanıma ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
ÖÇ-2
Testler ve test dışı teknikler arasındaki farklılıkları açıklar.
ÖÇ-3
Test dışı teknikleri özelliklerine göre gruplandırır.
ÖÇ-4
Test dışı tekniklerin güçlü ve zayıf yanlarını tartışır.
ÖÇ-5
Test dışı teknikleri kullanım amacına uygun olarak hazırlar, uygular ve sonuçları rapolaştırır.
ÖÇ-6
Test dışı tekniklerin geçerlik ve güvenirliğini arttırmak için alınması gereken önemlemleri tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.