Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


TEST DIŞI TEKNİKLER

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 4001 4 TEST DIŞI TEKNİKLER 1/2/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, psikolojik danışman adaylarının rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında bireyi tanımak amacıyla kullanabilecekleri test dışı teknikleri ve kullanım alanlarını öğrenmelerini sağlamaktır. Bu tekniklerin öğrenilmesi mesleğin icrasında deneyimli olunmasını sağlayacaktır.

Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Yok.
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dr. Sinan Okur
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba günü 13.00–14.50 (A-203 Numaralı Derslik)
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba günü tüm ders araları ve haftanın her günü e-posta ile.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama vb.
Temel Kaynaklar Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). Bireyi tanımada test dışı teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar Özgüven, İ. E. (2000). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: PDRM Yayınları.

Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme ilke ve teknikleri. Ankara: PDRM Yayınları 

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Müdahale Teknikleri ve Sınıflandırması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2. Hafta Test Dışı Teknikler, Kullanımları ve Önemi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3. Hafta Test Dışı Tekniklerin Uygulanması, Değerlendirilmesi ve Yorumlanmasında Dikkat Edilecekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
4. Hafta Gözlem Tekniği ve Uygulanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
5. Hafta Görüşme ve Anket Teknikleri ve Uygulanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
6. Hafta Problem Tarama Listeleri ve Uygulanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
7. Hafta Otobiyografi Tekniği, Zaman Çizelgeleri ve Uygulanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
8. Hafta Ara sınav Sınav
9. Hafta Cümle Tamamlama ve İstek Listeleri ve Uygulanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
10. Hafta Sosyometri Tekniği ve Uygulanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
11. Hafta Kimdir Bu ve Rol Dağıtımı Tekniği ve Uygulanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
12. Hafta Güdümlü İmajinasyonlar ve İmajinatif Hikâyelerin Uygulanması ve Kullanımları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
13. Hafta Rol Playing Tekniği ve Uygulanması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
14. Hafta Danışmanlıkta Sanatsal Tekniklerin Kullanılması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
15. Hafta Yaratıcı Drama Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Uygulama
16. Hafta Genel tekrar ve değerlendirme Tartışma
17. Hafta Final Sınavı Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Bireyi tanıma ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
ÖÇ-2Testler ve test dışı teknikler arasındaki farklılıkları açıklar.
ÖÇ-3Test dışı teknikleri özelliklerine göre gruplandırır.
ÖÇ-4Test dışı tekniklerin güçlü ve zayıf yanlarını tartışır.
ÖÇ-5Test dışı teknikleri kullanım amacına uygun olarak hazırlar, uygular ve sonuçları rapolaştırır.
ÖÇ-6Test dışı tekniklerin geçerlik ve güvenirliğini arttırmak için alınması gereken önemlemleri tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6