Üretim planlama ve bütünleştirmeyi yapabilecek bilgi düzeyini, toplaşık üretim planlama, envanter yönetimi ve çizelgeleme konuları üzerinden verebilmektir.
Ön Koşullar
IE4201 Operations Research I
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Tülin Aktin
Asistanlar
Arş. Gör. Oğuz Emir
Ders Gün,Saat ve Yeri
Teori (A,B): Pazartesi 12:00-14:45, Z-D-1; Uygulama (A): Cuma 13:00-14:45, Z-D-3; Uygulama (B): Cuma 15:00-16:45, Z-A-1
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Tülin Aktin, Pazartesi 15:00-16:00, 2-A-02; Arş. Gör. Oğuz Emir, Cuma 10:00-12:00, 2-A-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatım
- Problem çözme
- Proje
- Sanayi destekli seminer / Teknik gezi
Temel Kaynaklar
- Johnson, L.A. and Montgomery, D.C., Operations Research in Production Planning, Scheduling, and Inventory Control, John Wiley & Sons, Inc., 1974.
- Hax, A.C. and Candea, D., Production and Inventory Management, Prentice-Hall, Inc., 1984.
- Sipper, D. and Bulfin, Jr., R.L., Production: Planning, Control, and Integration, McGraw-Hill, Inc., 1998.
- Heizer, J., Render, B. and Munson, C., Operations Management: Sustainability and Supply Chain Management, Global Edition, 14th Edition, Pearson, 2023.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Toplaşık üretim planlama (Tablo yöntemi ve ulaştırma yöntemi)
Sözlü anlatım, Uygulama
2. Hafta
Toplaşık üretim planlama (Statik matematiksel modeller)
Sözlü anlatım, Uygulama
3. Hafta
Toplaşık üretim planlama (Dinamik matematiksel modeller)
Sözlü anlatım, Uygulama
4. Hafta
Toplaşık üretim planlama (Dinamik matematiksel modeller)
Sözlü anlatım, Uygulama
5. Hafta
Deterministik envanter modelleri
Sözlü anlatım, Uygulama
6. Hafta
Deterministik envanter modelleri
Sözlü anlatım, Uygulama
7. Hafta
Stokastik envanter modelleri
Sözlü anlatım, Uygulama
8. Hafta
Tatil
9. Hafta
ARA SINAV
10. Hafta
Stokastik envanter modelleri
Sözlü anlatım, Uygulama
11. Hafta
Malzeme ihtiyaç planlaması
Sözlü anlatım, Uygulama
12. Hafta
Malzeme ihtiyaç planlaması
Sözlü anlatım, Uygulama
13. Hafta
İmalat ortamında sıralama ve çizelgeleme problemleri
Sözlü anlatım, Uygulama
14. Hafta
İmalat ortamında sıralama ve çizelgeleme problemleri
Sözlü anlatım, Uygulama
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
Final sınavı
17. Hafta
Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Kısa sınav(lar)
3
10
Projeler
1
15
Final
1
40
ÖÇ-1
Toplu üretim planlama problemlerini excel ve ulaşım modellerini kullanarak farklı stratejilerle çözer. Statik ve dinamik toplaşık üretim planlama problemlerini çözmek için doğrusal matematiksel modelleri formüle eder. Karar değişkenlerini tanımlar, amaç fonksiyonunu ve kısıtları belirler.
ÖÇ-2
Deterministik ve sabit talep yöntemiyle tek bir ürünün parti hacmini belirler ve envanter politikasının toplam maliyetini hesaplar. Birden çok ürün için kaynak kısıtlamaları altında parti hacmi problemlerini çözer.
ÖÇ-3
Dinamik talepler doğrultusunda sipariş miktarlarını ve zamanlama kararlarını hesaplar.
ÖÇ-4
Tekli ürün için belirli talep olması durumu için parti büyüklüğünü belirleyeblir. Bilinen bir parti politikasının envanter geomnetrisini çizebilir. Envanter maliyetini hesaplayabilir ve kaynak kısıtları altında parti büyüklüğünü hesaplayabilir.
ÖÇ-5
Bağımlı talep envanter modellerinin temellerini anlamak ve bir malzeme gereksinimleri planlama tablosu hazırlar. Netleştirme hesaplamaları yapar ve farklı parti boyutlandırma teknikleriyle planlı sipariş miktarlarını hesaplar.
ÖÇ-6
Farklı performans ölçütlerine göre en iyi iş sırasını belirler. Öncelikli gönderim kurallarına dayanarak, bir Gantt şeması çizerek genel işyeri çizelgeleme problemlerini çözer. Tek makine, paralel makine, seri üretim ve siparişe göre üretim gibi çizelgeleme problemlerini yönetmek için çeşitli algoritmalar uygular.
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.