MTS II stüdyosunda, çevre/yer ve mekân duygusunun, basit programlar içeren kapalı, açık/yarı açık mekânlardan oluşan bir tasarım problem aracılığı ile aktarılması ve geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda, bireysel ya da grup elemanı olarak stüdyo çalışmalarında yer alınmasının ve stüdyoda yapılan tüm projelerin paylaşıma ve eleştiriye açık olmasının, öğrencinin sosyal ve mimari iletişim yeteneğinin gelişmesinde etkili olması beklenmektedir.
Uygulamalar, ders öğretim üyelerinin yürüttüğü, öğrencilerin katılımıyla yapılan stüdyo çalışmalarına (uygulama ve ödevler) dayalıdır. Sunumlar, çizim uygulamaları ve ev ödevleri içerir.
Öğrenciler süreç içerisinde çizim ve tasarım becerilerini geliştirir ve stüdyo öğrencinin mekân, algı, çevre, malzeme, strüktür, form, bağlam, içerik gibi kavramlar üzerine düşündüğü onları yeniden yorumladığı ve keşfettiği dinamik ve deneysel bir ortam sunar. Bu keşifler dönem boyunca kaydedilir ve dönem sonunda teslim edilir.
Dönem boyunca programda öğrencinin bireysel ve grup çalışma becerisini geliştirdiği altı küçük stüdyo çalışmasından oluşan iki mimari tasarım çalışması ve bir dönem projesi yer alır.
Ön Koşullar
MIM0002 - Mimari Tasarım II
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Emre Arslan, Doc. Dr. Pınar Arabacıoğlu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 13:00-17:00; Perşembe 09.00-13.00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ceren Göğüş, Pazartesi, 11.00-13.00, 2G-01
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders öğretim üyelerinin yürüttüğü öğrencilerin katılımıyla yapılan stüdyo çalışmalarına (uygulama ve ödevler) dayalıdır. Sunumlar, çizim uygulamaları ve ev ödevleri içerir.
Öğrenciler süreç içerisinde çizim ve tasarım becerilerini geliştirir ve stüdyo öğrencinin mekan, algı, çevre, malzeme, strüktür, form, bağlam, içerik gibi kavramlar üzerine düşündüğü onları yeniden yorumladığı ve keşfettiği dinamik ve deneysel bir ortam sunar. Bu keşifler dönem boyunca kaydedilir ve dönem sonu portfolyosunda teslim edilir.
Dönem boyunca programda öğrencinin bireysel ve grup çalışma becerisini geliştirdiği iki ayrı proje ve analiz ve veri toplama çalışmaları yeralır.
Perec, G., 1997. Species of Spaces and Other Places, Penguin Books.
Lefevbre, H. Everyday life in the modern world (An Inquiry, and Some Discoveries)
Frampton, K. Studies in tectonic culture (introduction)
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin İçeriği Tanıtımı, Süreç Konusunda Bilgilendirme
Tanışma
2. Hafta
Logo Tasarımı
Sunum, Çizim
3. Hafta
Çözümleme Çalışması-Form P1
Sunum, Poster, Maket
4. Hafta
Çözümleme Çalışması P1
Eskiz, Çizim ve Maket
5. Hafta
Çözümleme Çalışması-strüktür P2
Eskiz, Çizim ve Maket
6. Hafta
Çözümleme Çalışması -strüktür P2
Eskiz, Çizim ve Maket
7. Hafta
Çözümleme Çalışması-bağlam P3
Eskiz, Çizim ve Maket
8. Hafta
Çözümleme Çalışması-konsept P4
Eskiz, Çizim ve Maket
9. Hafta
Çözümleme Çalışması-konsept P4
Eskiz, Çizim ve Maket
10. Hafta
Efemeral Mimarlık-P5
Eskiz, Çizim ve Maket
11. Hafta
Efemeral Mimarlık-P5
Eskiz, Çizim ve Maket
12. Hafta
Ramazan Bayramı tatili
13. Hafta
Efemeral Mimarlık-P5
Eskiz, Çizim ve Maket
14. Hafta
Efemeral Mimarlık-P5
Eskiz, Çizim ve Maket
15. Hafta
Efemeral Mimarlık-P5
Eskiz, Çizim ve Maket
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
4
30
Derse Devam / Katılım
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Konu ile ilgili bilgiler elde etme, belgeleme, (BİLGİ)
ÖÇ-2
Yere ilişkin doğal ve yapay özelliklerin, çevrenin öğrenilmesi, (BİLGİ)
ÖÇ-3
Bilgilerin sunuma hazırlanmak üzere yorumlanması, değerlendirilmesi, (BECERİ)
ÖÇ-4
Temel mimari ilkeleri yerle ilişkilendirerek değerlendirme, öneriler geliştirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-5
Temel mimari ilkeleri bina ve iç mekan düzeyinde ele alarak tasarlama, sunabilme, (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.