Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Çevre Psikolojisi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK3100 Çevre Psikolojisi 3/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
 Bu dersin amacı; çevre, “çevreye dost”/ “çevreyi yıkıcı” davranış, çevre psikolojisinin anlamı, çevre psikolojisinde araştırma alanları, çevre psikolojisinde gelecekte atılması gereken adımlar gibi konularda genel bir bakış açısı kazandırmaktır.
Ön Koşullar ---
Eş Koşullar ---
Özel Koşullar ---
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Derya Deniz
Asistanlar ---
Ders Gün,Saat ve Yeri Gün, XX.XX:XX.XX, XXXX Yerleşkesi XXX nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sözlü anlatım

-Tartışma

-Sunum
Temel Kaynaklar

 

*Çevre Psikolojisi: İnsan-Mekan İlişkileri, 2010, Melek Göregenli,  İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

 *Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi, 2007, İmge Kitabevi Yayınları (Editör: Ayşegül Mengi).

 *Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü, 2008, Clive Ponting (Çeviren: Ayşe Başçı), Sabancı Üniversitesi Yayınları.

*Steg, L., van den Berg, A. E., & de Groot, J. I. M. (Eds.). (2013). Environmental psychology: An introduction. BPS Blackwell.

*Bell, P.A., Greene, T.C., Fisher, J.D. and Baum, A. (2001) Environmental Psychology. 5th Edition, Harcourt College Publishers, New York.

 

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Çevre ve çevre psikolojisinin tanımı ve tarihçesi; “çevre dostu”/”çevreyi yıkıcı” davranışların anlamı ve sonuçları; çevre ile ilgili tutum ve davranışlar; “Çevre Psikolojisi Açısından İnsan-Mekan İlişkileri” (Çevre Psikolojisi) Sözlü Anlatım
2. Hafta Çevre psikolojisinde araştırma alanları (gürültü, koku, renk, ışık, sıcaklık, ofis tasarımı, vs.); “Çevrenin Algılanması ve Temsili”, “Mahremiyet” (Çevre Psikolojisi) Sözlü Anlatım
3. Hafta Çevre psikolojisinde araştırma metodları; teorik modeller ve uygulamalı araştırma; ileride atılması gereken adımlar; “Kişisel Mekan ve Alansallık”, “Ev ve Yerleşim Çevreleri” (Çevre Psikolojisi) Sözlü AnlatımSözlü Anlatım
4. Hafta Çevre Politikasında Mimarın ve Mimarlığın Rolü”, “Mimarlık ve Çevre” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi), “Yere Bağlılık ve Yer Kimliği”, “Çevresel Tasarım Süreci” (Çevre Psikolojisi) Sözlü Anlatım
5. Hafta Ödev ve Sunum 1: Farklı Meslekler için Ofis Çevreleri Sunum
6. Hafta Ödev ve Sunum 1: Farklı Meslekler için Ofis Çevreleri Sunum
7. Hafta “Çevre Duyarlılığının Piyasa Ekonomisine Yenik Düştüğü Nokta: Sürdürülebilir Kalkınma”, “Avrupa Birliği Katı Atık Stratejisi: Sürdürülebilir Katı Atık Yönetimi ve Türkiye” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi) Sözlü anlatım
8. Hafta İnsan davranışı ve davranış değiştirme; FİLM Film gösterimi
9. Hafta “Yıkım ve Hayatta Kalma”, “Uzun Süren Mücadele” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü), “Çevrecilik: Tarihsel, Teorik, Felsefi Temelleri ve Küreselleşmesi” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi); FİLM-tartışma Film gösterimi
10. Hafta Ödev ve Sunum 2: Davranış Değiştirme Projesi “Düşünce Biçimleri” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü) Sözlü anlatım
11. Hafta ARA SINAV
12. Hafta Ödev ve Sunum2: Davranış Değiştirme Projesi “Dünyanın Yağmalanması” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü) Sunum
13. Hafta “İkinci Büyük Değişim” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü), “Küresel ve Yerel Çevre Sorunlarının Risk Olarak Algılanması Üzerine Bir Araştırma” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi) Sözlü anlatım
14. Hafta “Bergama Çevre Hareketi’nin Türkiye’deki Çevre Yönetimi Açısından Önemi”, “Türkiye’de Yararlanılması ve Geliştirilmesi Gereken Bir Çevre Örgütlenmesi: Üniversite Öğrenci Çevre Toplulukları” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi) Sözlü anlatım
15. Hafta Hafta 14- “Dünyayı Kirletmek”, “Küresel Sistemlere Yönelik Tehditler”, “Geçmişin Gölgesi” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü) Sözlü anlatım
16. Hafta Sosyal Sorumluluk Projesi: Hayvan barınaklarına yardım konusunda geliştirilen proje taslağının ve yapılan uygulamanın sunumu Proje
17. Hafta YIL SONU SINAVI
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 40
tartışma 1 20
Final 1 40


ÖÇ-1ÖÇ 1. Çevre psikolojisinin temel konularını ve kavramlarını tanımlamak (BİLGİ)
ÖÇ-2ÖÇ 2. “Çevreye dost” ve “çevreyi yıkıcı” davranışları belirlemek (KAVRAMA)
ÖÇ-3ÖÇ 3. Çevre psikolojisindeki araştırma alanlarını tanımak (KAVRAMA)
ÖÇ-4ÖÇ 4. Yapılacak okumalarla ilgili önemli tartışma soruları çıkararak, okumaları yorumlamak (UYGULAMA)
ÖÇ-5ÖÇ 5. Hayvan barınaklarına yardım konusunda bir proje taslağı hazırlamak ve bu taslağı uygulamak (UYGULAMA)
ÖÇ-6ÖÇ 6. Çevre psikolojisindeki temel kavramları (seyredilecek film ve yapılacak okumalar üzerinden) tartışıp, analiz etmek (KAVRAMA)
ÖÇ-7ÖÇ 7. Davranış değiştirme modeli tasarlamak (UYGULAMA)
ÖÇ-8ÖÇ 8. Çevre psikolojisinin temel kavramlarını bir araya getirerek, psikolojik bir bakış açısıyla, proje hazırlamak (UYGULAMA)
ÖÇ-9ÖÇ 9. “Farklı meslekler için ofis çevreleri” projesi kapsamında, değişik meslek gruplarına ait ofisleri ziyaret ettikten ve orada çalışanlarla görüştükten sonra, ofislerin psikolojiye etkisi konusunda değerlendirmelerde bulunmak (UYGULAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18
ÖÇ 1                  
ÖÇ 2                  
ÖÇ 3                  
ÖÇ 4                  
ÖÇ 5                  
ÖÇ 6                  
ÖÇ 7                  
ÖÇ 8                  
ÖÇ 9