Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Osmanlı Türkçesi Grameri I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB302 3 Osmanlı Türkçesi Grameri I 2/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Osmanlıca içersinde kullanılan Arapça kelimelerin yapısını kavratmak, bundan hareketle öğrencinin Osmanlıca metne hakimiyetini kolaylaştırmak.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Türkmen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri SALI, 09:00-11:00, AK4B-11/13
Görüşme Saatleri ve Yeri SALI 15:00-17:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Soru-Yanıt, Metin üzerinde uygulama.
Temel Kaynaklar Develi Hayati (2009), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, Kesit Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar Develi Hayati (2006), Osmanlı’nın Dili, 3F Yayınları, İstanbul.
Ergin, Muharrem (1982), Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
 
Timurtaş, Faruk Kadri (2009), Osmanlı Türkçesi Grameri III, Alfa Yayınları.

Devellioğlu, Ferit (2006), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Aydın Kitabevi, Ankara.

Sami, Şemsettin (1996), Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Arapça kelimelerin yapısı. Asli ve zaid harfler. Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
2. Hafta Aksam-ı seb’a. Arapça sayı isimleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
3. Hafta Arapça isimler ve çokluk. Mükesser çokluk vezinleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
4. Hafta Arapça masdarlar. Sülasi mücerred masdarlar Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
5. Hafta Sülasi mücerred masdarların ism-i fail ve ism-i mef’ulu. Rubai mücerred masdarlar Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
6. Hafta Mezidünfih masdarlar: İf’āl babı ve tef’īl babı, ismi-i fāilleri ve ism-i mef’ûlleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
7. Hafta Mezidünfih masdalar: tefe’’ul babı ve Tefā’ul babı, ismi-i fāilleri ve ism-i mef’ûlleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
8. Hafta Vize
9. Hafta Mezidünfih masdarlar: mufā’alet babı ve infi’āl babı, ismi-i fāilleri ve ism-i mef’ûlleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
10. Hafta Mezidünfih masdarlar ifti’āl babı ve istif’āl babı, ismi-i fāilleri ve ism-i mef’ûlleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
11. Hafta Arapça sıfatlar: Sıfat-ı Müşebbehe. İsm-i Tafdil Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
12. Hafta Arapça sıfatlar: Mübalağa-i fāil. İsm-i mensûb Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
13. Hafta İsm-i Mekān, ism-i zaman, ism-i alet, ism-i tasgîr Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
14. Hafta Arapça masdarların Türkçede kullanılışları Sözlü anlatım ve yazılı uygulama, metin okuma
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Arapçanın genel kurallarını kavrar.
ÖÇ-2Arapça kelimelerin vezinlerinin ne işe yaradığını bilir.
ÖÇ-3Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça kelime çeşitlerini sıralayabilir.
ÖÇ-4Arapça isimleri ve masdarları tanır.
ÖÇ-5Arapça kelimelerin vezinlerini bilir.
ÖÇ-6İsm-i Fāil ve İsm-i mef'ûlleri tanır.
ÖÇ-7Osmanlı Türkçesi metinlerini okur.
ÖÇ-8Osmanlı Türkçesi metinlerini Latin harflerine aktarır.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8