Türk halk edebiyatının nesir türlerini öğretmek; mit, destan, masal, efsane, halk hikayesi gibi türleri anlam, yapı ve işlev bağlamında örnek metinler eşliğinde yorumlama yeteneği kazandırmak; bu tür metinler üzerinden geleneksel dünya görüşü odaklı çözümleme yaptırabilmek.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Serdar Gürçay
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma günü 11.00-13.00 saatleri arasında AK3B0305 dersliğinde yapılacaktır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı 15.00-17.00 arasında 3D11 numaralı ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım
Soru-Yanıt
Tartışma
Kısa Sunum
Temel Kaynaklar
-Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1986.
-Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri (çev.: Sema Rıfat), Om Yayınevi, İstanbul 2001.
-Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi I, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1993.
-Saim Sakaoğlu-Ali Duymaz, İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2002.
-P. Naili Boratav, 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1995.
-P. Naili Boratav, Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2002.
-Saim Sakaoğlu, Gümüşhane ve Bayburt Masalları, Akçağ Yayınları, Ankara 2002.
-Dursun Yıldırım, Türk Edebiyatında Bektaşi Tipine Bağlı Fıkralar (İnceleme-Metin), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1976.
-W. Bang- G. R. Rahmeti, Oğuz Kağan Destanı, Burhaneddin Basımevi, İstanbul 1936.
-A. Z. Velidi Togan, Oğuz Destanı Reşideddin Oğuznamesi, Tercüme ve Tahlili, Enderun Kitabevi, İstanbul 1982.
Diğer Kaynaklar
-M. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi, Ötüken Neşriyat, İstanbul 1980.
-Mirce Eliade, Dinler Tarihine Giriş (çev.: Lale Arslan), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2003.
-Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I Giriş-Metin-Faksimile, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2004.
-Mehmet Aça (ed.), Türk Halk Edebiyatı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Mit ve Ritüel (Terim, Tanım, Yapı, Tasnif, Anlatım, İşlev)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
2. Hafta
Mit ve Diğer Sözlü Anlatı Türleri
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
3. Hafta
Türk Yaratılış Mitleri (Karşılaştırmalı İnceleme)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
4. Hafta
Türk Yaratılış Mitleri (Karşılaştırmalı İnceleme)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
5. Hafta
Tufan ve Kıyamet Konulu Mitler (Karşılaştırmalı İnceleme)
Halk hikâyelerindeki insan-toplum ilişkisini yorumlar.
ÖÇ-2
Halk anlatılarının ilk Türk romanlarındaki izlerini değerlendirir.
ÖÇ-3
Gülme teorilerinin halk fıkralarındaki etkilerini yorumlar.
ÖÇ-4
Halk edebiyatının çalışma alanını bilir.
ÖÇ-5
Mitolojinin halk edebiyatındaki izlerini açıklar.
ÖÇ-6
Destanları oluşturan toplum, medeniyet, inanç özelliklerini açıklar.
ÖÇ-7
Efsanelerin arka planındaki mitolojik inançları görür.
ÖÇ-8
Masalları inceleme yöntemlerini bilir ve örnek metinleri inceler.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.