Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Edebiyatı Tarihi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB710 Türk Edebiyatı Tarihi 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Edebiyat kavramının yazarla, onun ve çevresiyle olan ilişkilerini ve bunların esere yansımasını, zaman içinde gelişme sürecini, bu süreçteki değişmeleri örneklerle kavrar.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Araş. Gör. Dr. Güler Uğur Melikoğlu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 11.00-13.00 3C 04-06
Görüşme Saatleri ve Yeri ÇARŞAMBA 14:00-15:00, 4B-17
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
Temel Kaynaklar Köprülü, Mehmet Fuat. Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul, 1985.

Kocatürk, Vasfi Mahir. Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul. 1965.

Mengi, Mine. Eski Türk Edebiyatı Tarihi. Anakar, 2000.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Edebiyat nedir? Edebî eser nedir? Edebiyatçı kimdir? Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
2. Hafta Edebiyat Tarihi nedir? Edebiyat tariihinde metot, eleştirinin yeri ve bakış açıları. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
3. Hafta Edebiyat tarihinin kaynakları: Yazılı kaynaklar, sözlü kaynaklar, işitsel ve görsel kaynaklar. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
4. Hafta Edebiyat tarihinin yazılı kaynakları: Kütüphane kaynakları, Arşiv kaynakları. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
5. Hafta Sözlü Kaynaklar: Mülakatlar, Kaldıklar (Tarihi Eser), Müzeler, Ören İlişkisi. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
6. Hafta İşitsel ve Görsel Kaynaklar: CD, Kasetler, Slaytlar, Filmler, Fotoğraflar. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
7. Hafta Edebiyat tarihinin başka bilimlerle ilişkisi: Tarih, Psikoloji, Coğrafya, Ekonomi, Etnografya, Folklor, DinlerTarihi, Filoloji, Güzel Sanatlar (resim, heykel, müzik). Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
8. Hafta Ara Sınav. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
9. Hafta Yazarı tanıma: Biyografi ve biyografi kaynakları (tezkireler, tarihler, monografiler, ansiklopediler, il ve ilçe ünlüleri, hatıralar, gazete ve dergi yazıları) Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
10. Hafta Yazarın toplumdaki statüsü ve geçimi. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
11. Hafta Kitabı tanıma: Kataloglar ve çeşitleri (yazma eserler katalogları, basma eserler katalogları) Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
12. Hafta Kaynakların tespiti ve bunların fişlenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
13. Hafta Eserde görülen değişiklikler, sansürle gelen değişiklikler, yayıncıdan gelen değişiklikler, yazardan gelen değişiklikler, yazma eserde müstensihten gelen değişiklikler, yazarın ölümünden sonra yapılan değişiklikler, tercümeden gelen değişiklikler. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
14. Hafta Dönemin değerlendirilmesi: "Bir edebî eser"in hazırlanması, okuyucuya sunulması ve okuyucuyu etkilemesi bakımından toplu bir değerlendirilmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
15. Hafta Final Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
16. Hafta Final Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
17. Hafta Final Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40


ÖÇ-1Okuduğu bir edebî eseri, konu, dil, üslup, zaman, tarihî olaylar ve yazarın kimliği bakımından değerlendirir.
ÖÇ-2Yazar ve eseri arasındaki ilgi dolayısıyla eserlerin birinci ve diğer baskılarında görülebilecek değişikliklerin nedenlerini, eğitim, zaman ve etki yönüyle kavrar.
ÖÇ-3"Edebî" eserle, edebî olmayan eserleri birbirinden ayırt eder.
ÖÇ-4Edebî eserin ortaya çıkışına neden olan psikolojik ve sosyolojik etkileri kavrar.
ÖÇ-5Dil, üslup, sant anlayışı ve bakış açılarının çeşitliğinin edebî eserlere etkilerini örneklerle kavrar.
ÖÇ-6Edebî eserlerdeki konuların zaman içinde değişiklik göstermesinin nedenlerini kavrar.
ÖÇ-7Edebiyatın geniş konularından veya dönemlerinden biri üzerinde araştırma yapma durumunda kaynakları, bunlara ulaşmayı ve onları değerlendirmeyi öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7