1. Osmanlı döneminde yazılmış metinleri okuyabilmelerini sağlamak.
2. Osmanlı Türkçesinin fonetik, morfolojik ve sentaktik özelliklerini kavratmak.
3. Aklam-sitte'yi öğretmek (okuma düzeyinde).
4. Yüzyıllara göre az çok değişen dil ve üslup özelliklerini kavratmak.
5. Osmanlı Türkçesiyle yazılmış mensur ve manzum metinleri okuyup anlamlandırabilmelerini ve günümüz Türkçesine aktarabilmelerini sağlamak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Türkmen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe günü 10.00-13.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı günü 15.00-16.00 saatleri arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, okuma, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
Temel Kaynaklar
1. Develi, H., Osmanlı türkçesi Kılavuzu, İstanbul, 2010.
2. İz, Fahir, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara, 1995.
Diğer Kaynaklar
1. Devellioğlu, F., Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, İstanbul, 1983.
2. İz, Fahir, Eski Türk Edebiyatında NazımI-II, Ankara, 1995.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Aksam-ı Seba
M. Akif Hakkın Sesleri
Anlatım, okuma, soru-cevap
2. Hafta
Arapça isimler, çokluk
M. Akif Hakkın Sesleri
Anlatım, okuma, soru-cevap
3. Hafta
Arapçada masdarlar
N. Kemal, Cezmi
Anlatım, okuma, soru-cevap
4. Hafta
İsm-i fail, ism-i mef'ul
İsm-i fail, ism-i mef'ul
Anlatım, okuma, soru-cevap
5. Hafta
A. Haşim, O Belde
Anlatım, okuma, soru-cevap
6. Hafta
Farsça birleşik sıfatlar
H. Ziya Mai ve Siyah
Anlatım, okuma, soru-cevap
7. Hafta
Farsça tamlamalar
Nesimi
Divan'dan
Anlatım, okuma, soru-cevap
8. Hafta
Vize
Yazılı
9. Hafta
Arapça edatlar
Fuzuli
Gazeller
Anlatım, okuma, soru-cevap
10. Hafta
Fuzuli
Gazeller
Anlatım, okuma, soru-cevap
11. Hafta
Arapça söz kalıpları
Baki
Mersiye
Anlatım, okuma, soru-cevap
12. Hafta
Fuzuli
Hadikatü's-Suada
Anlatım, okuma, soru-cevap
13. Hafta
Menakıb-ı İbrahim-i Gülşeni
Anlatım, okuma, soru-cevap
14. Hafta
Nevadir-i Süheyli
Anlatım, okuma, soru-cevap
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Osmanlı döneminde yazılmış metinleri okuyabilir.
ÖÇ-2
2. Osmanlı Türkçesinin fonetik, morfolojik ve sentaktik özelliklerini bilir.
ÖÇ-3
3. Farklı yazı çeşitleriyle (aklam-sitte) ile yazılmış metinleri okuyabilir.
ÖÇ-4
4. Yüzyıllara göre az çok değişen dil ve üslup özelliklerini ayırt edebilir.
ÖÇ-5
5. Osmanlı Türkçesiyle yazılmış mensur ve manzum metinleri okuyup anlamlandırabilir ve günümüz Türkçesine aktarabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.