Tanımsız
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Beslenme ve Diyetetik Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Toplumda Beslenme Sorunları ve Epidemiyolojisi

Toplumda Beslenme Sorunları ve Epidemiyolojisi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
BES6006 Toplumda Beslenme Sorunları ve Epidemiyolojisi 3/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
Dersin amacı; toplumda özellikleri olan grupların beslenme sorunlarınının, nedenlerininin ve çözüm yollarının öğrenilmesidir. 


Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Pelin Baltacı
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 09.00-11.45, CB-03-01 nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma, 10.00-11.00, Hukuk Fakültesi Binası 2. Kat, 202-01 nolu oda
Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Anlatım

- Soru-Cevap

- Tartışma

 
Temel Kaynaklar Margetts BM, Nelson M (1997). Design Concepts in Nutritional Epidemiology. Oxford University Press,Oxford, 2nd Ed.
Diğer Kaynaklar - Gibson RS (2005). Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, Newyork, 2nd Ed.

- Willett W (1998). Nutritional Epidemiology. Oxford University Press. NewYork, 2nd Ed.

- Jelliffe DB, Jelliffe EFP. Community Nutritional Assessment. Oxford University Press, Oxford, 1989.

- Lee RD, Nieman DC (2003). Nutritional Assessment. McGrawHill, Boston, 3rd Ed.

- Pekcan, G. Hastanın Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 65-116, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2002.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dünyada ve ülkemizde görülen beslenme sorunları ve epidemiyolojisi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
2. Hafta Dünyada ve ülkemizde beslenme, plan ve politikaları Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
3. Hafta Protein enerji malnütrisyonu ve epidemiyolojisi, büyüme ve gelişmenin önemi ve izlenmesi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4. Hafta Şişmanlık, diyete bağlı kronik hastalıkları ve epidemiyolojisi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
5. Hafta Şişmanlık, diyete bağlı kronik hastalıkları ve epidemiyolojisi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
6. Hafta Demir yetersizliği anemisi ve epidemiyolojisi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7. Hafta Ara sınav
8. Hafta İyot yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
9. Hafta Beslenme anemileri ve epidemiyolojisi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
10. Hafta Riket, osteomalasia, osteoporoz ve epidemiyolojisi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
11. Hafta Diğer vitamin ve mineral yetersizlikleri ve epidemiyolojisi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
12. Hafta Diş çürükleri ve beslenme ilişkisi epidemiyolojisi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
13. Hafta Afet durumunda beslenme Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
14. Hafta İşçi beslenmesi Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
15. Hafta Final sınavı
16. Hafta Final sınavı
17. Hafta Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 35
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 55


ÖÇ-1Toplumda duyarlı grupların beslenme sorunlarını, sorunların nedenlerini öğrenir, önemini kavrar ve çözüm yolları konusunda bilgi edinir.
ÖÇ-2Tanımlayıcı/analitik epidemiyolojik 
çalışmaların beslenme ve sağlık arasındaki ilişkinin incelenmesindeki rolünü anlar ve hem yerel hem de Avrupa koşullarında yaşamın demografik, sosyal ve ekonomik açılardan benzerliklerini ve bu benzerliklerin/farklılıkların sağlığı nasıl etkileyebileceğini kavrar. 

ÖÇ-3Türkiye’deki ve dünyadaki besin, beslenme ve halk sağlığı politikalarının oluşturulması ve uygulanması hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-4Diyetisyenin halk sağlığı gelişimindeki rolünü anlar, halk sağlığı politikalarının beslenme kısmını planlar, yönetim ve koordinasyonu değerlendirir. 

ÖÇ-5Türkiye’de ve dünyada protein- enerji malnütrisyonu epidemiyolojisini, korunma amaçlı anne sütünün desteklenmesi ve teşvik edilmesi ile büyümenin izlenmesi konularını öğrenir. 

ÖÇ-6Şişmanlık ve beslenme ile ilişkili kronik hastalıkların epidemiyolojisini öğrenir ve sahada uygulama ile durumu değerlendirip, yorumlayabilir. 

ÖÇ-7Vitamin ve mineral yetersizlikleri ve epidemiyolojisini öğrenir, önemini kavrar ve çözüm yolları konusunda bilgi edinir. 

Program Çıktıları
PÇ-1Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5          
ÖÇ 6          
ÖÇ 7