1. Farklı yoğunluklarda uygulanan egzersizlerin vücut sistemleri üzerindeki etkisinin öğretilmesi.
2. Egzersiz sırasında oluşabilecek problemleri değerlendirme.
3. Egzersiz reçetesi planlanması.
4. Klinik ve laboratuvar egzersiz testleri ve yorumlanması.
5. Farklı çevresel şartlar altında egzersizlerin vücut sistemleri üzerindeki etkisinin öğretilmesi.
Ön Koşullar
Yoktur
Eş Koşullar
Yoktur
Özel Koşullar
Yoktur
Öğretim Üyeleri
Uzm. Fzt. İoakim İPSEFTEL
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 18.00-19.45, Şirinevler Yerleşkesi C Blok
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 17:30-18.00, Şirinevler Yerleşkesi C Blok
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü anlatım, Barkovizyon sunumları, Video gösterimi.
Temel Kaynaklar
McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Exercise Physiology: Nutrition, Energy and Human Performance. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2009.
ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2009.
Powers S, Howley E. Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance. 8th ed. New York: McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages, 2011.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri, egzersizde enerji transfer yolları
Sözlü Anlatım
2. Hafta
Kas fizyolojisi, kas iskelet sistemi ve egzersiz
Sözlü Anlatım
3. Hafta
Egzersiz ve kan fizyolojisi
Sözlü Anlatım
4. Hafta
Kardiyopulmoner sistem ve egzersiz
Sözlü Anlatım
5. Hafta
Endokrin sistem ve egzersiz
Sözlü Anlatım
6. Hafta
Termoregülasyon ve egzersiz, Sualtı ve yüksek irtifada egzersiz fizyolojisi
Sözlü Anlatım
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
İstirahat ve fiziksel aktivitede enerji kapasitesi ve enerji harcamasının ölçülmesi, egzersiz testleri.
Sözlü Anlatım
9. Hafta
Egzersiz testleri. Aerobik, anaerobik kapasiteler ve endurans ölçüm metodları.
Sözlü Anlatım
10. Hafta
Hız, Reaksiyon, Kuvvet, Çeviklik ölçümü
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Kardiyopulmoner sistemlerin egzersize adaptasyonu
Sözlü Anlatım
12. Hafta
Aerobik ve anaerobik egzersiz eğitimi, egzersiz sonrası toparlanma.
Sözlü Anlatım
13. Hafta
Egzersiz reçetesi ve oluşturma
Grup Çalışması
14. Hafta
Antrenman programı oluşturma
Grup Çalışması
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Kalp, dolaşım ve solunum sistemlerinin egzersize verdiği akut ve kronik cevapları tanımlar.
ÖÇ-2
Kas-iskelet sisteminin ve sinir sisteminin egzersize verdiği akut ve kronik cevapları tanımlar.
ÖÇ-3
Vücutta enerji transferi, istirahat, fiziksel aktivite ve egzersiz sırasında enerji harcamasını açıklar.
ÖÇ-4
Anaerobik ve aerobik egzersiz eğitiminin prensiplerini ve temel kavramlarını belirtir.
ÖÇ-5
Kişisel ve çevresel faktörlerin egzersize olan etkilerini tanımlar.
ÖÇ-6
Fizyolojik egzersiz reçetesi oluşturabilir ve programı planlar.
ÖÇ-7
Egzersiz sonrası oluşan temel fizyolojik cevapları öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsan bedenini mikro ve makro düzeyde oluşturan yapıları (hücre, doku, organ), organları, segmentleri ve segmentlerin birbiri ile etkileşimlerini inceleyebilir.
PÇ-2
İnsan bedenini fiziksel yapı temelinde ele alarak ölçme, değerlendirme yapabilir.
PÇ-3
Fonksiyon bozukluklarına neden olan durumları, fonksiyonel bozuklukların boyutlarını ve kişilerin yaşamları üzerindeki etkilerini belirleyebilir.
PÇ-4
Büyüme ve gelişme bozukluklarında konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-5
Kronik ilerleyici hastalıklarda (kanser, kas hastalıkları, sinir sistemi hastalıkları, metabolik hastalıklar), hastalığın etkilerini (ağrı, fonksiyonel yetersizlik) azaltmada konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-6
Yaşlanmaya bağlı meydana gelen problemleri belirleme, öngörme, önleme, takip ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-7
Hastane, özel klinik, sağlık merkezleri, rehabilitasyon merkezleri, engelli ve yaşlı bakım evlerinde hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-8
Sağlığı geliştirme ve sağlık ile ilgili olası risk faktörlerini belirleme, önleme ve takip etmede aktif rol alır veya otonom olarak çalışabilir.
PÇ-9
Hastalık nedeni ile fonksiyonelliğin azaldığı durumlarda tedavi uygulamalarına ek olarak yaşam alanlarının mimarisini değerlendirmek, çevresel engellerin kaldırılması amacı ile gerekli düzenlemeleri planlama ve projelendirme süreçlerinde görev alır.
PÇ-10
Toplum sağlığını değerlendirme, koruma ve geliştirme amacı ile proje üretebilir ve projelerde aktif rol alabilir.
PÇ-11
Engelli bireylerin tedavisi, rehabilitasyonu, mesleki beceri kazanma ve maddi kazanç elde etme amacı ile mesleki rehabilitasyon merkezi kurulumu ile ilgili proje geliştirme ve bu merkezlerde aktif görev alabilirler.