Lisans
Eğitim Fakültesi
Yabancı Diller Eğitimi Bölümü İngiliz Dili Programı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Öğretim İlke ve Yöntemleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB0008 3 Öğretim İlke ve Yöntemleri 2/0/0 Z İngilizce 3
Dersin Amacı
 Bu dersin genel amacı lisans öğrencilerinin, öğrenme ve öğretme süreci arasındaki ilişkiyi, öğretim-öğrenme ilkeleri ile öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kavrayabilmesi ve  etkili bir ders sürecini tasarlayabilmeleridir.



Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 9:00-11:00, B-402 (B grubu) Çarşamba,11:00-13:00, L01 Amfi (A grubu)
Görüşme Saatleri ve Yeri Gülten Feryal GÜNDÜZ, Pazartesi, 14:00-14:50, B-118
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejileri- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri

Temel Kaynaklar

1.      Sönmez, V. (2019). Öğretim ilke ve yöntemleri, 10.baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.

Diğer Kaynaklar

1.    Erginer, E (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri uygulamalı bir çalışma, 7.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.

2.    Demirel, Ö. (2017). Öğretim ilke ve yöntemler öğretme sanatı. 23.baskı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.

3.    Doğanay, A. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, 11.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.


     Duman, B. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri, Anı yayıncılık, Ankara

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin amacı, konuları, işlenişi hakkında bilgi verme. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta Eğitimde program kavramı, kapsamı ve türleri Eğitim programı, öğretim programı ve ders programı kavramlarının tanımı ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler. Ünitelendirilmiş yıllık plan ve ders planı kavramlarının özellikleri Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta Eğitim Programı ve Etkili öğretim için dikkat edilmesi gereken ilkeler Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki Öğretim ilkelerinin tanımı ve örneklendirilmesi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta ÖÖğretim model ve yaklaşımları: Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, işbirlikli öğrenme, yaşamboyu öğrenme ve 5E öğrenme modelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta Öğretim model ve yaklaşımları: Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, işbirlikli öğrenme, yaşamboyu öğrenme ve 5E öğrenme modelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta Öğretim stratejileri: Sunuş yoluyla öğretim stratejisi Buluş yoluyla öğretim stratejisi Araştırma yoluyla öğretim stratejisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta Düz anlatım yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Panel Forum Sempozyum Konferans Soru-cevap... Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Tartışma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Büyük- küçük grup tartışması Çember tekniği Zıt panel Münazara Görüş geliştirme Açık oturum Akvaryum… Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
10. Hafta Düz anlatım ve tartışma yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Kavramların öğretimi ve görüşme yöntemi Anlam çözümleme tabloları Kavram ağları Kavram haritası Zihin haritası Kavramsal değişim metinleri Kavram karikatürleri.. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta Örnek olay yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Workshop Beyin fırtınası Altı şapkalı düşünme Altı uygulama ayakkabısı Problem çözme Konuşma halkası... Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta Kavramların öğretimi ve örnek olay yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta Gösterip yaptırma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Gösteri Dramatizasyon (canlandırma) Deney Gözlem Gezi Sergi Eğitsel oyunlar Arkası yarın İstasyon... Gösterip yaptırma yöntemi teknikleri ile hazırlanmış ders planlarını tartışılması Araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 0
Final 1 60


ÖÇ-1Program kavramlarını tanımlar ve program türlerini açıklar.
ÖÇ-2Bir eğitim programının temel öğelerini tanımlar.
ÖÇ-3Eğitim programının öğeleri arasındaki dinamik ilişkiyi kavrar.
ÖÇ-4Öğretim modellerinin özelliklerini açıklar ve öğretim modellerini benzerlik ve farklılıkları doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-5Öğretim stratejilerinin özelliklerini açıklar ve güçlü ve zayıf yönleri doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-6Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin tanımını ve özelliklerini açıklar ve güçlü-zayıf yönlerini tartışır.
ÖÇ-7Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin ders planlarında nasıl sunulduğunu ve uygulamada nasıl kullanıldığını araştırır ve açıklar
Program Çıktıları
PÇ-1Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
PÇ-2Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
PÇ-3Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
PÇ-4Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
PÇ-5Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
PÇ-6Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
PÇ-7Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
PÇ-8Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-9Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-10Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-11Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-12Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
PÇ-13Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
PÇ-14Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
PÇ-15En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-16Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-17Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
PÇ-18Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
PÇ-19Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
PÇ-20Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
PÇ-21Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-22Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
PÇ-23Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
PÇ-24Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
PÇ-25Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
PÇ-26Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-27Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-28Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-29Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
PÇ-30Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
PÇ-31İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
PÇ-32Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-33Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-34Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34
ÖÇ 1                                  
ÖÇ 2                                  
ÖÇ 3                                  
ÖÇ 4                                  
ÖÇ 5                                  
ÖÇ 6                                  
ÖÇ 7