Bu dersin amacı, öğrencilere felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, ampirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim; İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin (Platon, Aristoteles, Socrates, J. Dewey, İbn-i Sina, Farabi, J. J. Rousseau vd.) eğitim görüşleri; insan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri gibi konuları tanıtmaktır.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Sümeyye Yücel
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Mail vasıtasıyla mesai saatleri içinde her gün.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
Temel Kaynaklar
-Güçlü, M. (2018). Eğitim felsefesi. Pegem Atıf İndeksi, 001-250.
John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004.
Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları.
Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul.
Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık
Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları.
Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi.
John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Dersle İlgili Kuralların Tartışılması ve Belirlenmesi (Felsefe Nedir? Felsefenin Alanları: Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık)
Anlatım, tartışma, soru-cevap
2. Hafta
Eğitim Felsefesi ve Eğitim Felsefesinin Diğer Sistemlerle İlişkileri
Anlatım, tartışma, soru-cevap
3. Hafta
Genel Felsefi Akımlar ve Eğitim I İdealizm ve Eğitim - Realizm ve Eğitim
Anlatım, tartışma, soru-cevap
4. Hafta
Genel Felsefi Akımlar ve Eğitim II Diyalektik Materyalizm ve Eğitim – Pragmatizm ve Eğitim
Anlatım, tartışma, soru-cevap
5. Hafta
Eğitim Felsefisi Akımları ve Eğitim I Daimicilik
Anlatım, tartışma, soru-cevap
6. Hafta
Eğitim Felsefisi Akımları ve Eğitim II Esasicicilik (Temellendirmecilik)
Anlatım, tartışma, soru-cevap
7. Hafta
Eğitim Felsefisi Akımları ve Eğitim III Progresivizm (İlerlemecilik)
Anlatım, tartışma, soru-cevap
8. Hafta
sınav
9. Hafta
Eğitim Felsefisi Akımları ve Eğitim IV Reconstructionizm (Yeniden Kurmacılık)
Anlatım, tartışma, soru-cevap
10. Hafta
Eğitim Felsefisi Akımları ve Eğitim V Natularizm (Doğalcılık)
Anlatım, tartışma, soru-cevap
11. Hafta
Eğitim Felsefisi Akımları ve Eğitim VI Politeknik Eğitim
Anlatım, tartışma, soru-cevap
12. Hafta
Türk Ulusal Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler
Anlatım, tartışma, soru-cevap
13. Hafta
Genel tekrar ve tartışma
Anlatım, tartışma, soru-cevap
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Final
1
60
ÖÇ-1
Eğitim felsefesi alanına ait kavramları tanıyabilir.
ÖÇ-2
Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini betimleyebilir.
ÖÇ-3
Eğitim felsefesi alanına ait temel kavramları, soru ve sorunları tartışabilir.
ÖÇ-4
Eğitim alanındaki uygulamaları ve varolan sorunları felsefi kavramlar üzerinden tartışabilir.
ÖÇ-5
Temel felsefelerin öğretim programı ve eğitim yönetimi süreçlerine etkilerini değerlendirir
Program Çıktıları
PÇ-1
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
PÇ-2
Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
PÇ-3
Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
PÇ-4
Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
PÇ-5
Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
PÇ-6
Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
PÇ-7
Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
PÇ-8
Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-9
Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-10
Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-11
Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-12
Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
PÇ-13
Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
PÇ-14
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
PÇ-15
En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-16
Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-17
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
PÇ-18
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
PÇ-19
Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
PÇ-20
Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
PÇ-21
Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-22
Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
PÇ-23
Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
PÇ-24
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
PÇ-25
Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
PÇ-26
Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-27
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-28
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-29
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
PÇ-30
Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
PÇ-31
İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
PÇ-32
Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-33
Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-34
Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).