Lisans
Eğitim Fakültesi
Yabancı Diller Eğitimi Bölümü İngiliz Dili Programı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Eğitim Tarihi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB0005 4 Türk Eğitim Tarihi 2/0/0 Z 3
Dersin Amacı

Bu ders ile lisans öğrencilerinin, geçmişten günümüze kadar Türk milletinin eğitimle ilgili ortaya koyduğu düşünceler, sistemler, insan yetiştirme üzerine yapılan çalışmalar üzerine incelemeler yaparak ve tartışılarak uzun yıllar süren bu süreci kavramalarını sağlamaktır. 

Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dr. Hatice Leblebici
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri YDE: Pazartesi 15.00-16.50 saatleri arasında Basın Ekspres Yerleşkesi L-01 Amfi RPD: Cuma 13.00-14.50 Basın Ekspres Yerleşkesi Z-02 OKL-B Salı 10.00-11.50 Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok 2. Kat-203 OKL-A Salı 12.00-13.50 Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok 2. Kat-203
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 10:00-16:00 Basın Ekspres Yerleşkesi B Blok 9. Kat-07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar Akyüz, Y. (2021). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar Doğan, İ. (2010). Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri. Nobel Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Ders İzlencesi Paylaşımı Türkler Müslüman Olmadan Önce Eğitim: Hunlarda eğitim, Göktürklerde eğitim, Uygurlarda eğitim. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta İç Asya Müslüman Türklerinde Eğitim: Karahanlılar Önemli isimler: Farabi, İbni Sina, Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmut, Ahmet Yesevî, Edip Ahmet bin Mahut Yüknekî. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim: Selçuklularda eğitim, Anadolu beyliklerine eğitim, medreseler ve ahiliğin Türk eğitim tarihindeki önemi Nizamülmülk’ün Türk eğitim tarihindeki önemi, dönemin önemli isimleri: Mevlâna Celalettin, Yunus Emre, Hacı Bektaşi Veli, Aşık Paşa, Nasrettin Hoca. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar Eğitim I: Osmanlı medrese düzeni, Osmanlılarda ilköğretim-Osmanlılarda saray eğitimi. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar II: Osmanlılarda askeri eğitim, Osmanlılarda halk eğitimi, Önemli isimler: Hacı Bayram Veli, Kâtip Çelebi, İbrahim Müteferrika, Erzurumlu İbrahim Hakkı. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri Dönemi: Yenileşme döneminde açılan askeri okullar, Yenileşme döneminde açılan sivil okullar, İlköğretim zorunluluğu Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi, Önemli isimler: Mehmet Ali Paşa, Sümbülzade Vehbi. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta Tanzimat Dönemi – I. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Ziya Paşa, Namık Kemal, Ali Suavi, Selim Sabit Efendi. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta I.Meşrutiyet Dönemi – II. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Münif Paşa, Sait Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Rıza Bey. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
9. Hafta ARA SINAV ARA SINAV
10. Hafta II. Meşrutiyet Dönemi- Kurtuluş Savaşı: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Satı Bey, Ethem Nejat, Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Kurtuluş Savaşı-Türkiye Cumhuriyeti: Milli uyanış ve örgütlenmede öğretmenlerin katkısı, Maarif kongresi ve önemi, Eğitimin idari teşkilatlanması, Azınlık ve yabancı okulların durumu, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Kazım Karabekir. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Tevhid-i Tedrisat Eğitimin temel amaçları ve ilkeleri, Yazı, dil, tarih ve kültür inkılapları, Okul öncesi eğitimde yenilik ve gelişmeler, İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitim, azınlık ve yabancı okulların durumu, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel dershanelerin eğitimimizdeki yeri. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta Türkiye Cumhuriyeti: Öğretmen yetiştirme politikası ve çalışmaları, Köy enstitülerini kuruluşu, programları ve çalışmaları, Heyet-i ilmiyeler ve eğitim şuralarında görüşülen konular, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Mustafa Necati, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç, John Dewey, Kate Wofford. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta FİNAL SINAVI FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 50
Final 1 50


ÖÇ-1Türk Eğitim Tarihinin gelişimsel süreçleri bilgisi.
ÖÇ-2Eğitimi tarihi bilmenin, birey ve öğretmenlik mesleği açısından önemini gerekçeleri ile açıklayabilme.
ÖÇ-3İslamiyet öncesi Türk eğitim sisteminin özelliklerini açıklayabilme
ÖÇ-4İslamiyet öncesi ve İslamiyet sonrası Türk eğitim sistemini benzerlikleri ve farklılıkları açısından karşılaştırabilme
ÖÇ-5Cumhuriyet sonrası Türk Eğitim sisteminde meydana gelen değişimleri analiz edebilme
ÖÇ-6Yakın dönem Türk Eğitim sistemini yorumlayabilme
Program Çıktıları
PÇ-1Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
PÇ-2Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
PÇ-3Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
PÇ-4Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
PÇ-5Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
PÇ-6Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
PÇ-7Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
PÇ-8Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-9Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-10Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-11Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-12Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
PÇ-13Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
PÇ-14Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
PÇ-15En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-16Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-17Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
PÇ-18Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
PÇ-19Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
PÇ-20Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
PÇ-21Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-22Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
PÇ-23Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
PÇ-24Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
PÇ-25Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
PÇ-26Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-27Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-28Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-29Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
PÇ-30Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
PÇ-31İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
PÇ-32Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-33Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-34Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34
ÖÇ 1                                  
ÖÇ 2                                  
ÖÇ 3                                  
ÖÇ 4                                  
ÖÇ 5                                  
ÖÇ 6