Bu ders ile lisans öğrencilerinin, geçmişten günümüze kadar Türk milletinin eğitimle ilgili ortaya koyduğu düşünceler, sistemler, insan yetiştirme üzerine yapılan çalışmalar üzerine incelemeler yaparak ve tartışılarak uzun yıllar süren bu süreci kavramalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Hatice Leblebici
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
YDE: Pazartesi 15.00-16.50 saatleri arasında
Basın Ekspres Yerleşkesi L-01 Amfi
RPD: Cuma 13.00-14.50 Basın Ekspres Yerleşkesi Z-02
OKL-B Salı 10.00-11.50 Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok 2. Kat-203
OKL-A Salı 12.00-13.50 Basın Ekspres Yerleşkesi A Blok 2. Kat-203
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı 10:00-16:00 Basın Ekspres Yerleşkesi B Blok 9. Kat-07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar
Akyüz, Y. (2021). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Doğan, İ. (2010). Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri. Nobel Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Ders İzlencesi Paylaşımı
Türkler Müslüman Olmadan Önce Eğitim: Hunlarda eğitim, Göktürklerde eğitim, Uygurlarda eğitim.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
2. Hafta
İç Asya Müslüman Türklerinde Eğitim: Karahanlılar Önemli isimler: Farabi, İbni Sina, Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmut, Ahmet Yesevî, Edip Ahmet bin Mahut Yüknekî.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta
Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim: Selçuklularda eğitim, Anadolu beyliklerine eğitim, medreseler ve ahiliğin Türk eğitim tarihindeki önemi Nizamülmülk’ün Türk eğitim tarihindeki önemi, dönemin önemli isimleri: Mevlâna Celalettin, Yunus Emre, Hacı Bektaşi Veli, Aşık Paşa, Nasrettin Hoca.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta
Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar Eğitim I: Osmanlı medrese düzeni, Osmanlılarda ilköğretim-Osmanlılarda saray eğitimi.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta
Osmanlılar: Kuruluştan İlk Yenileşme Hareketlerine Kadar II: Osmanlılarda askeri eğitim, Osmanlılarda halk eğitimi, Önemli isimler: Hacı Bayram Veli, Kâtip Çelebi, İbrahim Müteferrika, Erzurumlu İbrahim Hakkı.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta
Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri Dönemi: Yenileşme döneminde açılan askeri okullar, Yenileşme döneminde açılan sivil okullar, İlköğretim zorunluluğu Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi, Önemli isimler: Mehmet Ali Paşa, Sümbülzade Vehbi.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta
Tanzimat Dönemi – I. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Ziya Paşa, Namık Kemal, Ali Suavi, Selim Sabit Efendi.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta
I.Meşrutiyet Dönemi – II. Meşrutiyet Dönemi: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Münif Paşa, Sait Paşa, Ahmet Mithat Efendi, Ahmet Rıza Bey.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
9. Hafta
ARA SINAV
ARA SINAV
10. Hafta
II. Meşrutiyet Dönemi- Kurtuluş Savaşı: İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler, Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Öğretmen yetiştirme politikası, Önemli isimler: Satı Bey, Ethem Nejat, Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta
Kurtuluş Savaşı-Türkiye Cumhuriyeti: Milli uyanış ve örgütlenmede öğretmenlerin katkısı, Maarif kongresi ve önemi, Eğitimin idari teşkilatlanması, Azınlık ve yabancı okulların durumu, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Kazım Karabekir.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti: Tevhid-i Tedrisat Eğitimin temel amaçları ve ilkeleri, Yazı, dil, tarih ve kültür inkılapları, Okul öncesi eğitimde yenilik ve gelişmeler, İlköğretimde yenilik ve gelişmeler, Ortaöğretimde yenilik ve gelişmeler.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
13. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti: Yükseköğretimde yenilik ve gelişmeler, Mesleki ve teknik eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel eğitim, azınlık ve yabancı okulların durumu, Özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Özel dershanelerin eğitimimizdeki yeri.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
14. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti: Öğretmen yetiştirme politikası ve çalışmaları, Köy enstitülerini kuruluşu, programları ve çalışmaları, Heyet-i ilmiyeler ve eğitim şuralarında görüşülen konular, Halk eğitimi çalışmaları, Önemli isimler: Mustafa Necati, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç, John Dewey, Kate Wofford.
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
15. Hafta
FİNAL SINAVI
FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Final
1
50
ÖÇ-1
Türk Eğitim Tarihinin gelişimsel süreçleri bilgisi.
ÖÇ-2
Eğitimi tarihi bilmenin, birey ve öğretmenlik mesleği açısından önemini gerekçeleri ile açıklayabilme.
ÖÇ-3
İslamiyet öncesi Türk eğitim sisteminin özelliklerini açıklayabilme
ÖÇ-4
İslamiyet öncesi ve İslamiyet sonrası Türk eğitim sistemini benzerlikleri ve farklılıkları açısından karşılaştırabilme
ÖÇ-5
Cumhuriyet sonrası Türk Eğitim sisteminde meydana gelen değişimleri analiz edebilme
ÖÇ-6
Yakın dönem Türk Eğitim sistemini yorumlayabilme
Program Çıktıları
PÇ-1
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
PÇ-2
Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
PÇ-3
Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
PÇ-4
Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
PÇ-5
Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
PÇ-6
Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
PÇ-7
Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
PÇ-8
Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-9
Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-10
Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-11
Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
PÇ-12
Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
PÇ-13
Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
PÇ-14
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
PÇ-15
En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-16
Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
PÇ-17
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
PÇ-18
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
PÇ-19
Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
PÇ-20
Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
PÇ-21
Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÇ-22
Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
PÇ-23
Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
PÇ-24
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
PÇ-25
Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
PÇ-26
Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
PÇ-27
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-28
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
PÇ-29
Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
PÇ-30
Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
PÇ-31
İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
PÇ-32
Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-33
Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
PÇ-34
Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).