Lisans
Mühendislik Fakültesi
Bilgisayar Mühendisliği
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Doğal Dil İşleme

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
CSE0445 Doğal Dil İşleme 2/0/2 SA İngilizce 6
Dersin Amacı
 Doğal dil ve uygulama alanlarını tanıtmak; Doğal Dil İşleme (DDİ) uygulamalarını gerçekleştirmek.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Instructor Erkan ÇELİK
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, araştırma.
Temel Kaynaklar Speech and Language Processing, Jurafsky and Martin, Prentice Hall
Diğer Kaynaklar  Foundations of Statistical Natural Language Processing, C. D. Manning, H. Schütze, MIT
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Doğal Dil İşlemeye Giriş Sözlü ve yazılı anlatım.
2. Hafta Dil Modelleri, N-gramlar. Sözlü ve yazılı anlatım.
3. Hafta Dilbilgisi ve Diller Sözlü ve yazılı anlatım.
4. Hafta Sözdizimsel Analiz Sözlü ve yazılı anlatım.
5. Hafta Düzenli İfadeler Sözlü ve yazılı anlatım.
6. Hafta Biçimbilimsel Analiz Sözlü ve yazılı anlatım.
7. Hafta Ara sınav. Ara sınav.
8. Hafta Doğal Dil İşleme için Derlem, Makine Öğrenmesi Sözlü ve yazılı anlatım.
9. Hafta Metin Sınıflandırma Sözlü ve yazılı anlatım.
10. Hafta Bilgi Çıkarımı Sözlü ve yazılı anlatım.
11. Hafta Metin İndeksleme ve Erişim Sözlü ve yazılı anlatım.
12. Hafta Soru Cevaplama Sözlü ve yazılı anlatım.
13. Hafta Saklı Markov Modelleri Sözlü ve yazılı anlatım.
14. Hafta Dönem Projelerinin Sunumu Sözlü ve yazılı anlatım.
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1Doğal Dil İşlemede temel problemler ve işlem katmanlarını tanımlamak.
ÖÇ-2Klasik DDİ alt problemleri (parçalayıcı, etiketleyici, ayrıştırıcı) için uygun çözümleri seçmek.
ÖÇ-3DDİ sistemlerinin başarımlarını ölçmek / değerlendirmek.
ÖÇ-4Üst düzey işlemleme için DDİ bileşenlerini bir araya getirmek.
ÖÇ-5DDİ problemlerini bağımsız bileşenlere ayrılmak üzere analiz etmek.
ÖÇ-6Doğal dil işleme konusunu anlamak ve bu alandaki temel algoritmaların nasıl uygulanacağını öğrenmek.
ÖÇ-7Morfoloji, sentaks, semantik ve pragmatik gibi temel dil düzeylerinin algoritmik ifadesi yanında derlemler gibi gibi doğal dil kaynakları hakkında bilgiye sahip olmak.
ÖÇ-8Bilgi temsili, çıkarsama, ilişkiler gibi temel konuları kavrama.
Program Çıktıları
PÇ-1Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
PÇ-2Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme veyorumlama becerisi.
PÇ-6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6           
ÖÇ 7           
ÖÇ 8