Bu dersin amacı; öğretmen adaylarının çocuklarda risk faktörlerinin neler olduğunu belirleyerek çocukluk çağı koruyucu müdahale konularında farkındalık kazandırmak ve kapsayıcı bir sınıf ortamı oluşturmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Emine Hande Aydos
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe 9.00-10.50, Basın Ekspres Yerleşkesi
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşmbe 13.00-14.00, Basın Ekspres Yerleşkesi, Kat: 10 Ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım,
-Tartışma,
-Soru-Cevap,
-Grup Çalışması,
-Beyin Fırtınası,
-Proje Geliştirme,
-Sunma ve Rapor Hazırlama
Temel Kaynaklar
Erol, P. Ö., & Aloğlu, E. Çocuğun Değeri ve Aile Değişimi: Türkiye’den Otuz Yıllık Bir Portre. Sosyoloji Dergisi, (35), 77-101.
Gresham, F.M., Lane, K.L., & O'Shaughnessy, T.A. (2001). Interventions for Children With or at Risk for Emotional and Behavioral Disorders. Boston: Allyn and Bacon.
Karataş, K., Acar, H., Cankurtaran Öntaş, Ö, Baykara Acar, Y. ve Gökçearslan, E. (2004). Türkiye'de Çocuğun Korunması: Osmanlıdan Günümüze Çocuk Refahına Yönelik Düzenlemeler. Toplum ve Sosyal Hizmet. 15(1).
Müderrisoğlu, S., Dedeoğlu, C., Akço, S., & Akbulut, B. (2014). Türkiye’de 0-8 yaş arası çocuğa yönelik aile içi şiddet araştırması. Bernard van Leer Vakfı, Boğaziçi Üniversitesi, Hümanist Büro ve Frekans Araştırma: İstanbul.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, ders içeriğinin paylaşılması ve ders hakkında bilgilendirme.
Sözlü anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Çocuk hakları sözleşmesi, çocukluğun tarihi ve Kağıtçıbaşı’nın Aile Değişim Kuramı: Çocuğun Değeri Araştırması
Aile-Toplum İlişkisi; gelişimin bağlamı, toplumsal değerler-hedef ve beklentiler, kültürlerarası faktörler
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
3. Hafta
Risk grupları, risk faktörleri, nedenleri, sonuçları, erken müdahale nedir?
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
4. Hafta
Çocuk istismarını önleme, güvenli çocuk (safe child) programı
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
5. Hafta
Dezavantajlı çocuklar; mevsimlik tarım işçileri ve çocukları
Neler yapabiliriz?
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
6. Hafta
Doğal afet ortamlarında çocuk; cezaevinde büyüyen çocuklar
Neler yapabiliriz?
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
7. Hafta
Göç, savaş mağduru çocuklar, mülteci çocuklar, dezavantajlı çocuklar
Çocuk ve göç; mülteci ve göçmen çocuk; çocuğun kültürlenme içerisindeki yeri, sosyal politikalarda çocuklar ne kadar ve ne şekilde yer alıyor?
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
8. Hafta
Kapsayıcılık, sınıf ortamını kapsayıcı hale getirme
Okulda demokratik atmosfer & Çocuk Katılımı
Örnek erken müdahale programları
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
9. Hafta
Ara değerlendirme
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
10. Hafta
Paydaşlar, ailenin ve okulun koruyucu hizmetlerdeki rolü
Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
11. Hafta
Projelerin sunumu
Grup çalışması, tartışma, soru-cevap
12. Hafta
Projelerin sunumu
Grup çalışması, tartışma, soru-cevap
13. Hafta
Projelerin sunumu
Grup çalışması, tartışma, soru-cevap
14. Hafta
Dönem sonu değerlendirme
Grup çalışması, tartışma, soru-cevap
15. Hafta
Final
Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Projeler
1
40
Derse Devam / Katılım
14
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Erken çocukluk dönemi risk altındaki grupları bilir.
ÖÇ-2
Erken çocukluk dönemindeki risk faktörlerini tanır.
ÖÇ-3
Erken çocukluk dönemindeki önleyici yöntemleri bilir ve uygular.
ÖÇ-4
Erken çocukluk döneminde erken müdahale programı oluşturur.
ÖÇ-5
Önleyici çalışmalar için hangi paydaşlarla iş birliği yapacağını bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.