Lisans
Eğitim Fakültesi
Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
OKÖ 0013 Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimi 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğretmen adaylarının çocuklarda risk faktörlerinin neler olduğunu belirleyerek çocukluk çağı koruyucu müdahale konularında farkındalık kazandırmak ve kapsayıcı bir sınıf ortamı oluşturmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Emine Hande Aydos
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe 9.00-10.50, Basın Ekspres Yerleşkesi
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşmbe 13.00-14.00, Basın Ekspres Yerleşkesi, Kat: 10 Ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

-Anlatım,

-Tartışma,

-Soru-Cevap,

-Grup Çalışması,

-Beyin Fırtınası,

-Proje Geliştirme,

-Sunma ve Rapor Hazırlama

Temel Kaynaklar

Erol, P. Ö., & Aloğlu, E. Çocuğun Değeri ve Aile Değişimi: Türkiye’den Otuz Yıllık Bir Portre. Sosyoloji Dergisi, (35), 77-101.

Gresham, F.M., Lane, K.L., & O'Shaughnessy, T.A. (2001). Interventions for Children With or at Risk for Emotional and Behavioral Disorders. Boston: Allyn and Bacon.

Karataş, K., Acar, H., Cankurtaran Öntaş, Ö, Baykara Acar, Y. ve Gökçearslan, E. (2004). Türkiye'de Çocuğun Korunması: Osmanlıdan Günümüze Çocuk Refahına Yönelik Düzenlemeler. Toplum ve Sosyal Hizmet. 15(1).



Müderrisoğlu, S., Dedeoğlu, C., Akço, S., & Akbulut, B. (2014). Türkiye’de 0-8 yaş arası çocuğa yönelik aile içi şiddet araştırması. Bernard van Leer Vakfı, Boğaziçi Üniversitesi, Hümanist Büro ve Frekans Araştırma: İstanbul.

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma, ders içeriğinin paylaşılması ve ders hakkında bilgilendirme. Sözlü anlatım, soru-cevap
2. Hafta Çocuk hakları sözleşmesi, çocukluğun tarihi ve Kağıtçıbaşı’nın Aile Değişim Kuramı: Çocuğun Değeri Araştırması Aile-Toplum İlişkisi; gelişimin bağlamı, toplumsal değerler-hedef ve beklentiler, kültürlerarası faktörler Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
3. Hafta Risk grupları, risk faktörleri, nedenleri, sonuçları, erken müdahale nedir? Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
4. Hafta Çocuk istismarını önleme, güvenli çocuk (safe child) programı Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
5. Hafta Dezavantajlı çocuklar; mevsimlik tarım işçileri ve çocukları Neler yapabiliriz? Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
6. Hafta Doğal afet ortamlarında çocuk; cezaevinde büyüyen çocuklar Neler yapabiliriz? Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
7. Hafta Göç, savaş mağduru çocuklar, mülteci çocuklar, dezavantajlı çocuklar Çocuk ve göç; mülteci ve göçmen çocuk; çocuğun kültürlenme içerisindeki yeri, sosyal politikalarda çocuklar ne kadar ve ne şekilde yer alıyor? Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
8. Hafta Kapsayıcılık, sınıf ortamını kapsayıcı hale getirme Okulda demokratik atmosfer & Çocuk Katılımı Örnek erken müdahale programları Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
9. Hafta Ara değerlendirme Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
10. Hafta Paydaşlar, ailenin ve okulun koruyucu hizmetlerdeki rolü Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
11. Hafta Projelerin sunumu Grup çalışması, tartışma, soru-cevap
12. Hafta Projelerin sunumu Grup çalışması, tartışma, soru-cevap
13. Hafta Projelerin sunumu Grup çalışması, tartışma, soru-cevap
14. Hafta Dönem sonu değerlendirme Grup çalışması, tartışma, soru-cevap
15. Hafta Final Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Projeler 1 40
Derse Devam / Katılım 14 10
Final 1 50


ÖÇ-1Erken çocukluk dönemi risk altındaki grupları bilir.
ÖÇ-2Erken çocukluk dönemindeki risk faktörlerini tanır.
ÖÇ-3Erken çocukluk dönemindeki önleyici yöntemleri bilir ve uygular.
ÖÇ-4Erken çocukluk döneminde erken müdahale programı oluşturur.
ÖÇ-5Önleyici çalışmalar için hangi paydaşlarla iş birliği yapacağını bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5