Lisans
Eğitim Fakültesi
Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Bilişim Sosyolojisi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0039 Bilişim Sosyolojisi 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı

Bu derste, 1970'li yıllarda yarı iletken üzerine odaklanmış; çip, mikroişlemci gibi bir dizi icatla başlayan bir teknolojik devrimin yaşamın her alanında yol açtığı değişimler analiz edilecektir. “Enformasyon Teknolojisi Devrimi” adı verilen bu devrimin ardından çehresi gittikçe artan bir ivmeyle değişmeye başlayan dünyada, nelerin olup-bittiğini anlamak, anlamlandırmak hedeflenecektir. Bu teknoloji devriminin endüstri toplumunun maddi temellerini değiştirip şekillendirmesiyle ortaya çıkan yeni toplumun (ağ toplumunun) ayırt edici özellikleri gösterilecektir.

 

Daha önceki dönüm noktalarındaki teknolojik gelişmeler de kendi koşulları içinde kökten değişimlere yol açmıştı. Yaklaşık 250 yıl önce buhar makinesinin icadıyla başlayan endüstri devrimi de “katı olan her şeyi buharlaştırmıştı”. Tarım toplumunu, endüstri toplumuna; geleneksel kültür ve yaşamı da modern kültür ve yaşama dönüştürmüştü. Derste bu değişim mekanizmalarının temel işlevi üzerinde durularak endüstri devrimi ve modern toplumun sergilediği sürecin bugünkü değişimlerle benzerlikleri ve farklılıkları da irdelenecektir.

 

Böylelikle bu derste, enformasyon teknolojilerinin oluşturduğu dijital dünyadaki yaşamlarıyla farklılık gösteren ve bu farklılıkları nedeniyle “Z” kuşağı denilen öğrencilerin (öğretmen adaylarının), içine doğdukları ve yaşamakta oldukları toplumun temel özellikleri konusunda farkındalıklarının oluşması hedeflenmektedir.

 

Bu konunun, geleceğin öğretmenleri açısından ayırt edici bir önemi olduğu; İçinde yaşadığı toplumun ne olduğu bilgisiyle donanmış öğretmenlerin, yeni toplumun ve enformasyon çağının gelecek kuşaklarını daha iyi anlamasına ve onları daha doğru yönlendirmesine katkı yapacağı düşünülmektedir.




Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Ufuk Akdağ
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi 17:00-18:50 BK A-202
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sunum ve anlatım, tartışma, ödev

 
Temel Kaynaklar Manuel Castells, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Cilt 1, Ağ Toplumunun Yükselişi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.


Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Bilişim Sosyolojisine Giriş Sunum, Anlatım, Tartışma
2. Hafta Enformasyon Teknolojisi Devrimi Tarihsel Gelişimi ve Enformasyon Teknolojisi'nin Çalışma Mantığı Sunum, Anlatım, Tartışma
3. Hafta Teknoloji ve Tarihsel-Toplumsal Değişimler Sunum, Anlatım, Tartışma
4. Hafta Teknoloji ve Toplumsal Yapılar. Teknoloji Toplumları ne Derecede Belirler. Teknolojik Determinizm Var Mıdır? Sunum, Anlatım, Tartışma
5. Hafta Enformasyon Teknolojisi Paradigması I Sunum, Anlatım, Tartışma
6. Hafta Enformasyon Teknolojisi Paradigması II Sunum, Anlatım, Tartışma
7. Hafta Enformasyon Teknolojisi Devriminin Toplumda YarattığıYenilikler Üzerine Çalışma Tartışma, Vaka Analizi (Yönlendirmeyle öğrencilerin araştırıp hazırlayacağı örnekler üzerine tartışılacak)
8. Hafta Ara Sınav Tartışma, Vaka Analizi (Yönlendirmeyle öğrencilerin araştırıp hazırlayacağı örnekler üzerine tartışılacak)
9. Hafta İnternet Uzamı: İnsani Pratiklerin Yeni Ortamı Sunum, Anlatım, Tartışma
10. Hafta Yeni İnsan, Yeni Ekonomi, Yeni Toplum Sunum, Anlatım, Tartışma
11. Hafta Yapay Zeka: İşsiz Bir Topluma Doğru Mu? Sunum, Anlatım, Tartışma
12. Hafta Çağın İçinde Ya da Dışında Olmak Sunum, Anlatım, Tartışma
13. Hafta Enformasyon Teknolojisi Devriminin Toplumda YarattığıYenilikler Üzerine Çalışma
14. Hafta Dünya Vatandaşlığı mı? Küresel Olarak Bağımlı Olmak Mı? Sunum, Anlatım, Tartışma
15. Hafta Gelecek Vizyonları Sunum, Anlatım, Tartışma
16. Hafta Final Sınavı Sunum, Anlatım, Tartışma
17. Hafta Bütünleme Sınavı Sunum, Anlatım, Tartışma
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 25
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 25
Final 1 50


ÖÇ-1Enformasyon teknolojisi devriminin ne olduğunu bilir.
ÖÇ-2Enformasyon teknolojisinin toplumda ve bireyde yarattığı yenilikleri öğrenir.
ÖÇ-3Teknoloji ve tarihsel-toplumsal değişimler arasindaki ilişkileri açıklar.
ÖÇ-4Bilişim teknolojilerinin gelecek vizyonlarını ve yeni değişimleri daha doğru biçimde analiz eder.
ÖÇ-5Ağ Toplumunun (Enformasyon Toplumu) geleceği konusunda fikir sahibi olur.
Program Çıktıları
PÇ-1Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5