Dersin temel amacı okullarda Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) olan öğrencileri tanıma, ayırt etme, doğru yönlendirme,DEHB olan çocukların gelişiminin izlenmesi ve desteklenmesi, sınıf ortamında öğretimsel uyarlamalarda bulunma ve ailelerini bilgilendirme konusunda gerekli olan bilgileri öğretmektir.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Gözüm, A.İ.C. (2020). Okulöncesi öğretmenlerinin dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuna yönelik metaforlarının belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, 22, (3), 857-876.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Okulöncesi eğitim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). Çocuk gelişimi ve eğitimi: DEHB ve kaynaştırma. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Çocuk gelişimi ve eğitimi: DEHB ve eğitim planı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı
Diğer Kaynaklar
Mukaddes, N.M. (2015). Yaşam boyu dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve eşlik eden durumlar. Ankara: Nobel.
Semerci, B. (2014). Bebeklikten erişkinliğe dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Ankara: Alfa.
Semerci, B., Aksoy, U (2018). Erişkinlerde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu - Tanı ve Tedavi Kılavuzu. TPD Çalışma Birimleri Dizisi 23.
Sürücü, Ö. (2016) Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Anne baba el kitabı. İstanbul: Bilgi.
Whitney, R. V., & Pickren, W. (2014). Self-Regulation: A Family Systems Approach for Children with Autism, Learning Disabilities, ADHD & Sensory Disorders Format: Book. Pesi Publishing & Media.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Hafta: Ders tanıtımı ve tanışma
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
2. Hafta
DEHB tanımı ve özellikleri
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
3. Hafta
DEHB’in nedenleri
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
4. Hafta
DEHB olan çocuklarda tanılama süreci
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
5. Hafta
DEHB tanısının çocuklar üzerindeki akademik ve sosyal sonuçları
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
6. Hafta
DEHB tedavi süreci
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
7. Hafta
Ara Sınav öncesi genel değerlendirme
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
DEHB eğitim sürecinde uygun davranışların artırılmasında kullanılacak teknikler
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
10. Hafta
DEHB eğitim sürecinde uygun davranışların artırılmasında kullanılacak teknikler
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
11. Hafta
DEHB eğitim sürecinde uygun olmayan davranışların azaltılmasında kullanılacak teknikler
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
12. Hafta
DEHB eğitim sürecinde uygun olmayan davranışların azaltılmasında kullanılacak teknikler
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
13. Hafta
Final Sınavı öncesi genel değerlendirme
Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
0
Final
1
60
ÖÇ-1
1. DEHB ile ilgili temel kavramları ve özelliklerini tanımlayabilecektir.
ÖÇ-2
2. DEHB’nin nedenleri betimleyebilecektir.
ÖÇ-3
3. DEHB olan çocukların tanılama süreçlerini betimleyebilecektir
ÖÇ-4
4. DEHB tanısının çocuklar üzerindeki akademik ve sosyal sonuçlarını betimleyebilecektir.
ÖÇ-5
5. DEHB tedavi sürecini temel düzeyde açıklar.
ÖÇ-6
6. DEHB eğitim sürecinde uygun davranışların artırılmasında kullanılacak teknikleri betimler.
ÖÇ-7
7. DEHB eğitim sürecinde uygun olmayan davranışların azaltılmasında kullanılacak teknikleri betimler.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.