Lisans
Eğitim Fakültesi
Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0017 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu 2/0/0 SA 4
Dersin Amacı
Dersin temel amacı okullarda Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)  olan öğrencileri tanıma, ayırt etme, doğru yönlendirme,DEHB olan çocukların gelişiminin izlenmesi ve desteklenmesi, sınıf ortamında öğretimsel uyarlamalarda bulunma ve ailelerini bilgilendirme konusunda  gerekli olan bilgileri öğretmektir.
Ön Koşullar
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Arzu Özen, 1
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba- 10.00-11.45 Çarşamba 12.00-13.45
Görüşme Saatleri ve Yeri Mail Aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü Anlatım,Örnek Olay, Tartışma,Uygulama, Soru-Cevap
Temel Kaynaklar

Gözüm, A.İ.C. (2020). Okulöncesi öğretmenlerinin dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuna yönelik metaforlarının belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim fakültesi Dergisi, 22, (3), 857-876.

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Okulöncesi eğitim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). Çocuk gelişimi ve eğitimi: DEHB ve kaynaştırma. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Çocuk gelişimi ve eğitimi: DEHB ve eğitim planı. Ankara: T.C.  Milli Eğitim Bakanlığı

Diğer Kaynaklar Mukaddes, N.M. (2015). Yaşam boyu dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve eşlik eden durumlar. Ankara: Nobel.
Semerci, B. (2014). Bebeklikten erişkinliğe dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Ankara: Alfa.
Semerci, B., Aksoy, U (2018). Erişkinlerde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu - Tanı ve Tedavi Kılavuzu. TPD Çalışma Birimleri Dizisi 23.
Sürücü, Ö. (2016) Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu. Anne baba el kitabı. İstanbul: Bilgi.
Whitney, R. V., & Pickren, W. (2014). Self-Regulation: A Family Systems Approach for Children with Autism, Learning Disabilities, ADHD & Sensory Disorders Format: Book. Pesi Publishing & Media.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Hafta: Ders tanıtımı ve tanışma Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
2. Hafta DEHB tanımı ve özellikleri Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
3. Hafta DEHB’in nedenleri Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
4. Hafta DEHB olan çocuklarda tanılama süreci Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
5. Hafta DEHB tanısının çocuklar üzerindeki akademik ve sosyal sonuçları Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
6. Hafta DEHB tedavi süreci Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
7. Hafta Ara Sınav öncesi genel değerlendirme Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta DEHB eğitim sürecinde uygun davranışların artırılmasında kullanılacak teknikler Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
10. Hafta DEHB eğitim sürecinde uygun davranışların artırılmasında kullanılacak teknikler Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
11. Hafta DEHB eğitim sürecinde uygun olmayan davranışların azaltılmasında kullanılacak teknikler Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
12. Hafta DEHB eğitim sürecinde uygun olmayan davranışların azaltılmasında kullanılacak teknikler Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
13. Hafta Final Sınavı öncesi genel değerlendirme Sözlü Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
14. Hafta Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 0
Final 1 60


ÖÇ-11. DEHB ile ilgili temel kavramları ve özelliklerini tanımlayabilecektir.
ÖÇ-22. DEHB’nin nedenleri betimleyebilecektir.
ÖÇ-33. DEHB olan çocukların tanılama süreçlerini betimleyebilecektir
ÖÇ-44. DEHB tanısının çocuklar üzerindeki akademik ve sosyal sonuçlarını betimleyebilecektir.
ÖÇ-55. DEHB tedavi sürecini temel düzeyde açıklar.
ÖÇ-66. DEHB eğitim sürecinde uygun davranışların artırılmasında kullanılacak teknikleri betimler.
ÖÇ-77. DEHB eğitim sürecinde uygun olmayan davranışların azaltılmasında kullanılacak teknikleri betimler.
Program Çıktıları
PÇ-1Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11