Lisans
Eğitim Fakültesi
Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Öğretim İlke ve Yöntemleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EMB 0008 4 Öğretim İlke ve Yöntemleri 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı


Bu dersin genel amacı öğrencilerin öğrenme ilkeleri ile öğrenme modelleri, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kavrayabilmeleri, edindikleri bilgi ve beceriler doğrultusunda bir ders planı hazırlayarak etkili bir ders süreci tasarlayabilmeleridir.

Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar 3. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Gülten Feryal Gündüz
Asistanlar Yok.
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 12:00-14:00 (Z-03), 14:00-15:00 (B-302)
Görüşme Saatleri ve Yeri Gülten Feryal GÜNDÜZ, Pazartesi, 14:00-14:50, Basın Ekspres yerleşkesi, B Blok, 10.kat, Ofis No: 118
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunuş ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
Temel Kaynaklar

-  Demirel, Ö. (2023). Öğretim ilke ve yöntemler öğretme sanatı. 26.baskı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.

 

 

Diğer Kaynaklar

- Erginer, E (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri uygulamalı bir çalışma, 7.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.


- Doğanay, A. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri, 11.baskı, Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.

- Duman, B. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri, Anı yayıncılık, Ankara. 

Sönmez, V. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, 7.baskı, Anı Yayıncılık, Ankara


Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin amacı, konuları, işlenişi hakkında bilgi verme.
2. Hafta Eğitim Programı ve Etkili öğretim için dikkat edilmesi gereken ilkeler Eğitim programının öğeleri ve aralarındaki ilişki Öğretim ilkelerinin tanımı ve örneklendirilmesi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
3. Hafta Öğretim model ve yaklaşımları: Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, Kuantum, Farklılaştırılmış öğrenme, işbirlikli öğrenme, harmanlanmış öğrenme ve 5E öğrenme modelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
4. Hafta Öğretim model ve yaklaşımları: Bloom Tam Öğrenme, Programlı Öğretim, Basamaklı öğretim, Gagne çoklu zeka, yapılandırmacılık, Kuantum, Farklılaştırılmış öğrenme, işbirlikli öğrenme, harmanlanmış öğrenme ve 5E öğrenme modelleri Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
5. Hafta Öğretim stratejileri: Sunuş yoluyla öğretim stratejisi Buluş yoluyla öğretim stratejisi Araştırma yoluyla öğretim stratejisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
6. Hafta Düz anlatım yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Panel Forum Sempozyum Konferans Soru-cevap... Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
7. Hafta Tartışma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Büyük- küçük grup tartışması Çember tekniği Zıt panel Münazara Görüş geliştirme Açık oturum Akvaryum… Sunuş öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
8. Hafta Kavramların öğretimi ve görüşme yöntemi Anlam çözümleme tabloları Kavram ağları Kavram haritası Zihin haritası Kavramsal değişim metinleri Kavram karikatürleri.. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
9. Hafta Ara sınav
10. Hafta Örnek olay yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Workshop Beyin fırtınası Altı şapkalı düşünme Altı uygulama ayakkabısı Problem çözme Konuşma halkası... Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
11. Hafta Gösterip yaptırma yöntemi ve birlikte kullanılabilecek teknikler Gösteri Dramatizasyon (canlandırma) Deney Gözlem Gezi Sergi Eğitsel oyunlar Arkası yarın İstasyon... Sunuş yoluyla öğretim stratejisi- anlatım ve tartışma yöntemleri, soru-cevap ve gösteri teknikleri
12. Hafta İlgili öğretim yöntem ve tekniğine uygun belirlenen bir ders konusuna ilişkin ders planı hazırlama Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi- Soru-cevap, tartışma ve gösteri teknikleri
13. Hafta İlgili öğretim yöntem ve tekniğine uygun belirlenen bir ders konusuna ilişkin ders planı hazırlama Araştırma-İnceleme yoluyla öğretim stratejisi- Soru-cevap, tartışma ve gösteri teknikleri
14. Hafta Final Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1Öğrenme, öğretme ve eğitim kavramlarını tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ-2Bir eğitim programının temel öğelerini tanımlar ve kapsamlarını açıklar.
ÖÇ-3Bir ders planında olması gereken giriş, geliştirme ve sonuç aşamalarının kapsamını açıklar.
ÖÇ-4Öğretim ilkelerinin özelliklerini açıkar.
ÖÇ-5Öğretim modellerinin özelliklerini açıklar ve öğretim modellerini benzerlik ve farklılıkları doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-6Öğretim stratejilerinin özelliklerini açıklar ve güçlü ve zayıf yönleri doğrultusunda tartışır.
ÖÇ-7Farklı öğretim yöntem ve tekniklerinin tanımını ve özelliklerini açıklar ve güçlü-zayıf yönlerini tartışır.
ÖÇ-8Öğretim yöntem ve tekniklerinin detaylı olarak nasıl kullanıldığının açıklandığı bir ders planı hazırlar.
Program Çıktıları
PÇ-1Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6           
ÖÇ 7           
ÖÇ 8