Bu dersin temel amacı, öğrenme ile ilgili temel kavram ve ilkeler, öğrenmeyi etkileyen faktörler ve öğrenme kuramları hakkında bilgi edinmek; edindiği bilgileri etkili öğrenme ortamı ve eğitim içeriği hazırlamak amacı ile kullanmak. Çocuğun kendi başına öğrenmesini kolaylaştırıcı tekniklere ilişkin farkındalık yaratmak ve öğrenmede bireysel farklılıkların önemini konusunda bilinç uyandırmaktır. Eğitimdeki tüm paydaşların bu konuda bilgilendirilmesinin öneminin öğrenciler tarafından içselleştirmesini sağlamak hedeflenmektedir.
Salı, 15.00-15.50, Basınekpres Yerleşkesi, B Blok 10. Kat
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Temel Kaynaklar
Hergenhahn, P.B.R. & Matthew H. Olson, M.H. (2016). Öğrenmenin Kuramları. Ankara: Nobel Akademik Yayınları
Aral, N., & Temel, F. (2018). Çocuk Gelişimi. Ankara: Hedef CS Yayınları
Büyükalan, F. (2014). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Arı, R. (2018). Eğitim Psikolojisi -Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Akademi yayınları
Zembat, R. (Edt.) (2016). Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Anı yayıncılık.
Aydın, A. (2014). Eğitim Psikolojisi - Gelişim, Öğrenme, Öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders Hakkında Bilgilendirme, İzlencenin Paylaşımı
Sözlü anlatım
2. Hafta
Öğrenme Psikolojisi ve temel kavramlar; eğitim, öğrenme ve öğretme ilişkisi
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
3. Hafta
Erken Çocukluk Döneminde Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler (Geri Bildirim, Motivasyon, Pekiştireçler)
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
4. Hafta
Öğrenme Kuram ve Yaklaşımları: Davranışçı Öğrenme Kuramı (Klasik Koşullanma, Pavlov)
Bağlaşımcılık (Edimsel Koşullama, Thorndike ve Skinner)
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
5. Hafta
Öğrenme Kuram ve Yaklaşımları (Bilişsel Yapılandırmacı Yaklaşım)
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
6. Hafta
Öğrenme Kuram ve Yaklaşımları (Sosyal Yapılandırmacı Yaklaşım)
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
7. Hafta
Öğrenme Kuram ve Yaklaşımları (Beyin Temelli Öğrenme Kuramları)
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
8. Hafta
Ara değerlendirme
Grup Çalışması
9. Hafta
Öğrenme Kuram ve Yaklaşımları (Gardner Çoklu Zeka Kuramı)
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
10. Hafta
Erken Çocukluk Döneminde Etkili Öğrenme İçin Eğitim İçeriği Düzenlemeleri ve Uyarlamalar
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
11. Hafta
Erken Çocukluk Döneminde Etkili Öğrenme için Eğitim Ortamı Düzenlemesi (Fiziksel ve Psikososyal)
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt
12. Hafta
Proje sunumları: Öğrenme Kuram ve Yaklaşımlarına Uygun Eğitim Etkinlikleri Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Grup Çalışması
13. Hafta
Proje sunumları: Öğrenme Kuram ve Yaklaşımlarına Uygun Eğitim Etkinlikleri Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Grup Çalışması
14. Hafta
Proje sunumları: Öğrenme Kuram ve Yaklaşımlarına Uygun Eğitim Etkinlikleri Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Grup Çalışması
15. Hafta
Final Sınavı
Sınav
16. Hafta
Projelerin Teslimi
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Projeler
1
40
Derse Devam / Katılım
14
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Öğrenme stratejileri ve yaklaşımlarını bilir.
ÖÇ-2
Öğrenme stratejilerinin öğretiminde kullanılan yaklaşımları bilir.
ÖÇ-3
Çocukların öğrenme stili modellerini belirlemeyi bilir.
ÖÇ-4
Öğrenme stillerinin sınıf içinde nasıl işe koşulacağını bilir.
ÖÇ-5
Eğitim etkinliklerini düzenlemede öğrenme kuram ve yaklaşımlarından yararlanır.
ÖÇ-6
Mesleki yaşantısında öğrenme kuram ve ilkelerinin kullanılmasının önemini kavrar ve uygular.
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.