Ders kapsamında öğrencilere sinema ve psikoloji arasındaki ilişkinin kapsamlı biçimde aktarılması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda sinemanın seyirci üzerindeki psikolojik etkisinin yanı sıra, sinemanın psikolojiden nasıl faydalandığı da çeşitli film örnekleri ve makaleler kapsamında irdelenecektir.
Ön Koşullar
Sinema ve Psikoloji
Eş Koşullar
Sinema ve Psikoloji
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Selda Salman Sakızlı
Asistanlar
Arş. Gör. Buğra Mert Alkayalar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 09:00-10:45, 1C/01
Görüşme Saatleri ve Yeri
.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Kuramsal alt yapıyı vermek. Örnekler izlemek. Ödevler vermek. Sınıfta filmleri ve ödevleri tartışmak
Temel Kaynaklar
Saffet Murat Tura, Freud’dan Lacan’a Psikanaliz, Kanat Kitap, İstanbul, 2016
Özden Terbaş, “Sine-masal Dil ve Psikanaliz Eleştiri”, Sinema ve Psikanaliz: Filmler ve Bilinçdışı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2013
Luke Hockley, Film Çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım, Es Yayınları, 2004
Todd McGowan, Sheila Kunkle, Lacan ve Çağdaş Sinema, Say Yayınları, 2014
Umut Tümay Arslan, “Aynanın Sırları: Psikanalitik Film Kuramı”, Kültür ve İletişim, 2009 12(1), Kış, s. 9-38
Diğer Kaynaklar
Sigmund Freud, Haz ilkesinin ötesinde – Ben ve İd, Metis Yayınları, İstanbul, 2016
Sigmund Freud, Uygarlığın Huzursuzluğu, Metis Yayınları, İstanbul, 2000
Sigmund Freud, “Uncanny”, Complete Psychological Works, Cilt XVII, s. 217-252
Jacques Lacan, Psikanalizin Dört Temel Kavramı, Metis Yayınları, İstanbul, 2013
Metz, Christian, Psychoanalysis and Cinema: The Imaginary Signifier, Macmillan, Londra, 1982
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Psikoloji ve sinemanın birlikte ortaya çıkışı ve ilk temasları
Sözlü anlatım
2. Hafta
Psikolojinin temel terimleri, Sigmund Freud ve psikanalizin ilk dönemleri
Sözlü anlatım
3. Hafta
Sigmund Freud ve temel terimleri, Film inceleme:
Psycho (Alfred Hitchcock, 1960)
Sözlü anlatım
4. Hafta
Carl Gustav Jung ve psikoloji yaklaşımı
Sözlü anlatım
5. Hafta
Film inceleme: Blade Runner (Ridley Scott, 1982)
Sözlü anlatım
6. Hafta
Psikanalizde Jacques Lacan etkisi
Sözlü anlatım
7. Hafta
Jacques Lacan ve temel terimleri
Sözlü anlatım
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Film İzleme ve Lacancı değerlendirme: Pi, Yön: Darren Aranofsky
(Todd McGowan, Sheila Kunkle, Lacan ve Çağdaş Sinema)
Sözlü anlatım
10. Hafta
Psikanalizin politikası: Dark City, yön: Alex Proyas
(Todd McGowan, Sheila Kunkle, Lacan ve Çağdaş Sinema)
Sözlü anlatım
11. Hafta
Psikanalitik film kuramı: “Aynanın Sırları”
Sözlü anlatım
12. Hafta
Film inceleme: Thelma ve Louise, Yön: Ridley Scott, 1991
Sözlü anlatım
13. Hafta
Genel değerlendirme
Sözlü anlatım
14. Hafta
Final Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Psikoloji alanına hakimiyet
ÖÇ-2
2 Freudyen yaklaşımı sinemaya ilişkilendirebilmek
ÖÇ-3
3. Sinemayı psikolojiyle ilişkilendirmek
ÖÇ-4
4. Psikolojiye dair sinema eserlerini yorumlamak
ÖÇ-5
5. Jungcu yaklaşıma hakimiyet.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2
Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3
Çağdaş/güncel sinema ve televizyon pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4
Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5
Yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran eserler üretebilecek
PÇ-6
Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek
PÇ-8
Yaratıcı fikirlerini görsel iletiler kullanarak ifade edebilecek.
PÇ-9
Animasyon, fotoğraf, sinema gibi farklı disiplinler arası alanlarda özgün ürünler verebilecek.
PÇ-10
Film yönetimi, senaryo, görüntü yönetmenliği ve kurgu alanlarında deneyim sahibi olacak.
PÇ-11
Bilgisayar tabanlı uygulamaları kullanarak sinema ve televizyon için görsel efekt hazırlama becerisi kazanacak.
PÇ-12
Oyunculuk, mimik, dramatik doğaçlama alanlarında deneyim sahibi olacak
PÇ-13
Kitle iletişim alanında yeniliklere açık ve yenilikleri alana uyarlayabilir olmak
PÇ-14
Ulusal ve uluslararası alanlarda deneyimli uzmanlarla birlikte proje üretebilme yeteneği kazanmış olacak.
PÇ-15
Ulusal ve uluslararası alanlarda yarışma, sergi, festival, seminer vb. etkinliklere katılmış olacak.