|
Dersin Amacı |
Bu derste örgütsel amaçların gerçekleştirilmesi doğrultusunda bir grup insanın kendilerinden farklı bazı özelliklere sahip olduğundan takip ettiği, onun talimatları doğrultusunda isteyerek yön aldığı kişiler vardır. Lider olarak adlandırılan bu kişiler kendilerinde var olan bazı özel nitelikler nedeniyle örgütte çalışan bireyleri bir araya getirebilmekte, yönlendirebilmekte ve örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirebilmektedirler. Bu derste geçmişten geleceğe liderlik vasıfları incelenerek toplumda söz sahibi olmuş liderlerin davranış şekilleri doğrultusunda liderlik modelleri incelenerek yönetici lider farklılıkları ele alınarak toplumun kültürel değerleri bağlamında kabul görmüş liderlerlik vasıfları değerlendirilecektir. |
Ön Koşullar |
LİDERLİK |
Eş Koşullar |
LİDERLİK |
Özel Koşullar |
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi) |
Öğretim Üyeleri |
Öğr. Gör. Sadiye Oya Işıkçı |
Asistanlar |
|
Ders Gün,Saat ve Yeri |
Perşembe 16.00-17.50 İncirli Yerleşkesi 2. Kat 2B07 Derslik |
Görüşme Saatleri ve Yeri |
Öğr. Gör. Sadiye Oya Işıkçı, Perşembe 14.00-16.00 2A05 Ofis |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
-Liderlik Eğitimi dersi esas olarak karşılıklı etkileşimle sürdürülür. Dinleme, anlama, sorma ve sorgulama aşamalarını içerir. Yazılı ve görsel sunumlar, liderlikle ilgili kitaplar ve çeşitli örnekler sınıfa getirilir. İyi ve kötü liderlikle ilgili güncel ve tarihsel vaka çalışmaları yapılır. |
Temel Kaynaklar |
- Liderlik ve Vizyon Yönetimi - Prof. Ali Akdemir. 2018 Beta Yayınları |
Diğer Kaynaklar |
- |
|
Haftalık Ders Programı |
Hafta |
Dersin İçeriği |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1. Hafta |
Liderlik Tanımı, İlgili Kavramlar,
Lider ve Yönetici Farklarının incelenmesi |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
2. Hafta |
Liderlerin Güç Kaynakları, Liderlik Tarzları |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
3. Hafta |
Geleneksel Liderlik Tarzları
(Otokratik, Demokratik,Liberal)
|
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
4. Hafta |
Çağdaş Liderlik Tarzları
(Dönüştürücü, Etkileşimci, Karizmatik) |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
5. Hafta |
Liderlik Teorileri; Büyük Adam Teorisi, Özellikler Teorisi |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
6. Hafta |
Davranışsal Liderlik Teorileri;
Ohio State Liderlik Araştırması, |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
7. Hafta |
Michigan Üniversitesi Liderlik Araştırmaları |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
8. Hafta |
Vize Sınavı |
Vize Sınavı |
9. Hafta |
Mc Gregor'un X ve Y Kuramı, Blake ve Mouton’un Yönetim Tarzı Matriksi, Likert’in Sistem 4 Modeli |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
10. Hafta |
Durumsal Liderlik Teorileri;
Fred Fiedler’in Etkin Liderlik Modeli, Yol-Amaç Teorisi |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
11. Hafta |
Vroom-Yetton'un Karar Ağacı Modeli'nin incelenmesi, |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
12. Hafta |
Hershey-Blanchard'ın 4 Durumsal Liderlik Modeli'nin incelenmesi, |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
13. Hafta |
Liderlik Modellerinin Havacılıktaki Yeri ve Önemi |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
14. Hafta |
Atatürk'ün Liderlik Vasıflarının İncelenmesi |
Sözlü ve ppt sunum teknikleri, vaka çalışmaları, karşılıklı etkileşimli iletişim, öğrencinin konuya hakimiyetini geliştirecek güncel ve tarihi örneklerle konuya ilişkin kavramayı geliştirecek bütün eğitsel yöntemler. |
15. Hafta |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
16. Hafta |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
17. Hafta |
Final Sınavı |
Final Sınavı |