Lisans
Mühendislik Fakültesi
Endüstri Mühendisliği
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Sistem Dinamiği

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
IE0206 Sistem Dinamiği 3/0/0 SA İngilizce 6
Dersin Amacı
Bu ders, doğrusal olmayan ve karmaşık dinamik sistemler için temel yöntem ve yapıların analizini ve inşasını incelemek için tasarlanmıştır. Ders, konuyu ele almak için analitik araçlar sağlamakta ve aşağıdaki materyalleri kapsamayı amaçlamaktadır: dinamik sistemlerde giriş kavramları, sistem düşüncesi, analiz ve tasarım için sistem modellemesi, çözüm tasarımı, çözüm uygulaması.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Duygun Fatih Demirel
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, laboratuvar
Temel Kaynaklar -Maani KE, Cavana RY. Systems thinking and modelling: understanding change and complexity. Auckland: Prentice Hall; 2000.

-Forrester JW. Industrial dynamics. Portland: Productivity Press; 1961.

-Buede MD. The Engineering Design of Systems Models and Methods. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.; 2000. 
Diğer Kaynaklar

-Barlas Y. System dynamics: systemic feedback modeling for policy analysis. System. 2007; 59: 1-29. 

-Barlas Y. Formal aspects of model validity and validation in SD. SD Review. 1996; 12(3): 183-210.

-Sargent TJ, Glasow P, Kleijnen JP, Law AM, McGregor I, Youngblood S. Strategic directions in verification, validation and accreditation research. Proceedings of the 2000 Winter Simulation Conference on; 2000: WSC.

-Barlas Y, Erdem A. Output behavior validation in system dynamics simulation. Proceedings of the European Simulation Symposium on; 1994: EES.

-Back G, Love G, Falk J. The doing of model verification and validation: Balancing cost and theory. Proceedings of the 18th International Conference of the SD Society on; 2000: ISDC.

-Doyle JK, Ford DN. Mental models concepts for SD research. SD Review. 1998; 14(1): 3-29.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Sistem Düşüncesine Giriş Anlatım
2. Hafta Sistem Metodolojisi Anlatım
3. Hafta Nedensel Döngü Modellemesi Anlatım
4. Hafta Stella’ya/Vensim'e Giriş Anlatım, laboratuvar
5. Hafta Dinamik Sistemlerin Matematiksel Gösterimi Anlatım, laboratuvar
6. Hafta Dinamik Sistemlerin Matematiksel Modellemesi Anlatım, laboratuvar
7. Hafta Davranış Analizi ve Matematiksel Modellerin Değerlendirilmesi Anlatım, laboratuvar
8. Hafta Ara Sınav -
9. Hafta Jenerik Akış Süreçleri, S-şekilli Büyüme Yapısı Anlatım, laboratuvar
10. Hafta Aşma ve Çökme Yapısı, Malzeme ve Bilgi Gecikmesi Anlatım, laboratuvar
11. Hafta Model Doğrulama Anlatım, laboratuvar
12. Hafta Duyarlılık Analizi ve Politika Tasarımı Anlatım, laboratuvar
13. Hafta Senaryo Planlaması ve Modelleme Anlatım, laboratuvar
14. Hafta Proje Sunumları Anlatım
15. Hafta Final -
16. Hafta Final -
17. Hafta Final -
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 3 10
Projeler 1 10
Derse Devam / Katılım 14 5
Sunum 1 5
Final 1 40


ÖÇ-1Sistem düşüncesi kavramını anlamak
ÖÇ-2Dinamik bir sistemdeki nedensellikleri, karşılıklı bağımlılıkları ve geri bildirim mekanizmalarını tanımlamak
ÖÇ-3Doğrusal olmayan dinamik sistemleri modellemek
ÖÇ-4Dinamik sistem davranışını değerlendirip ve karşılaştırmak, gerçek yaşam uygulamaları için politikalar oluşturmak
ÖÇ-5Dinamik sistem analizi ve tasarım aracı olarak Vensim kullanmak
ÖÇ-6Dinamik sistem tasarım yöntemini ve ekip çalışmasını kullanarak gerçek hayattaki bir problemi çözmek; sonuçları sözlü ve yazılı olarak sunmak
Program Çıktıları
PÇ-1Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6