Bu ders, doğrusal olmayan ve karmaşık dinamik sistemler için temel yöntem ve yapıların analizini ve inşasını incelemek için tasarlanmıştır. Ders, konuyu ele almak için analitik araçlar sağlamakta ve aşağıdaki materyalleri kapsamayı amaçlamaktadır: dinamik sistemlerde giriş kavramları, sistem düşüncesi, analiz ve tasarım için sistem modellemesi, çözüm tasarımı, çözüm uygulaması.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Duygun Fatih Demirel
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, laboratuvar
Temel Kaynaklar
-Maani KE, Cavana RY. Systems thinking and modelling: understanding change and complexity. Auckland: Prentice Hall; 2000.
-Forrester JW. Industrial dynamics. Portland: Productivity Press; 1961.
-Buede MD. The Engineering Design of Systems Models and Methods. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.; 2000.
Diğer Kaynaklar
-Barlas Y. System dynamics: systemic feedback modeling for policy analysis. System. 2007; 59: 1-29.
-Barlas Y. Formal aspects of model validity and validation in SD. SD Review. 1996; 12(3): 183-210.
-Sargent TJ, Glasow P, Kleijnen JP, Law AM, McGregor I, Youngblood S. Strategic directions in verification, validation and accreditation research. Proceedings of the 2000 Winter Simulation Conference on; 2000: WSC.
-Barlas Y, Erdem A. Output behavior validation in system dynamics simulation. Proceedings of the European Simulation Symposium on; 1994: EES.
-Back G, Love G, Falk J. The doing of model verification and validation: Balancing cost and theory. Proceedings of the 18th International Conference of the SD Society on; 2000: ISDC.
-Doyle JK, Ford DN. Mental models concepts for SD research. SD Review. 1998; 14(1): 3-29.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Sistem Düşüncesine Giriş
Anlatım
2. Hafta
Sistem Metodolojisi
Anlatım
3. Hafta
Nedensel Döngü Modellemesi
Anlatım
4. Hafta
Stella’ya/Vensim'e Giriş
Anlatım, laboratuvar
5. Hafta
Dinamik Sistemlerin Matematiksel Gösterimi
Anlatım, laboratuvar
6. Hafta
Dinamik Sistemlerin Matematiksel Modellemesi
Anlatım, laboratuvar
7. Hafta
Davranış Analizi ve Matematiksel Modellerin Değerlendirilmesi
Anlatım, laboratuvar
8. Hafta
Ara Sınav
-
9. Hafta
Jenerik Akış Süreçleri, S-şekilli Büyüme Yapısı
Anlatım, laboratuvar
10. Hafta
Aşma ve Çökme Yapısı, Malzeme ve Bilgi Gecikmesi
Anlatım, laboratuvar
11. Hafta
Model Doğrulama
Anlatım, laboratuvar
12. Hafta
Duyarlılık Analizi ve Politika Tasarımı
Anlatım, laboratuvar
13. Hafta
Senaryo Planlaması ve Modelleme
Anlatım, laboratuvar
14. Hafta
Proje Sunumları
Anlatım
15. Hafta
Final
-
16. Hafta
Final
-
17. Hafta
Final
-
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
3
10
Projeler
1
10
Derse Devam / Katılım
14
5
Sunum
1
5
Final
1
40
ÖÇ-1
Sistem düşüncesi kavramını anlamak
ÖÇ-2
Dinamik bir sistemdeki nedensellikleri, karşılıklı bağımlılıkları ve geri bildirim mekanizmalarını tanımlamak
ÖÇ-3
Doğrusal olmayan dinamik sistemleri modellemek
ÖÇ-4
Dinamik sistem davranışını değerlendirip ve karşılaştırmak, gerçek yaşam uygulamaları için politikalar oluşturmak
ÖÇ-5
Dinamik sistem analizi ve tasarım aracı olarak Vensim kullanmak
ÖÇ-6
Dinamik sistem tasarım yöntemini ve ekip çalışmasını kullanarak gerçek hayattaki bir problemi çözmek; sonuçları sözlü ve yazılı olarak sunmak
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.