Lisans
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Beslenme ve Diyetetik Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Çocuk Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları I

Çocuk Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
BES5004 5 Çocuk Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları I 2/2/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Bebek ve çocuklarda sık görülen akut ve kronik hastalıkları tanımak, hastalıkların etiyolojisi ve çocuk hastalıklarında beslenmenin önemini kavramak, çocuk hastalıklarına ilişkin güncel beslenme tedavisini öğrenmek ve araştırmaktır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Volkan Özkaya
Asistanlar Arş. Gör. Nursena Uyarer
Ders Gün,Saat ve Yeri Bu ders, bu eğitim öğretim yarıyılında verilmemektedir.
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Temel Kaynaklar Clinical Paediatric Dietetics, (Ed: Vanesse Shaw, Margaret Lawson), Oxford, Blackwell Scientific Publications, London, 1994.
Diğer Kaynaklar - Mclaren D, Textbook of Pediatric Nutrition, 1991.

- Köksal G, Gökmen H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. Hatipoğlu Yayınevi, 2000.

- Süreli beslenme ve pediatri dergileri (Pediatrics,American Journal of Clinical Nutrition, Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, Acta Pediatrica, JADA, Beslenme ve Diyet Dergileri vb.)

- Neyzi O, Ertuğrul T. Pediatri1-2, 2000.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisinin önemi ve ilkeleri (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
2. Hafta Prematüre bebeklerin özellikleri, gereksinmeleri ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
3. Hafta Prematüre bebeklerin özellikleri, gereksinmeleri ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
4. Hafta Protein enerji malnütrisyonu ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
5. Hafta Protein enerji malnütrisyonu ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
6. Hafta Akut gastroenteritler ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Malabsorpsiyonlar ve tıbbi beslenme tedavisi (karbonhidrat, protein, yağ malabsobsiyonları) (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
9. Hafta Besin intoleransları, allerjiler ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
10. Hafta Çölyak hastalığı ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
11. Hafta Çocuklarda enteral ve paranteral beslenme (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
12. Hafta Enfeksiyon hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
13. Hafta Yeme davranışı bozuklukları ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik) Sözlü Anlatım, Uygulama
14. Hafta Genel tekrar Sözlü Anlatım, Uygulama
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Beslenme ile ilintili çocuk hastalıklarında tıbbi terminolojiyi ve hastalık sınıflamasını öğrenir.
ÖÇ-2Bebek ve çocukluk çağında görülen akut ve kronik hastalıkları tanımlar.
ÖÇ-3Bu hastalıklara sahip çocukların enerji ve besin ögesi gereksinimlerini belirler.

ÖÇ-4Bu hastalıkların tedavisinde kullanılan güncel diyet tedavilerini uygulamalı olarak tartışır.

ÖÇ-5Bu hastalıkların diyet tedavisinde kullanılan özel ürünleri inceler ve araştırır.

ÖÇ-6Bu hastalıklara ilişkin klinikte gördükleri vakaları ele alır, hastalıkları ve beslenme durumları açısından inceler.
ÖÇ-7Hastaya tanı konulması için araştırma yollarını, yaygın tedavi türlerini ve hasta yönetimini bilir. 

ÖÇ-8Besin ve besin ögesi alımı modifikasyonlarının gerekçelerini ve bu hastalıklardan korunmada veya hastalıkların tedavisinde nasıl uygulanacağını bilir.
ÖÇ-9Besin alımının saptanmasında kullanılan teknikleri, ilgili besin ögelerinin hesaplanmasını, sonuçların nasıl yorumlanacağını ve verilerin besin ögesi gereksinimlerinin hesaplanmasındaki sınırlılıkları bilir.
ÖÇ-10Farklı besin alışkanlıkları, kültürel altyapıları ve sosyoekonomik durumları olan kişilerin diyetlerinin nasıl düzenleneceğini, besinsel biyoyararlılığın besin gereksinimlerinin karşılanmasını etkilediğini anlar.
ÖÇ-11Tanı ve araştırma için kullanılabilecek diyet modifikasyon yollarını anlar.
ÖÇ-12Hangi besin veya besin gruplarının hangi ilaçlarla etkinliğinin değişebileceğini öğrenir.
ÖÇ-13Hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçların isimlerini, endikasyonlarını ve kontraendikasyonlarını bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5          
ÖÇ 6          
ÖÇ 7          
ÖÇ 8          
ÖÇ 9          
ÖÇ 10          
ÖÇ 11          
ÖÇ 12          
ÖÇ 13