Çocuk Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları I
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
BES5004
5
Çocuk Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları I
2/2/0
Z
Türkçe
4
Dersin Amacı
Bebek ve çocuklarda sık görülen akut ve kronik hastalıkları tanımak, hastalıkların etiyolojisi ve çocuk hastalıklarında beslenmenin önemini kavramak, çocuk hastalıklarına ilişkin güncel beslenme tedavisini öğrenmek ve araştırmaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Esma Uygur
Asistanlar
Arş. Gör. Nursena Uyarer
Ders Gün,Saat ve Yeri
Bu ders, bu eğitim öğretim yarıyılında verilmemektedir.
- Mclaren D, Textbook of Pediatric Nutrition, 1991.
- Köksal G, Gökmen H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. Hatipoğlu Yayınevi, 2000.
- Süreli beslenme ve pediatri dergileri (Pediatrics,American Journal of Clinical Nutrition, Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, Acta Pediatrica, JADA, Beslenme ve Diyet Dergileri vb.)
- Neyzi O, Ertuğrul T. Pediatri1-2, 2000.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisinin önemi ve ilkeleri (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
2. Hafta
Prematüre bebeklerin özellikleri, gereksinmeleri ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
3. Hafta
Prematüre bebeklerin özellikleri, gereksinmeleri ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
4. Hafta
Protein enerji malnütrisyonu ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
5. Hafta
Protein enerji malnütrisyonu ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
6. Hafta
Akut gastroenteritler ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Malabsorpsiyonlar ve tıbbi beslenme tedavisi (karbonhidrat, protein, yağ malabsobsiyonları) (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
9. Hafta
Besin intoleransları, allerjiler ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
10. Hafta
Çölyak hastalığı ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
11. Hafta
Çocuklarda enteral ve paranteral beslenme (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
12. Hafta
Enfeksiyon hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
13. Hafta
Yeme davranışı bozuklukları ve tıbbi beslenme tedavisi (teorik/pratik)
Sözlü Anlatım, Uygulama
14. Hafta
Genel tekrar
Sözlü Anlatım, Uygulama
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Beslenme ile ilintili çocuk hastalıklarında tıbbi terminolojiyi ve hastalık sınıflamasını öğrenir.
ÖÇ-2
Bebek ve çocukluk çağında görülen akut ve kronik hastalıkları tanımlar.
ÖÇ-3
Bu hastalıklara sahip çocukların enerji ve besin ögesi gereksinimlerini belirler.
ÖÇ-4
Bu hastalıkların tedavisinde kullanılan güncel diyet tedavilerini uygulamalı olarak tartışır.
ÖÇ-5
Bu hastalıkların diyet tedavisinde kullanılan özel ürünleri inceler ve araştırır.
ÖÇ-6
Bu hastalıklara ilişkin klinikte gördükleri vakaları ele alır, hastalıkları ve beslenme durumları açısından inceler.
ÖÇ-7
Hastaya tanı konulması için araştırma yollarını, yaygın tedavi türlerini ve hasta yönetimini bilir.
ÖÇ-8
Besin ve besin ögesi alımı modifikasyonlarının gerekçelerini ve bu hastalıklardan korunmada veya hastalıkların tedavisinde nasıl uygulanacağını bilir.
ÖÇ-9
Besin alımının saptanmasında kullanılan teknikleri, ilgili besin ögelerinin hesaplanmasını, sonuçların nasıl yorumlanacağını ve verilerin besin ögesi gereksinimlerinin hesaplanmasındaki sınırlılıkları bilir.
ÖÇ-10
Farklı besin alışkanlıkları, kültürel altyapıları ve sosyoekonomik durumları olan kişilerin diyetlerinin nasıl düzenleneceğini, besinsel biyoyararlılığın besin gereksinimlerinin karşılanmasını etkilediğini anlar.
ÖÇ-11
Tanı ve araştırma için kullanılabilecek diyet modifikasyon yollarını anlar.
ÖÇ-12
Hangi besin veya besin gruplarının hangi ilaçlarla etkinliğinin değişebileceğini öğrenir.
ÖÇ-13
Hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçların isimlerini, endikasyonlarını ve kontraendikasyonlarını bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3
Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5
Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6
Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7
Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8
Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9
Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10
Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme