Bu ders, metaller, seramikler, polimerler, kompozitler gibi temel malzeme gruplarının yapısal özellikleri ile fiziksel, mekanik, termal, optik, elektrik, korozif ve bozunma özellikleri arasındaki ilişkinin anlaşılmasını amaçlar. Öğrenciler aynı zamanda malzemelerin tasarım ve üretimindeki kısıtlar hakkında kavramsal bir anlayış kazanacaklardır. Metallerin, metal alaşımların ve betonun mekanik özellikleri, yapı malzemelerinin termal genleşme ve iletkenlik özellikleri, katı yapılarındaki kusurlar ve başarısızlıklar gibi malzeme davranışları, elektrik ve optik özellikler vurgulanarak, öğrencilerin gelecek inşaat mühendisliği dersleri için bir temel oluşturması amaçlanır.
Ders anlatımı görsel malzemelerle desteklenerek, yüzyüze canlı olarak yapılacaktır.
Derste kısa filmler gösterilmektedir (her bölümde)
Derste kısa problemler ve düşündürücü problemler çözülmektedir.
Temel Kaynaklar
William D. Callister, Jr (2011). Materials Science and Engineering: An Introduction, 8th Edition. Wiley.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bl.1. Malzeme Mühendisliğine giriş
Sözlü sunum
2. Hafta
Bl.3. Kristal Katıların yapıları
Sözlü sunum, ev ödevi
3. Hafta
Bl.3. Kristal Katıların yapıları
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
4. Hafta
Bl.6. Mekanik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
5. Hafta
Bl.6. Mekanik Özellikler
Sözlü sunum
6. Hafta
Bl.6. Mekanik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
7. Hafta
Bl.19. Termal Özellikler
Sözlü sunum
8. Hafta
Bl.19. Termal Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
9. Hafta
Bl.18. Elektriksel Özellikler
Sözlü sunum, ev ödevi
10. Hafta
Bl.18. Elektriksel Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
11. Hafta
Bl.21. Optik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
12. Hafta
Bl.21.Optik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
13. Hafta
Bl.22. Malzeme Seçimi ve Tasarımı
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
14. Hafta
Bl.22. Malzeme Seçimi ve Tasarımı
Sözlü sunum
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Kısa sınav(lar)
5
25
Derse Devam / Katılım
14
5
Final
1
40
ÖÇ-1
inşaat mühendisliği problemlerini çözmede matematik, malzeme bilimi ve mühendisliği
bilgisini kullanabilmek (BECERİ)
ÖÇ-2
tüm malzeme sistemleri arasındaki performans, işleme, yapı ve özellik bağlantılarını tanımak (BECERİ)
ÖÇ-3
farklı tipteki malzemelerin 3 boyutlu atom dizilimlerini tanımak (BİLGİ)
ÖÇ-4
malzemelerin gerilme ve gevşemesinin temel prensiplerini ve ilgili mekanik özelliklerini anlamak (BİLGİ)
ÖÇ-5
termal özelliklerin temel prensibini ve; termal ve mekanik özellik arasındaki ilişkiyi anlamak (BİLGİ)
ÖÇ-6
elektrik iletkenliğinin temel prensibini ve farklı malzemelerin farklı elektrik iletkenliği davranışını anlamak (BİLGİ)
ÖÇ-7
optik özelliklerin temel prensibini; optik ve elektrik özellikleri arasındaki ilişkiyi anlamak (BİLGİ)
ÖÇ-8
malzeme seçimi ve uygulama sırasında karşılaşılan mühendislik problemlerini tanıyabilmek, adlandırmak ve çözmek (BECERİ)
ÖÇ-9
ekonomik, çevresel, sosyal, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik, sürdürebilirlik gibi gerçek
kısıtlamalar içerisinde istenilen özellikleri karşılayabilmek, sistem tanımlayabilmek (BECERİ)
ÖÇ-10
birden çok bilim dalını içeren ekiplerde çalışabilmek, edindiği bilgiyi gösterebilmek, profesyonel ve etik sorumluluklarını anlamak. (BECERİ)
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin için ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.