Lisans
Meslek Yüksek Okulu
Uçuş Harekat Yöneticliği
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


SEYRÜSEFER

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
HUH3001 3 SEYRÜSEFER 2/2/0 Z TÜRKÇE 4
Dersin Amacı
Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher, rehberliğinde uçuşların güvenliğini ve operasyonel kontrolünü  kaptan pilot ile  ortak sorumluluğu olan lisanslı bir havacıdır. Uçuş güvenliği için potansiyel tehlikeleri belirlemek ve en çok arzu edilen ve ekonomik uçuş yolunu seçmek için meteorolojik bilgileri analiz eder ve değerlendirir. Uçuşun gerçekleşmesi için yetki veren yasal belge olan Dispatch Release Form  hazırlar ve imzalar.
Ön Koşullar Planlama sürecine yardımcı olan bilim ve teknoloji, kayıt, ve hava seyrüseferinin birincil nedeni, uçakta veya yerde kişilerin güvenliğini tehlikeye atmadan, bir uçağın varış noktasına doğru yolda güvenli bir şekilde koordine edilmesidir.
Eş Koşullar Seyrüsefer eğitimi, uçuş planlama , izleme ve temel seyrüsefer prensipleriyle uygulama esaslarını kapsar.
Özel Koşullar orta seviye ingilizce sivil havacılık genel müdürlüğü kuralları gereği derse devam zorunluluğu bulunmaktadır.
Öğretim Üyeleri murat nizam
Asistanlar Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher, rehberliğinde uçuşların güvenliğini ve operasyonel kontrolünü kaptan pilot ile ortak sorumluluğu olan lisanslı bir havacıdır. Uçuş güvenliği için potansiyel tehlikeleri belirlemek ve en çok arzu edilen ve ekonomik uçuş yolunu seçmek için meteorolojik bilgileri analiz eder ve değerlendirir. Uçuşun gerçekleşmesi için yetki veren yasal belge olan Dispatch Release Form hazırlar ve imzalar.
Ders Gün,Saat ve Yeri ders bu yarıyıl açılmamıştır
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi - 09:00-12:45 Yüzyüze / İKÜ MYO
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -anlatım,tartışma,bilgisayar laboratuarı kullanımı program üzerinden rotabelirlenmesi,sunum yaptırma ,konu ile ilgili olarak videoların izletilmesi
Temel Kaynaklar - jeppesen

aip
Diğer Kaynaklar -Havayolu dökümanları
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta DÜNYANIN KONUMU VE UZAKLIĞI SEXAGESIMAL SYSTEM / TRUE DIRECTION POSITION ON THE EARTH – POSITION REFERENCE SYSTEMS BASIC DIRECTION ON THE EARTHANA VE TALİ YÖNLER Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
2. Hafta CIRCLES ON THE EARTH 4 POSITION IN LATITUDE AND LONGITUDE KOORDİNATLAR 8 CHANGE OF LATITUDE 9 CHANGE OF LONGITUDE (CH.LONG.) -DIFFERENCE OF LONGITUTE (D. LONG) 9 CONVERGENCY Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
3. Hafta DISTANCE ON THE EARTH (YERKÜREDE MESAFE ÖLÇÜMÜ) GREAT CIRCLE DISTANCES GMT / UTC UÇUŞ SÜRELERİNİN HESAPLANMASI TRUE MAGNETIC AND COMPASS DIRECTIONS Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
4. Hafta THE EARTH’S POLES ANGLE OF DIP (MNAYETİK BATMA) TRUE NORTH (HAKİKİ KUZEY) COMPASS NORTH MAGNETIC DIRECTIONS Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
5. Hafta VARIATION: DEVIATION (SAPMA) ISOGONALS THE VECTOR TRIANGLE VECTORS THE THREE VELOCITY VECTORS THE TRIANGLE OF VELOCITIES ELEMENTS Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
6. Hafta WIND COMPONENTS- RUNWAY VE RÜZGAR İLİŞKİSİ: CROSSWIND COMPONENTS GYRO HEADING REFERENCE AND GRID DIRECTION Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
7. Hafta CHARTS (HARİTALAR) THE REDUCED EARTH TYPES OF PROJECTION MERCATOR PROJECTION AZIMUTHAL/PLANE PROJECTIONS LAMBERT CONFORMAL CONIC PROJECTION Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
8. Hafta ARA SINAV Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
9. Hafta STEREOGRAPHIC PROJECTION ICAO CHARTS REQUIEREMENTS ICAO HAVACILIK HARITALARI VE SEMBOLLERI LOW & HIGH /LOW ALTITUDE ENROUTE CHART Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
10. Hafta AIRWAY NAVIGATION WARNINGS CHARTS USED BY A TYPICAL OPERATOR (HAVACILIKTA KULLANILAN HARİTALAR) APPROACH – STAR – SID CHART SID, DEPARTURE AND STAR LEGEND MEASUREMENT OF TRUE AIRSPEED BY AIRSPEED INDICATOR AS (AIR SPEED) – HAVA HIZI Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
11. Hafta SPEEDS - SÜRAT TARİFLER HAVA VERİ SİSTEMİ (AIR DATA SYSTEM) MEASUREMENT OF TRUE AIRSPEED BY OTHER MEANS SES HIZINA GÖRE UÇAKLARIN GRUPLANDIRILMASI: TRACK AND GROUND SPEED USE OF SLIDE – RULES COMPUTERS AND SCIENTIFIC CALCULATORS MEASUREMENT OF AIRCRAFT ALTITUDE RADYO ALTİMETRE Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
12. Hafta POINT OF NO RETURN (PNR) - POINT of SAFE RETURN CRITICAL POINT (EQUAL TIME POINT) GENERAL DETERMINATION OF AIRCRAFT POSITION GPWS ( Ground Proximity Warning System ) GPS (Global Positioning System) INS ( Inertial Navigation System ) FMS ( Flight Management System ) INTRODUCTION TO RADIO NAVIGATION Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
13. Hafta COMMUNICATION-RADIO JAR OPS : HABERLEŞME VE NAVIGATION TECHİZATI RADIO NAVIGATION FREKANS ( F) : FREKANS BANDLARININ ÖZELLİKLERİ MODÜLASYON ULUSLARARASI MORS KODLARI VE FONETİK ALFABE: RADYO DALGALARININ ÖZELLİKLERİ DALGALARIN YAYILMASI – WAVE PROPAGATION FADING OLAYI SESSİZLİK KONİSİ Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
14. Hafta DİREK DALGALARIN İRTİFAYA BAĞLI OLARAK ALINMASI GROUND-BASED RADAR AND DIRECTION-FINDING STATIONS NAVIGATION AIDS RADYO SEYRÜSEFER SİSTEMLERİNİN ÇALIŞMA PRENSİBİNE GÖRE SINIFLANDIRILMASI RADYO SEYRÜSEFER SİSTEMLERİNİN KULLANIMINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI GROUND BASED RADAR AND DIRECTION – FINDING STATIONS VHF DIRECTIONAL FINDER ( VDF) UHF ULTRA HIGH FREQUENCY Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
15. Hafta RELATIVE BEARINGS AUTOMATIC DIRECTION FINDER (ADF) NDB- NON DIRECTIONAL BEACON VOR/DME TYPE RADIO NAVIGATION VHF OMNI RANGE ( VOR ) DME- DISTANCE MEASURING EQUIPMENT TACAN ( Tactical Air Navigation ) VE VORTAC ILS (INSTRUMENT LANDING SYSTEM) NAVIGATION PROCEDURES REQUIRED NAVIGATIONAL PERFORMANCE (RNP)-AREA NAVIGATION (RNAV) SEYRÜSEFER PERFORMANS GEREKSİNİMİ BÖLGESEL SEYRÜSEFER Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
16. Hafta FİNAL
17. Hafta FİNAL
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Kısa sınav(lar) 1 10
Final 1 60


ÖÇ-1Temel Sivil Havacılık bilgilerine sahip olmak
ÖÇ-2 Sivil havacılık alanında kullanılan terminoloji
ÖÇ-3Havacılıkta kullanılan Haberleşme ve Seyrüsefer
ÖÇ-4uçuş yolunu belirlemek
ÖÇ-5uçuşun güvenliğini sağlamak
Program Çıktıları
PÇ-1jeppesen okuma -anlama
PÇ-2Temel Sivil Havacılık bilgilerine sahip olmak
PÇ-3Uçuş Harekat Yönetimi ile ilgili bilgilere sahip olmak
PÇ-4Ulusal havacılık kuruluşları hakkında bilgi sahibi olmak
PÇ-5Sivil havacılık alanında kullanılan terminolojiye hakim olmak
PÇ-6Uçak temel yapıs hakkında bilgi sahibi olmak
PÇ-7Uçuşun her aşamasında görevli olan harekat operasyonu hakkında bilgi sahibi olunması
PÇ-8Uçak aerodinamiği konusunda bilgi sahibi olmak
PÇ-9Uçak navigasyon sistemlerinin detaylı olarak öğrenilmesi
PÇ-10Meteroloji bilimi hakkında bilgi sahibi olmak ve meterolojinin uçuş operasyonu üzerindeki etkisini incelemek
PÇ-11Havacılıkta kullanılan Haberleşme ve Seyrüsefer sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak
PÇ-12Hava trafik yönetimi konusunda bilgi sahibi olmak
PÇ-13Havacılıkta emniyetin önemine hakim olmak
PÇ-14Uçak ağırlık ve balans konusunda gerekli donanıma sahip olmak
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5