Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher, rehberliğinde uçuşların güvenliğini ve operasyonel kontrolünü kaptan pilot ile ortak sorumluluğu olan lisanslı bir havacıdır. Uçuş güvenliği için potansiyel tehlikeleri belirlemek ve en çok arzu edilen ve ekonomik uçuş yolunu seçmek için meteorolojik bilgileri analiz eder ve değerlendirir. Uçuşun gerçekleşmesi için yetki veren yasal belge olan Dispatch Release Form hazırlar ve imzalar.
Ön Koşullar
Planlama sürecine yardımcı olan bilim ve teknoloji, kayıt, ve hava seyrüseferinin birincil nedeni, uçakta veya yerde kişilerin güvenliğini tehlikeye atmadan, bir uçağın varış noktasına doğru yolda güvenli bir şekilde koordine edilmesidir.
Eş Koşullar
Seyrüsefer eğitimi, uçuş planlama , izleme ve temel seyrüsefer prensipleriyle uygulama esaslarını kapsar.
Özel Koşullar
orta seviye ingilizce
sivil havacılık genel müdürlüğü kuralları gereği derse devam zorunluluğu bulunmaktadır.
Öğretim Üyeleri
murat nizam
Asistanlar
Uçuş Harekat Uzmanı / Flight Dispatcher, rehberliğinde uçuşların güvenliğini ve operasyonel kontrolünü kaptan pilot ile ortak sorumluluğu olan lisanslı bir havacıdır. Uçuş güvenliği için potansiyel tehlikeleri belirlemek ve en çok arzu edilen ve ekonomik uçuş yolunu seçmek için meteorolojik bilgileri analiz eder ve değerlendirir. Uçuşun gerçekleşmesi için yetki veren yasal belge olan Dispatch Release Form hazırlar ve imzalar.
Ders Gün,Saat ve Yeri
ders bu yarıyıl açılmamıştır
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi - 09:00-12:45 Yüzyüze / İKÜ MYO
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-anlatım,tartışma,bilgisayar laboratuarı kullanımı program üzerinden rotabelirlenmesi,sunum yaptırma ,konu ile ilgili olarak videoların izletilmesi
Temel Kaynaklar
- jeppesen
aip
Diğer Kaynaklar
-Havayolu dökümanları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
DÜNYANIN KONUMU VE UZAKLIĞI
SEXAGESIMAL SYSTEM / TRUE DIRECTION
POSITION ON THE EARTH – POSITION REFERENCE SYSTEMS
BASIC DIRECTION ON THE EARTHANA VE TALİ YÖNLER
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
2. Hafta
CIRCLES ON THE EARTH 4
POSITION IN LATITUDE AND LONGITUDE KOORDİNATLAR 8
CHANGE OF LATITUDE 9
CHANGE OF LONGITUDE (CH.LONG.) -DIFFERENCE OF LONGITUTE (D. LONG) 9
CONVERGENCY
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
3. Hafta
DISTANCE ON THE EARTH (YERKÜREDE MESAFE ÖLÇÜMÜ)
GREAT CIRCLE DISTANCES
GMT / UTC UÇUŞ SÜRELERİNİN HESAPLANMASI
TRUE MAGNETIC AND COMPASS DIRECTIONS
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
4. Hafta
THE EARTH’S POLES
ANGLE OF DIP (MNAYETİK BATMA)
TRUE NORTH (HAKİKİ KUZEY)
COMPASS NORTH
MAGNETIC DIRECTIONS
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
5. Hafta
VARIATION:
DEVIATION (SAPMA)
ISOGONALS
THE VECTOR TRIANGLE
VECTORS
THE THREE VELOCITY VECTORS
THE TRIANGLE OF VELOCITIES ELEMENTS
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
6. Hafta
WIND COMPONENTS- RUNWAY VE RÜZGAR İLİŞKİSİ:
CROSSWIND COMPONENTS
GYRO HEADING REFERENCE AND GRID DIRECTION
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
7. Hafta
CHARTS (HARİTALAR)
THE REDUCED EARTH
TYPES OF PROJECTION
MERCATOR PROJECTION
AZIMUTHAL/PLANE PROJECTIONS
LAMBERT CONFORMAL CONIC PROJECTION
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
8. Hafta
ARA SINAV
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
9. Hafta
STEREOGRAPHIC PROJECTION
ICAO CHARTS REQUIEREMENTS
ICAO HAVACILIK HARITALARI VE SEMBOLLERI
LOW & HIGH /LOW ALTITUDE ENROUTE CHART
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
10. Hafta
AIRWAY
NAVIGATION WARNINGS
CHARTS USED BY A TYPICAL OPERATOR
(HAVACILIKTA KULLANILAN HARİTALAR)
APPROACH – STAR – SID CHART
SID, DEPARTURE AND STAR LEGEND
MEASUREMENT OF TRUE AIRSPEED BY AIRSPEED INDICATOR
AS (AIR SPEED) – HAVA HIZI
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
11. Hafta
SPEEDS - SÜRAT TARİFLER
HAVA VERİ SİSTEMİ (AIR DATA SYSTEM)
MEASUREMENT OF TRUE AIRSPEED BY OTHER MEANS
SES HIZINA GÖRE UÇAKLARIN GRUPLANDIRILMASI:
TRACK AND GROUND SPEED
USE OF SLIDE – RULES COMPUTERS AND SCIENTIFIC CALCULATORS
MEASUREMENT OF AIRCRAFT ALTITUDE
RADYO ALTİMETRE
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
12. Hafta
POINT OF NO RETURN (PNR) - POINT of SAFE RETURN
CRITICAL POINT (EQUAL TIME POINT)
GENERAL DETERMINATION OF AIRCRAFT POSITION
GPWS ( Ground Proximity Warning System )
GPS (Global Positioning System)
INS ( Inertial Navigation System )
FMS ( Flight Management System )
INTRODUCTION TO RADIO NAVIGATION
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
13. Hafta
COMMUNICATION-RADIO
JAR OPS : HABERLEŞME VE NAVIGATION TECHİZATI
RADIO NAVIGATION
FREKANS ( F) :
FREKANS BANDLARININ ÖZELLİKLERİ
MODÜLASYON
ULUSLARARASI MORS KODLARI VE FONETİK ALFABE:
RADYO DALGALARININ ÖZELLİKLERİ
DALGALARIN YAYILMASI – WAVE PROPAGATION
FADING OLAYI
SESSİZLİK KONİSİ
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
14. Hafta
DİREK DALGALARIN İRTİFAYA BAĞLI OLARAK ALINMASI
GROUND-BASED RADAR AND DIRECTION-FINDING STATIONS
NAVIGATION AIDS
RADYO SEYRÜSEFER SİSTEMLERİNİN ÇALIŞMA PRENSİBİNE GÖRE
SINIFLANDIRILMASI
RADYO SEYRÜSEFER SİSTEMLERİNİN KULLANIMINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI
GROUND BASED RADAR AND DIRECTION – FINDING STATIONS
VHF DIRECTIONAL FINDER ( VDF)
UHF ULTRA HIGH FREQUENCY
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
15. Hafta
RELATIVE BEARINGS
AUTOMATIC DIRECTION FINDER (ADF)
NDB- NON DIRECTIONAL BEACON
VOR/DME TYPE RADIO NAVIGATION VHF OMNI RANGE ( VOR )
DME- DISTANCE MEASURING EQUIPMENT
TACAN ( Tactical Air Navigation ) VE VORTAC
ILS (INSTRUMENT LANDING SYSTEM)
NAVIGATION PROCEDURES
REQUIRED NAVIGATIONAL PERFORMANCE (RNP)-AREA NAVIGATION (RNAV)
SEYRÜSEFER PERFORMANS GEREKSİNİMİ BÖLGESEL SEYRÜSEFER
Anlatım (sunuş), soru-cevap, tartışma, problem çözme, gezi gözlem,laboratuvar (deney), örnek olay incelemesi metotları ile beyin fırtınası, gösteri,ikili ve grup çalışmaları, mikro öğrenim,bilgisayar destekli öğretim tekniklerinin biri veya birkaçı kullanılacaktır.
16. Hafta
FİNAL
17. Hafta
FİNAL
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Kısa sınav(lar)
1
10
Final
1
60
ÖÇ-1
Temel Sivil Havacılık bilgilerine sahip olmak
ÖÇ-2
Sivil havacılık alanında kullanılan terminoloji
ÖÇ-3
Havacılıkta kullanılan Haberleşme ve Seyrüsefer
ÖÇ-4
uçuş yolunu belirlemek
ÖÇ-5
uçuşun güvenliğini sağlamak
Program Çıktıları
PÇ-1
jeppesen okuma -anlama
PÇ-2
Temel Sivil Havacılık bilgilerine sahip olmak
PÇ-3
Uçuş Harekat Yönetimi ile ilgili bilgilere sahip olmak
PÇ-4
Ulusal havacılık kuruluşları hakkında bilgi sahibi olmak
PÇ-5
Sivil havacılık alanında kullanılan terminolojiye hakim olmak
PÇ-6
Uçak temel yapıs hakkında bilgi sahibi olmak
PÇ-7
Uçuşun her aşamasında görevli olan harekat operasyonu hakkında bilgi sahibi olunması
PÇ-8
Uçak aerodinamiği konusunda bilgi sahibi olmak
PÇ-9
Uçak navigasyon sistemlerinin detaylı olarak öğrenilmesi
PÇ-10
Meteroloji bilimi hakkında bilgi sahibi olmak ve meterolojinin uçuş operasyonu üzerindeki etkisini incelemek
PÇ-11
Havacılıkta kullanılan Haberleşme ve Seyrüsefer sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak
PÇ-12
Hava trafik yönetimi konusunda bilgi sahibi olmak
PÇ-13
Havacılıkta emniyetin önemine hakim olmak
PÇ-14
Uçak ağırlık ve balans konusunda gerekli donanıma sahip olmak