Lisans
Sanat ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


GÖSTERGEBİLİM

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
İÇM0916 GÖSTERGEBİLİM 3/0/0 SA TÜRKÇE 4
Dersin Amacı

Bu ders kapsamında göstergebilimin temel kavramları ve uygulama alanları (mimarlık, sanat, edebiyat, reklam, karikatür vb.) incelenirken, iç mimarlık alanına dair yüklenen anlamlar analiz edilerek, öğrenciye tasarımdaki yaratıcılık kavramının benimsetilmesi ve kazandırılması hedeflenmektedir. Görsel kültüre yüklenen anlamların iletişim ve mekan aracılığıyla değerlendirilmesidir.

Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Gamze Akbaş
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, Saat: 09:00-11:45, 5C 07 09
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı: 10:30-11:30, 1A13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Araştırma, kuramsal-tartışma ve uygulama.
Temel Kaynaklar  

- Akerson, Fatma Erkman. Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 2005.
- Barthes, Roland. Göstergebilimsel Serüven, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009.
 
- Barthes, Roland. Çağdaş Söylenler, İstanbul: Metis Yayınları, 2003.

- Barnard, Malcolm. Sanat, Tasarım ve Kuram, Ankara: Ütopya, 2010.

- Fiske, John. İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Pharmakon Yayınevi, 2014.
- Küçükerdoğan, Doç. Dr. Rengin. Reklam Söylemi, İstanbul: Es Yayınları, 2005.
 
- Saussure, Ferdnand de. Genel Dilbilim Dersleri, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 1998.
 
- Vardar, Berke. Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 1998.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtılması: Göstergebilime Giriş Sözlü anlatım
2. Hafta Temel Kavramlara Giriş: Gösterge-Göstergebilim ve Gösterge Türleri (gösteren, gösterilen, düzanlam, yananlam) Sözlü anlatım
3. Hafta Göstergebilim ve Mimari Tasarım Mimaride Göstergebilim Okuma Denemesi: Mekân Çözümleme, Cephe analizi, Malzemenin yorumu Sözlü anlatım
4. Hafta Dizi – dizim – dizge üzerinden görsel materyali yorumlama Sözlü anlatım
5. Hafta Görsel Kültürde Göstergebilim Okuma Denemesi: Mekân çözümleme, makale ve resim üzerinden göstergebilimsel okuma Sözlü anlatım
6. Hafta Görsel Kültürde Göstergebilim Okuma Denemesi: Karikatür, reklam, logo afiş, sinema üzerinden göstergebilimsel okuma Sözlü anlatım, tartışma
7. Hafta Ara Sınav Poster Kritikleri Tartışma - Değerlendirme
8. Hafta BAYRAM TATİLİ BAYRAM TATİLİ
9. Hafta ÖDEV TESLİM (POSTER TESLİMİ) ÖDEV TESLİM (POSTER TESLİMİ)
10. Hafta Teorik bilgilerin gözden geçirilmesi ve seçilen araştırma konusuna göre bilgilerin sunuma dönüştürülmesi Tartışma - Değerlendirme
11. Hafta SUNUM - TARTIŞMA Tartışma - Değerlendirme
12. Hafta BAYRAM TATİLİ Tartışma - Değerlendirme
13. Hafta SUNUM - TARTIŞMA Tartışma - Değerlendirme
14. Hafta SUNUM - TARTIŞMA Tartışma - Değerlendirme
15. Hafta SUNUM - TARTIŞMA Tartışma - Değerlendirme
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Genel anlamda gösterge, göstergebilim kavramlarını tanımlayabilecek ve değişik alanlarda kullanılan göstergeleri ayırt edebilecek.
ÖÇ-2Göstergebilim ile diğer sosyal bilimler disiplinleri arasındaki bağlantıyı kurarak göstergebilimin evrimini değerlendirebilecek, değişik alanlardaki göstergebilimsel uygulamaları tartışabilecek.
ÖÇ-3Göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarını saptayabilecek ve onların çözümleme yöntemlerini inceleyerek, uygulayabilecek.
ÖÇ-4Kültürel göstergeleri, toplumsal göstergeleri kuramsal yaklaşımlardan yola çıkarak edindiği ön bilgiler çerçevesinde yorumlayabilecek ve temel karşıtlıklar çerçevesinde metinleri eleştirel bakış açısıyla ele alıp, değerlendirebilecek.
ÖÇ-5Dilsel ve görsel metinleri göstergebilimsel olarak çözümleyebilecek ve yeniden göstergelerle özgün metinler oluşturabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5