Lisans
Sanat ve Tasarım Fakültesi
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KONUT TASARIMINDA YAŞANABİLİRLİK

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
İÇM0939 KONUT TASARIMINDA YAŞANABİLİRLİK 3/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Öğrencinin yerin ve insanın özünü anlayabilmesini sağlayabilecek yaşanabilir iç mekan anlayışını kavrama becerisinin geliştirilmesi ve yaşanabilir iç mekan tasarımı yaklaşımlarıyla ilgili bilgi edinmesi.

günümüz konut tasarım yaklaşımlarının öğrenilmesi ve yeni konut tasarım stratejilerinin geliştirilmesi.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Armağan Seçil Melikoğlu Eke
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri ders bu dönem açılmayacaktır
Görüşme Saatleri ve Yeri ders bu dönem açılmayacaktır
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Araştırma, Anlatım, Tartışma, Sözlü ve Görsel Sunum, beyin fırtınası
Temel Kaynaklar Aksoy, Ö. 1977. Biçimlendirme. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Yayınları No:83

Gür, Ş. Ö. 1996. Mekan Örgütlenmesi. Trabzon: Gür Yayıncılık.

Dovey, K. 2010. Becoming Places Urbanism/Architecture/Identity/Power. Routledge.

Franck, K. A., & Lepori, R. B. 2007. Architecture From The Inside Out. England: John Wiley & Sons Ltd.

Göregenli, M. 2010. Çevre Psikolojisi İnsan Mekanı İlişkileri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Jormakka, K. 2012. Adım Adım Tasarım Yöntemleri. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.

Rapoport, A. 2004. Kültür, Mimarlık, Tasarım. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları
Diğer Kaynaklar Botton, A. D. 2010. Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.

 İzgi, U. 1999. Mimarlıkta Süreç, Kavramlar ve İlişkiler. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.

Pallasmaa, J. 2005. Tenin Gözleri Mimarlık ve Duyular. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.

Covid-19 Sonrası Gayrimenkul ve Konut Sektörü Üzerine Senaryolar - Serhat Başdoğan

https://www.arkitera.com/gorus/covid-19-sonrasi-gayrimenkul-ve-konut-sektoru-uzerine-senaryolar/

 Koronavirüs ve Home Office: Zorunluluktan Sürekliliğe - Zuhal Nakay

https://www.arkitera.com/gorus/koronavirus-ve-home-office-zorunluluktan-sureklilige/

 Koronavirüsten Korunmak İçin Şeffaf Plaj Kabinleri - Nilüfer Karakoç

https://www.arkitera.com/haber/koronavirusten-korunmak-icin-seffaf-plaj-kabinleri/

 Karantina

https://www.arkitera.com/gorus/karantina/

 Koronavirüsten Sonra Mimari - Emine Merdim Yılmaz

https://www.arkitera.com/haber/koronavirusten-sonra-mimari/

 Karantina İçin Daire - Rıdvan Kutlutan

https://www.arkitera.com/proje/karantina-icin-daire/

 Karantina Altında Hareketsiz “Duran” Kent Yaşamı - Pelin Bolca

https://www.arkitera.com/gorus/karantina-altinda-hareketsiz-duran-kent-yasami/

 Pandemi Müzeleri ve Küresel Bellek - Nuran Çoban

https://www.arkitera.com/gorus/pandemi-muzeleri-ve-kuresel-bellek/

 19. Yüzyılda Salgın Hastalıklar Kentleri Nasıl Şekillendirdi? (I) - Gizem Kıygı

https://www.arkitera.com/gorus/19-yuzyilda-salgin-hastaliklar-kentleri-nasil-sekillendirdi-i/

 19. Yüzyılda Salgın Hastalıklar Kentleri Nasıl Şekillendirdi? (II) - Gizem Kıygı

https://www.arkitera.com/gorus/19-yuzyilda-salgin-hastaliklar-kentleri-nasil-sekillendirdi-ii/

 COVID-19 Hastaları için Tasarım Önerisi: Breathe Just - Nilüfer Karakoç

https://www.arkitera.com/haber/covid-19-hastalari-icin-tasarim-onerisi-breathe-just/

 Foster + Partners’tan Yeniden Kullanılabilir Siperlik Prototipi - Emine Merdim Yılmaz

https://www.arkitera.com/haber/foster-partnerstan-yeniden-kullanilabilir-siperlik-prototipi/

 Koronavirüs Pandemisinde Sosyal Tasarım - SELİN GÜRDERE AKDUR

https://xxi.com.tr/i/koronavirus-pandemisinde-sosyal-tasarim

 Korona Günlerinde Kentlerin Sosyo-Ekolojik Hafızası ve Salgınlar Bize Ne Söylüyor? - ESRA SERT

https://xxi.com.tr/i/corona-gunlerinde-kentlerin-sosyo-ekolojik-hafizasi-ve-salginlar-bize-ne-soyluyor

 COVID-19 ve Antroposen’in Viralliği - ERAY ÇAYLI

https://xxi.com.tr/i/covid-19-ve-antroposen

 ODTÜ TASARIM FABRİKASI COVID19’a karşı

http://tf.metu.edu.tr/tasarim-covid19/

Kentleşmenin Salgın Hastalıklarla Olan İmtihanı - Ahmet Turan Köksal

https://www.youtube.com/watch?v=puCeeGbBYdM

 Pandemi ve Mimarlık: İspanya'dan Örnekler – Mimar Zuhal Kol

https://www.youtube.com/watch?v=VYKFmfqYGxw

 Acil korona Mekanları

https://acilkoronamekanlari.wordpress.com/proje-onerileri/

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması ve yaşanabilirlik kavramının tanımı. Anlatım Tartışma
2. Hafta Yaşanabilirliğin; yaşam, yaşam süresi, yaşam hakkı, yaşam biçimi, yaşam standardı, yaşam kalitesi gibi kavramlarla ilişkisinin anlatılması. Anlatım Tartışma
3. Hafta Yaşanabilirliğin farklı disiplinler bağlamında irdelenmesi. Anlatım Tartışma
4. Hafta Çevre-yaşanabilirlik ilişkisinin irdelenmesi. İnsan-yaşanabilirlik ilişkisinin irdelenmesi. Anlatım Tartışma
5. Hafta Mekan-yaşanabilirlik ilişkisinin irdelenmesi ve yaşanabilir mekan tanımı. Anlatım Tartışma
6. Hafta Yaşanabilir mekan anlayışının tarihsel gelişimini konut özelinde irdeleme Anlatım Tartışma
7. Hafta Fizyolojik yaşanabilir konut bileşenlerini açıklama. Psikolojik yaşanabilir konut bileşenlerini açıklama. Sosyolojik yaşanabilir konut bileşenlerini açıklama. Anlatım Tartışma
8. Hafta Aradeğerlendirme
9. Hafta konut üzerinden tasarım stratejilerinin geliştirilmesi Tartışma-Tasarım
10. Hafta konut üzerinden tasarım stratejilerinin geliştirilmesi Tartışma-Tasarım
11. Hafta konut üzerinden tasarım stratejilerinin geliştirilmesi Tartışma-Tasarım
12. Hafta konut üzerinden tasarım stratejilerinin geliştirilmesi Tartışma-Tasarım
13. Hafta konut üzerinden tasarım stratejilerinin geliştirilmesi Tartışma-Tasarım
14. Hafta konut üzerinden tasarım stratejilerinin geliştirilmesi Tartışma-Tasarım
15. Hafta Final Final
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Projeler 1 60
Final 1 40


ÖÇ-1İçmimarlıkta yaşanabilir mekan kavramı hakkında bilgi edinebilme
ÖÇ-2"Yaşanabilir konut" anlayışı üzerine düşünebilme ve sorgulayabilme
ÖÇ-3Yaşanabilir konut tasarlama bileşenlerini kavrama
ÖÇ-4Yaşanabilirlik kavramının konut tasarlama sürecine uyarlama becerisini kazanma
ÖÇ-5İnsan-mekan-yaşam üzerine düşünebilme, sorgulama ve iç mekan tasarımı disiplini ile ilişki kurabilme
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ1. Mimarlık temel alanı içinde, farklı mekan kurgularına bağlı iç mimari tasarım, planlama etkinlikleri ve yerel , bölgesel,ulusal ve küresel bağlamda bilgiye sahiptir.
PÇ-2PÇ2.İlgili alanda insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahiptir.
PÇ-3PÇ3. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-4PÇ4. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-5PÇ5. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-6PÇ6. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-7PÇ7.Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-8PÇ8. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-9PÇ9.İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-10P10. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-11P11. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-12P12. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-13P13. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-14P14. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14
ÖÇ 1              
ÖÇ 2              
ÖÇ 3              
ÖÇ 4              
ÖÇ 5