Tarih öncesindeki ilk işaretlerden bugüne değin yazıların gelişim süreci ve özellikle bugün kullanmakta olduğumuz Latin yazılarının teorik bilgilendirme ve geleneksel pratik uygulamalarını yaptırarak, üst sınıflarda öğrencinin tipografi ve grafik tasarım çalışmalarında yeterli düzeye gelebilmesini amaçlar
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. İdil Güral
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu dönem teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Teorik bilgilendirme ve yoğun pratik uygulama deneyimleri.
Temel Kaynaklar
- Walter Vilkes, Schrift und Typographie, 1975.
- Heinrich Hussmann, ABC, 1975.
- Çeviri: Itır Arda, Yazı Kitabı, Carl Faulmann 2009.
- Bernhard Holthusen, Scan Graphic Digital Type Collection, 1985.
- Guy Coates, The Roman Alphabet of Albrecht Durer, 1969.
- Robin Dodd, From Gutenberg of Opentype, 2005.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma
2. Hafta
Yazıya giriş, Tipografi nedir? / Tipografi, harf ve kelimeleri düzenleme sanatı veya uygulamasını kavrama
Sözlü anlatım
3. Hafta
Harf formlarının anatomisi, bir harfin bölümleri / Ne tür harfler ve kelimelerden bahsediyoruz? Ve ne anlama geliyor?
Sözlü anlatım
4. Hafta
Proje 1
Sözlü anlatım
5. Hafta
Kurşun kalemle harfleri çizme ve Soyutlama / Tipografinin harfleri ve kelimeleri düzenlediğini, birbirleriyle ilişkili olarak bir araya getirilikdiğini ve bir kompozisyon oluşturma
Sözlü anlatım
6. Hafta
Tipografik Anatomi
Sözlü anlatım
7. Hafta
Alfabeyi fırça ve mürekkeple çizim/Proje 2 - Soyutlama kavramı/ Sınıf içi Uygulama ve Tartışma
Sözlü anlatım
8. Hafta
Yazı tiplerinin sınıflandırılması. / Harfler, piktografik yazıdan tarihsel süreç içinde dönüşerek soyutlanmış temel abece yapılarını anlama ve yazı tiplerini sınıflandırma
Sözlü anlatım
9. Hafta
Yazı tiplerinin anatomisi, karakteristik özellikler üzerinde derinlemesine analiz/ Proje 3 inceleme ve sınıf içi değerlendirme / Abece tasarımlarının temel yapılarını, bu abecelerin tüm harfleri arasındaki biçim ve ölçü ilişkilerini sağlayan bir oranlama sistemini anlama
Sözlü anlatım
10. Hafta
Tipografik Dil Nedir?
Proje 4 inceleme ve sınıf içi değerlendirme / Hangi yazı karakterini kullanmalı?
Sözlü anlatım
11. Hafta
Okunabilirlik, Hiyerarşi, Odak Noktası gibi temel kavramların ele alınması / Doğru iletişim çözümü tipografi üzerinden anlama
Sözlü anlatım
12. Hafta
Tipografi Terimleri/ Proje 5 inceleme ve sınıf içi değerlendirme / Temel terim ve kavramlardan örnekler
Sözlü anlatım
13. Hafta
Tipografide Espas, Renk, Kompozisyon, Leke ve Tasarım İlkeleri ile tasarlama / Temel tipografik tasarım ile dengeli ve iletişim çözümleri yaratma
Sözlü anlatım
14. Hafta
Final Proje taslaklarının inceleme ve sınıf içi değerlendirme / Final Projesi
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
40
ÖÇ-1
Geçmişten günümüze yaşayan ve yaşamayan kültürlere ait yazıları tanımlayarak aralarındaki ilgileri, etkileşimleri ifade edebilecek.
ÖÇ-2
Yazı olgusunun grafik tasarım genelindeki önemini kavrayabilerek gerekli tasarım uygulamalarında kullanabileceğini fark edecek.
ÖÇ-3
Yazı ile ilgili edinilen teorik ve pratik bilgileri uygulamalara aktarabilecek.
ÖÇ-4
Farklı kültürlerdeki yapılar arasındaki ilgiyi yorumlayabilecek.
ÖÇ-5
Yazı ile ilgili pratik uygulamaya ait bilgi birkimlerini kişisel yaratıcılığı ile yönlendirip görsel tasarımlara aktarabilecek.
ÖÇ-6
Grafik tasarım konularında eleştirel bakış açısı geliştirebilip değerlendirebilme yetisi kazanacak.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2
Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3
Çağdaş/güncel sanat pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4
Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5
Alanlarında gerekli olan yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran tasarımlar yapabilecek.
PÇ-6
Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek.