Lisans
Sanat ve Tasarım Fakültesi
İletişim Tasarımı (Multimedya)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Yazı ve Tipografi I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ITM1008 Yazı ve Tipografi I 0/2/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Tarih öncesindeki ilk işaretlerden bugüne değin yazıların gelişim süreci ve özellikle bugün kullanmakta olduğumuz Latin yazılarının teorik bilgilendirme ve geleneksel pratik uygulamalarını yaptırarak, üst sınıflarda öğrencinin tipografi ve grafik tasarım çalışmalarında yeterli düzeye gelebilmesini amaçlar
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. İdil Güral
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu dönem teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Teorik bilgilendirme ve yoğun pratik uygulama deneyimleri.
Temel Kaynaklar - Walter Vilkes, Schrift und Typographie, 1975.
- Heinrich Hussmann, ABC, 1975.
 - Çeviri: Itır Arda, Yazı Kitabı, Carl Faulmann 2009.
- Bernhard Holthusen, Scan Graphic Digital Type Collection, 1985.
- Guy Coates, The Roman Alphabet of Albrecht Durer, 1969.
- Robin Dodd, From Gutenberg of Opentype, 2005.
 
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma
2. Hafta Yazıya giriş, Tipografi nedir? / Tipografi, harf ve kelimeleri düzenleme sanatı veya uygulamasını kavrama Sözlü anlatım
3. Hafta Harf formlarının anatomisi, bir harfin bölümleri / Ne tür harfler ve kelimelerden bahsediyoruz? Ve ne anlama geliyor? Sözlü anlatım
4. Hafta Proje 1 Sözlü anlatım
5. Hafta Kurşun kalemle harfleri çizme ve Soyutlama / Tipografinin harfleri ve kelimeleri düzenlediğini, birbirleriyle ilişkili olarak bir araya getirilikdiğini ve bir kompozisyon oluşturma Sözlü anlatım
6. Hafta Tipografik Anatomi Sözlü anlatım
7. Hafta Alfabeyi fırça ve mürekkeple çizim/Proje 2 - Soyutlama kavramı/ Sınıf içi Uygulama ve Tartışma Sözlü anlatım
8. Hafta Yazı tiplerinin sınıflandırılması. / Harfler, piktografik yazıdan tarihsel süreç içinde dönüşerek soyutlanmış temel abece yapılarını anlama ve yazı tiplerini sınıflandırma Sözlü anlatım
9. Hafta Yazı tiplerinin anatomisi, karakteristik özellikler üzerinde derinlemesine analiz/ Proje 3 inceleme ve sınıf içi değerlendirme / Abece tasarımlarının temel yapılarını, bu abecelerin tüm harfleri arasındaki biçim ve ölçü ilişkilerini sağlayan bir oranlama sistemini anlama Sözlü anlatım
10. Hafta Tipografik Dil Nedir? Proje 4 inceleme ve sınıf içi değerlendirme / Hangi yazı karakterini kullanmalı? Sözlü anlatım
11. Hafta Okunabilirlik, Hiyerarşi, Odak Noktası gibi temel kavramların ele alınması / Doğru iletişim çözümü tipografi üzerinden anlama Sözlü anlatım
12. Hafta Tipografi Terimleri/ Proje 5 inceleme ve sınıf içi değerlendirme / Temel terim ve kavramlardan örnekler Sözlü anlatım
13. Hafta Tipografide Espas, Renk, Kompozisyon, Leke ve Tasarım İlkeleri ile tasarlama / Temel tipografik tasarım ile dengeli ve iletişim çözümleri yaratma Sözlü anlatım
14. Hafta Final Proje taslaklarının inceleme ve sınıf içi değerlendirme / Final Projesi
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 40


ÖÇ-1Geçmişten günümüze yaşayan ve yaşamayan kültürlere ait yazıları tanımlayarak aralarındaki ilgileri, etkileşimleri ifade edebilecek.
ÖÇ-2Yazı olgusunun grafik tasarım genelindeki önemini kavrayabilerek gerekli tasarım uygulamalarında kullanabileceğini fark edecek.
ÖÇ-3Yazı ile ilgili edinilen teorik ve pratik bilgileri uygulamalara aktarabilecek.
ÖÇ-4Farklı kültürlerdeki yapılar arasındaki ilgiyi yorumlayabilecek.
ÖÇ-5Yazı ile ilgili pratik uygulamaya ait bilgi birkimlerini kişisel yaratıcılığı ile yönlendirip görsel tasarımlara aktarabilecek.
ÖÇ-6Grafik tasarım konularında eleştirel bakış açısı geliştirebilip değerlendirebilme yetisi kazanacak.
Program Çıktıları
PÇ-1İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3Çağdaş/güncel sanat pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5Alanlarında gerekli olan yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran tasarımlar yapabilecek.
PÇ-6Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek.
PÇ-8Yaratıcı fikirlerini multimedya uygulamalarına dönüştürebilecek.
PÇ-9Animasyon, grafik sanatlar, fotoğraf, sinema, oyunculuk ve plastik sanatlar gibi farklı disiplinler arası alanlarda özgün ürünler verebilecek.
PÇ-10Film yönetimi, senaryo, görüntü yönetmenliği ve kurgu alanlarında deneyim sahibi alacak.
PÇ-11Bilgisayar tabanlı tasarım uzmanlığı edinecek , animasyon filmleri için iki ve üç boyutlu karakter ve sahne tasarımı becerisi kazanacak.
PÇ-12Sahne sanatları alanında (oyunculuk, mimik, modern dans, şan, dramatik doğaçlama) deneyim sahibi olacak.
PÇ-13Plastik sanatlar alanında (resim, seramik, heykel vb.) özgün yapıtlar üretebilecek.
PÇ-14Ulusal ve uluslararası alanlarda deneyimli uzmanlarla birlikte proje üretebilme yeteneği kazanmış olacak.
PÇ-15Ulusal ve uluslararası alanlarda yarışma, sergi, panel, çalıştay, seminer vb. etkinliklere katılmış olacak.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5               
ÖÇ 6