Sanat sosyolojisini bir alan olarak tanımlamayı, açıklamayı amaçlayan bu dersin amacı temelde sanatın, toplumsal alan ile ne denli iç içe geçmiş olduğunu ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda derste, sanat tarihi ile toplumsal tarih arasındaki ilişkiyi mercek altına alacak, sanatın geçmişten yakın çağa toplumsal tarihini inceleyeceğiz. Sanat pratiklerini siyasal, tarihsel, toplumsal ve ekonomik boyutlarıyla çözümleyen yaklaşımlarla tanışacak, sanatın toplumsal alanla ne denli iç içe olduğunu anlayabilmek amacıyla toplum ve sanat ilişkisini tarihsel olarak ele alarak inceleyecek, sosyolojik okumalar ile sanat, sanatçı ve sanatsal üretim süreci gibi kavramları toplumsal alanı oluşturan kültür, gündelik yaşam pratikleri, tüketim, iktidar, toplumsal cinsiyet, feminizm ve kadın temsilleri ve savaşlar olmak üzere pek çok konu üzerinden ele alacağız.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. F. Işıl Demirel
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 16:00-17:45, AK 5C-11/13
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders anlatma, grup çalışması ve karşılaştırmalı iş çözümleme, proje hazırlama.
Temel Kaynaklar
• Guy Debord. Gösteri Toplumu ve Yorumları, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1996.
• Theodor W. ADORNO. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, İletişim Yay., İstanbul, 2011.
• Toby CLARK. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2017.
• Tom BOTTOMORE. Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. Say Yayınları, İstanbul, 2013.
Diğer Kaynaklar
Norbert Elias, Mozart: Bir Dahinin Sosyolojisi, Kabalcı, 2000.
John Berger, Görme Biçimleri, Metis, 2010.
Jonathan Crary, Gözlemcinin Teknikleri Ondokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine, Metis, 2010.
Claude Gintz, Başka Yerde & Başka Biçimde, Dost, 2010.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, Ders Planının Açıklanması & Kaynakların Tanıtılması
Sözlü anlatım
2. Hafta
Ders Konularının Serimlenmesi
Sözlü anlatım
3. Hafta
Devrim, Reform ve Modernite
Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü
Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 25 – 33.
Sözlü anlatım
4. Hafta
Brecht ve Eleştirel İzleyici
Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü
Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 33 – 37.
Sözlü anlatım
5. Hafta
“SÖZ DEĞİL EYLEM”: Kadın Propagandaları & Avangard
Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü
Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 37 – 47.
Sözlü anlatım
6. Hafta
Ulusal Tarih, Duvar Resimleri & Geniş Çaplı Radikal Sanat
Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü
Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 48 – 60.
Sözlü anlatım
7. Hafta
VİZE SINAVI
8. Hafta
Sanat Propaganda & Faşizm
Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü
Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 61 – 79.
Sözlü anlatım
9. Hafta
Nazizm ve Avangard
Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü
Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 80 – 92
Sözlü anlatım
10. Hafta
Frankfurt Okulu ve Eleştirel Kuram
Ders kaynağı: T. Bottomore. Frankfurt Okulu ve Eleştirisi, Say
Yayınları, İstanbul, 2013. Sayfa: 17 – 31.
Sözlü anlatım
11. Hafta
Kültür Endüstrisi: Kitlelerin Aldatılışı Olarak Aydınlanma I
Dersin kaynağı: T. W. Adorno. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi,
İletişim Yayınları, İstanbul, 2011. Sayfa: 47 – 108.
Sözlü anlatım
12. Hafta
Kültür Endüstrisi: Kitlelerin Aldatılışı Olarak Aydınlanma II
Dersin kaynağı: T. W. Adorno. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi,
İletişim Yayınları, İstanbul, 2011. Sayfa: 47 – 108
Sözlü anlatım
13. Hafta
Resmi Tatil
Sözlü anlatım
14. Hafta
Guy Debord & Gösteri Toplumu
Dersin kaynağı: Guy Debord. Gösteri Toplumu ve Yorumları, Ayrıntı
Yayınları, İstanbul, 1996. Sayfa: 13 – 23.
Sözlü anlatım
15. Hafta
Genel Tekrar & Dönem Değerlendirmesi
Sözlü anlatım
16. Hafta
Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Final
1
50
ÖÇ-1
Sanat ve toplum ilişkisinin felsefi kökenlerini tanıyabilecek ve tanımlayabilecek.
ÖÇ-2
Sanat sosyolojisinin genel teorilerini ve belirleyici paradigmalarını tanıyabilecek, tanımlayabilecek ve kullanabilecek.
ÖÇ-3
Sanatı sosyal açıdan ele almanın nedensel, işlevsel, teorik boyutlarına hakim olacak.
ÖÇ-4
Sanatı sosyal bir olgu olarak diğer sosyallikleri kapsayan bağlamın içinde ele alabilecek ve analiz edebilecek.
ÖÇ-5
Sanat kurumlarının yapısını, teknolojik gelişmelerin etkisini ve ekonomik etmenleri ele alıp analiz edebilecek.
ÖÇ-6
Sanat işlerini sosyoljik açıdan eleştirel bir okumaya tabi tutabilecek.
ÖÇ-7
Sanatın sosyolojik değişikliklerle ilişkisini tanıyabilecek ve tanımlayabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2
Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3
Çağdaş/güncel sanat pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4
Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5
Alanlarında gerekli olan yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran tasarımlar yapabilecek.
PÇ-6
Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek.