Lisans
Sanat ve Tasarım Fakültesi
İletişim Tasarımı (Multimedya)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Sanat Sosyolojisi II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ITM6003 6 Sanat Sosyolojisi II 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı

Sanat sosyolojisini bir alan olarak tanımlamayı, açıklamayı amaçlayan bu dersin amacı temelde sanatın, toplumsal alan ile ne denli iç içe geçmiş olduğunu ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda derste, sanat tarihi ile toplumsal tarih arasındaki ilişkiyi mercek altına alacak, sanatın geçmişten yakın çağa toplumsal tarihini inceleyeceğiz. Sanat pratiklerini siyasal, tarihsel, toplumsal ve ekonomik boyutlarıyla çözümleyen yaklaşımlarla tanışacak, sanatın toplumsal alanla ne denli iç içe olduğunu anlayabilmek amacıyla toplum ve sanat ilişkisini tarihsel olarak ele alarak inceleyecek, sosyolojik okumalar ile sanat, sanatçı ve sanatsal üretim süreci gibi kavramları toplumsal alanı oluşturan kültür, gündelik yaşam pratikleri, tüketim, iktidar, toplumsal cinsiyet, feminizm ve kadın temsilleri ve savaşlar olmak üzere pek çok konu üzerinden ele alacağız.

Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dr. F. Işıl Demirel
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 16:00-17:45, AK 5C-11/13
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders anlatma, grup çalışması ve karşılaştırmalı iş çözümleme, proje hazırlama.
Temel Kaynaklar

• Guy Debord. Gösteri Toplumu ve Yorumları, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1996.

• Theodor W. ADORNO. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, İletişim Yay., İstanbul, 2011.

• Toby CLARK. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2017.

• Tom BOTTOMORE. Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. Say Yayınları, İstanbul, 2013.

Diğer Kaynaklar

Norbert Elias, Mozart: Bir Dahinin Sosyolojisi, Kabalcı, 2000.

John Berger, Görme Biçimleri, Metis, 2010.

Jonathan Crary, Gözlemcinin Teknikleri Ondokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine, Metis, 2010.

Claude Gintz, Başka Yerde & Başka Biçimde, Dost, 2010.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma, Ders Planının Açıklanması & Kaynakların Tanıtılması Sözlü anlatım
2. Hafta Ders Konularının Serimlenmesi Sözlü anlatım
3. Hafta Devrim, Reform ve Modernite Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 25 – 33. Sözlü anlatım
4. Hafta Brecht ve Eleştirel İzleyici Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 33 – 37. Sözlü anlatım
5. Hafta “SÖZ DEĞİL EYLEM”: Kadın Propagandaları & Avangard Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 37 – 47. Sözlü anlatım
6. Hafta Ulusal Tarih, Duvar Resimleri & Geniş Çaplı Radikal Sanat Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 48 – 60. Sözlü anlatım
7. Hafta VİZE SINAVI
8. Hafta Sanat Propaganda & Faşizm Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 61 – 79. Sözlü anlatım
9. Hafta Nazizm ve Avangard Ders kaynağı: Toby Clark. Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Ayrıntı Yayınları, 2017. Sayfa: 80 – 92 Sözlü anlatım
10. Hafta Frankfurt Okulu ve Eleştirel Kuram Ders kaynağı: T. Bottomore. Frankfurt Okulu ve Eleştirisi, Say Yayınları, İstanbul, 2013. Sayfa: 17 – 31. Sözlü anlatım
11. Hafta Kültür Endüstrisi: Kitlelerin Aldatılışı Olarak Aydınlanma I Dersin kaynağı: T. W. Adorno. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2011. Sayfa: 47 – 108. Sözlü anlatım
12. Hafta Kültür Endüstrisi: Kitlelerin Aldatılışı Olarak Aydınlanma II Dersin kaynağı: T. W. Adorno. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2011. Sayfa: 47 – 108 Sözlü anlatım
13. Hafta Resmi Tatil Sözlü anlatım
14. Hafta Guy Debord & Gösteri Toplumu Dersin kaynağı: Guy Debord. Gösteri Toplumu ve Yorumları, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1996. Sayfa: 13 – 23. Sözlü anlatım
15. Hafta Genel Tekrar & Dönem Değerlendirmesi Sözlü anlatım
16. Hafta Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 50
Final 1 50


ÖÇ-1Sanat ve toplum ilişkisinin felsefi kökenlerini tanıyabilecek ve tanımlayabilecek.
ÖÇ-2Sanat sosyolojisinin genel teorilerini ve belirleyici paradigmalarını tanıyabilecek, tanımlayabilecek ve kullanabilecek.
ÖÇ-3Sanatı sosyal açıdan ele almanın nedensel, işlevsel, teorik boyutlarına hakim olacak.
ÖÇ-4Sanatı sosyal bir olgu olarak diğer sosyallikleri kapsayan bağlamın içinde ele alabilecek ve analiz edebilecek.
ÖÇ-5Sanat kurumlarının yapısını, teknolojik gelişmelerin etkisini ve ekonomik etmenleri ele alıp analiz edebilecek.
ÖÇ-6Sanat işlerini sosyoljik açıdan eleştirel bir okumaya tabi tutabilecek.
ÖÇ-7Sanatın sosyolojik değişikliklerle ilişkisini tanıyabilecek ve tanımlayabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3Çağdaş/güncel sanat pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5Alanlarında gerekli olan yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran tasarımlar yapabilecek.
PÇ-6Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek.
PÇ-8Yaratıcı fikirlerini multimedya uygulamalarına dönüştürebilecek.
PÇ-9Animasyon, grafik sanatlar, fotoğraf, sinema, oyunculuk ve plastik sanatlar gibi farklı disiplinler arası alanlarda özgün ürünler verebilecek.
PÇ-10Film yönetimi, senaryo, görüntü yönetmenliği ve kurgu alanlarında deneyim sahibi alacak.
PÇ-11Bilgisayar tabanlı tasarım uzmanlığı edinecek , animasyon filmleri için iki ve üç boyutlu karakter ve sahne tasarımı becerisi kazanacak.
PÇ-12Sahne sanatları alanında (oyunculuk, mimik, modern dans, şan, dramatik doğaçlama) deneyim sahibi olacak.
PÇ-13Plastik sanatlar alanında (resim, seramik, heykel vb.) özgün yapıtlar üretebilecek.
PÇ-14Ulusal ve uluslararası alanlarda deneyimli uzmanlarla birlikte proje üretebilme yeteneği kazanmış olacak.
PÇ-15Ulusal ve uluslararası alanlarda yarışma, sergi, panel, çalıştay, seminer vb. etkinliklere katılmış olacak.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5               
ÖÇ 6               
ÖÇ 7