Bu dersin amacı, öğrencilere Karl Marx, Louis Althusser, Antonio Gramsci, Theodor Adorno, Max Horkheimer'ın eleştirel düşünce içindeki yerlerini anlatmak ve öğrencilerin görsel kültür ürünlerini sosyo-ekonomik ve kültürel açıdan değerlendirmelerini sağlayacak yöntemleri öğretmek.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Zeynep Koçer
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 12:00-13:45, AK ZA3
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders, ders anlatımı ve metin analizi şeklinde ilerleyecektir.
Temel Kaynaklar
Kültürel Kurama Giriş. 2016. Alexander Riley , Philip Smith. Dipnot
Siyaset Bilim: Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinlerarası İlişkiler. 2012. Gökhan Atılgan , E. Attila Aytekin (der). Yordam Yayınları.
« Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken » Theodor W. Adorno. Çeviren: Bülent O. Doğan COGİTO Dergisi, Yaz -2003
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işlenişi ve değerlendirme ölçütleri hakkında bilgilendirme
Karl Marx; ilerleme fikri, materyalizm, Hegel, tez ,antitez, sentez, diyalektik, niceliğin niteliğe dönüşmesi yasası, Karşıtların birliği yasası, olumsuzlamanın olumsuzlanması yasası, üretici güçler, üretim ilişkileri, üretim araçları
Sözlü anlatım
2. Hafta
Karl Marx; emek gücü, üretim tarzı, üstyapı, altyapı, toplumsal formasyon
Sözlü anlatım
3. Hafta
Karl Marx; sınıf, sınıf mücadelesi, meta, artı değer, kullanım değeri, değişim değeri, soyut emek, yabancılaşma
Sözlü anlatım
4. Hafta
VİZE 1
5. Hafta
Louis Althusser; Devletin ideolojik araçları, devletin baskı araçları, özne konumu, celp etme
Sözlü anlatım
6. Hafta
Antonio Gramsci; Hegemonya kavramı
Sözlü anlatım
7. Hafta
Antonio Gramsci; Entegral devlet, sivil toplum, hegemonik blok, tarihsel blok
Sözlü anlatım
8. Hafta
Theodor Adorno, Max Horkheimer – Frankfurt Okulu; Kültür endüstrisi
Sözlü anlatım
9. Hafta
VİZE 2
10. Hafta
İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu; Kültürel Çalışmaların tarihsel süreci – Matthew Arnold, F.R. Leavis /\ Richard Hoggard, E. P. Thompson
Sözlü anlatım
11. Hafta
Raymond Williams; Kültür ve Toplum, Uzun Devrim, His yapısı
Sözlü anlatım
12. Hafta
Stuart Hall; kodlama/ kodaçımı
Sözlü anlatım
13. Hafta
RESMİ TATİL – DERS YOK
Sözlü anlatım
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Kültürel yapı ve sanat hakkında varolan düşünceyi algılamayı öğrenecektir.
ÖÇ-2
Kültürel çözümlemeler hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
ÖÇ-3
Kültürel yapı ve “sanatsal tavır” arasında bir bağ kuracaktır.
ÖÇ-4
Ele alınan kültürel örneklerin kendi genel bilgisi ile algılanabilirliği sağlanacaktır.
ÖÇ-5
“Kültür psikolojisi’nin sanat olgusunda dilsel aktarımını ve kullanımını öğrenecektir.
ÖÇ-6
Sanat eserinin köken kaygıları hakkında söz ve düşünce sahibi olunacaktır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2
Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3
Çağdaş/güncel sanat pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4
Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5
Alanlarında gerekli olan yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran tasarımlar yapabilecek.
PÇ-6
Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek.