2023-2024 Akademik Yıl 2022-2023 Akademik Yıl 2021-2022 Akademik Yıl 2020-2021 Akademik Yıl 2019-2020 Akademik Yıl 2018-2019 Akademik Yıl 2017-2018 Akademik Yıl 2016-2017 Akademik Yıl 2015-2016 Akademik Yıl 2014-2015 Akademik Yıl 2013-2014 Akademik Yıl 2012-2013 Akademik Yıl
Sanat Eleştirisi
Ders Kodu Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
ITM5016
Sanat Eleştirisi
2/0/0
SA
Türkçe
4
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilerin çeşitli sanat dallarını algılama yetilerini geliştirmek, yazılı ve görsel verileri anlamalarını, anladığını aktarmalarını ve örnek sanat örneklerini çözümleyebilmesini sağlamaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Selman Akıl
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 13:00-14:45, AK-4B16
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sanat Eleştirisi dersinin amacı öğrencinin günümüz sanatı eserlerini, gerekli sanat tarihi ve kuramları bilgisiyle yorumlayabilmesini sağlamaktır. Türkiye’de ve Dünyada önemli sanat kurumları, fuarlar ve bienalleri tanımasını ve sergileri teknik ve estetik yönlerden değerlendirebilmesini sağlamaktır.
Temel Kaynaklar
Nazan İpşiroğlu – Mazhar İpşiroğlu. Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi, Hayalperest Yayınevi, 2017
Nazan İpşiroğlu – Mazhar İpşiroğlu. Sanatta Devrim, Hayalperest Yayınevi, 2017
Eric Kandel. Sanatta ve Beyin Biliminde İndirgemecilik, Koç Üniversitesi Yayınları, 2020
Wassily Kandinsky. Sanatta Manevilik Üstüne, Everest Yayınları, 2021
Şule Gece Çelikkan. Modern ve Post Modern Dönemlerde Soyut Sanat Felsefesi, Mungan Kavram Yayınevi, 2018
Terry Barrett, Sanatı Eleştirmek Günceli Anlamak, Hayalperest Yayınevi, 2012
Julian Stallabrass, Sanat A.Ş: Çağdaş Sanat ve Bienaller , İletişim Yayınları, 2010
Norbert Lynton, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, 2015
Diğer Kaynaklar
Wilhelm Worringer. Soyutlama ve Özdeşleyim, Hayalperest Yayınevi, 2017
Heinrich Wölfflin. Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yayınevi, 2015
Rudolf Arnheim. Görsel Düşünme, Metis Yayınları, 2012
Enis Batur. Rönesans’ın Serüveni, Sel Yayıncılık, 2016
Enis Batur, Modernizmin Serüveni, Sel Yayıncılık, 2015
Charles Harrison- Paul Wood. Sanat ve Kuram 1900 -2000, Küre Yayınları, 2015
Hans Belting. Floransa ve Bağdat : Doğu’da ve Batı’da Bakışın Tarihi, Koç Üniversitesi Yayınları, 2012
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş, Günümüz Sanatında Eser Çeşitliliği
Sözlü anlatım
2. Hafta
Sanat Fuarları, Biennale, Sergiler
Sözlü anlatım
3. Hafta
Sanat Tarihine Eleştirel Bakış I
Sözlü anlatım
4. Hafta
Sanat Tarihine Eleştirel Bakış II
Sözlü anlatım
5. Hafta
Sanat Eleştirisi Tarihi
Sözlü anlatım
6. Hafta
Geçmişten Günümüze Bazı Eleştirmenler
Sözlü anlatım
7. Hafta
VİZE
8. Hafta
Sanat Eleştirisi ve Teori I
Sözlü anlatım
9. Hafta
Sanat Eleştirisi ve Teori II
Sözlü anlatım
10. Hafta
Sanat Eserini Betimlemek
Sözlü anlatım
11. Hafta
Sanat Eserini Yorumlamak
Sözlü anlatım
12. Hafta
Türkiye’de Sanat Eleştirisi I
Sözlü anlatım
13. Hafta
Türkiye’de Sanat Eleştirisi II
Sözlü anlatım
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1 Çeşitli sanat dallarına ait yazılı metinleri anlayacak. ÖÇ-2 Anladığı yazılı metinleri kendi cümleleriyle ifade edecek. ÖÇ-3 Sanat dalları arasında bağlantı kuracak. ÖÇ-4 Sanat ve toplum arasındaki ilişkiyi sorgulayacak. ÖÇ-5 Farklı sanat disiplinlerden gelen metinleri sınıflandıracak ve birbirleriyle kıyaslayacak.
Program Çıktıları
PÇ-1 İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek. PÇ-2 Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek PÇ-3 Çağdaş/güncel sanat pratiklerini anlayabilecek. PÇ-4 Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek. PÇ-5 Alanlarında gerekli olan yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran tasarımlar yapabilecek. PÇ-6 Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek. PÇ-7 Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek. PÇ-8 Yaratıcı fikirlerini multimedya uygulamalarına dönüştürebilecek. PÇ-9 Animasyon, grafik sanatlar, fotoğraf, sinema, oyunculuk ve plastik sanatlar gibi farklı disiplinler arası alanlarda özgün ürünler verebilecek. PÇ-10 Film yönetimi, senaryo, görüntü yönetmenliği ve kurgu alanlarında deneyim sahibi alacak. PÇ-11 Bilgisayar tabanlı tasarım uzmanlığı edinecek , animasyon filmleri için iki ve üç boyutlu karakter ve sahne tasarımı becerisi kazanacak. PÇ-12 Sahne sanatları alanında (oyunculuk, mimik, modern dans, şan, dramatik doğaçlama) deneyim sahibi olacak. PÇ-13 Plastik sanatlar alanında (resim, seramik, heykel vb.) özgün yapıtlar üretebilecek. PÇ-14 Ulusal ve uluslararası alanlarda deneyimli uzmanlarla birlikte proje üretebilme yeteneği kazanmış olacak. PÇ-15 Ulusal ve uluslararası alanlarda yarışma, sergi, panel, çalıştay, seminer vb. etkinliklere katılmış olacak.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
--
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 ÖÇ 1 ÖÇ 2 ÖÇ 3 ÖÇ 4 ÖÇ 5