Öğrencinin belgesel fotoğraf ile ilgili gerekli teorik ve pratik donanımı alması sağlanarak, belgesel fotoğraf projesi oluşturabilmesi amaçlanır. Bununla beraber, belgesel fotoğraf ve gerçeklik ilişkisi çerçevesinde belgesel fotoğrafta etik kavramı tartışması bu dersin kapsamındadır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Ulaş Beşoklar
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu dönem teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders teorik ve pratik olarak yürütülecektir. Öğrenci seçtiği bir konu üzerinde (genelde dış mekanda) çalışma yapacaktır.
Temel Kaynaklar
1-Roland Barthes; Camera Lucida – Fotoğraf Üzerine Düşünceler, Çev: Reha Akçakaya, Altıkırkbeş Yayınları, 2000, İstanbul.
2- Walter Benjamin; Son Bakışta Aşk, Yayına Hazırlayan: Nurdan Gürbilek, Metis Yayınları, İstanbul, 1995.
3- Walter Benjamin; Fotoğrafın Kısa Tarihçesi, Çev: Ali Cengizkan, Yazı Görüntü Ses Yayınları, 2001, İstanbul
4-Walter Benjamin; Pasajlar, Çev: Ahmet Cemal, Yapı Kredi Yayınları, 2001, İstanbul.
5-John Berger; Görme Biçimleri, Çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, 1995, İstanbul.
6- John Berger, ; O Ana Adanmış, Hazırlayanlar: Yurdanur Salman ve Müge Gürsoy Sökmen, Metis Yayınları, 1998, İstanbul
7-Peter Burke; Afişten Heykele Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları, Çev: Zeynep Yelçe, Kitap Yayınevi, 2003, İstanbul.
8- Serkan Dora; Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji, Babil Yayınları, 2003, İstanbul
9-Mary Price; Fotoğraf – Çerçevedeki Gizem, Çev: Ayşenaz Koş ve Kubilay Koş, Ayrıntı Yayınları, 2004, İstanbul
10-Kevin Robins; İmaj - Görmenin Kültür ve Politikası, Çev. Nurçay Türkoğlu, Ayrıntı Yayınları, 1999, İstanbul.
11-Susan Sontag; Fotoğraf Üzerine, Çev: Reha Akçakaya, Altıkırkbeş Yayınları, 1999, İstanbul.
12-Susan Sontag; Başkasının Acısına Bakmak, Çev: Osman Akınhay, Agora Yayınları, 2004, İstanbul.
13- Nazif Topçuoğlu; Fotoğraf Ölmedi Ama Kötü Kokuyor, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2000.
14-Nazif Topçuoğlu.; Fotoğraflar Gösterir Ama..., Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2006.
15-Mehmet Ünal; Yaşamın Aynası: Fotoğraf, Gendaş Yayınları, 1999, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Belge ve belgesel fotoğraf tanımlanması.
Sözlü Anlatım
2. Hafta
Belgesel bir projeye başlanması ve devam ettirilmesi.
Sözlü Anlatım
3. Hafta
Belgesel fotoğrafın konularının irdelenmesi.
Sözlü Anlatım
4. Hafta
Konu seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar.
Sözlü Anlatım
5. Hafta
Ustaların çalışmalarının incelenmesi ve değerlendirmesi
Sözlü Anlatım
6. Hafta
Fotoğraf kuramcıları ve çalışmaları
Sözlü Anlatım
7. Hafta
Ara sınav
8. Hafta
Ders planlama
Sözlü Anlatım
9. Hafta
Çağımızın Tanıkları Belgesel Fotoğrafçılar
Sözlü Anlatım
10. Hafta
Seçilen Belgesel Fotoğrafçıların detaylı incelenmesi
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Evde Portre için temel teknikler
Sözlü Anlatım
12. Hafta
Proje dosyalarının üzerinde değerlendirme ve yönlendirmeler
Sözlü Anlatım
13. Hafta
Öğrencilerin çektiği fotoğrafların renk ve kadraj düzenlemeleri
Sözlü Anlatım
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Final
1
70
ÖÇ-1
Belgesel fotoğraf projesi oluşturmanın ilkelerini belirleyecek ve bunları uygulayabilecek.
ÖÇ-2
Belgesel fotoğraf ve toplumsal gerçeklik ilişkisini tespit edebilecek.
ÖÇ-3
Haber fotoğrafı ve fotoröportaj konularına eleştirel bir yaklaşımda bulunabilecek.
ÖÇ-4
Belgesel fotoğrafları iletişim ve fotoğraf kuramları çerçevesinde analiz edebilecek.
ÖÇ-5
Projelerini özgürce ve disiplinli bir şekilde gerçekleştirebilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2
Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3
Çağdaş/güncel sanat pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4
Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5
Alanlarında gerekli olan yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran tasarımlar yapabilecek.
PÇ-6
Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek.