1) Bu ders modern bilim ve teknolojinin canlılar üzerindeki uygulamalarını ahlaki açıdan soruşturma amacındadır. Bu çerçevede bilgi, sınır, saygı, özgürlük, özerklik kavramları ışığında biyoetik kuramlarının yapıları incelenecektir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Cengiz Çakmak
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
-
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım ve Tartışma
Temel Kaynaklar
Silbergeld Jecker, N.A., Jonsen, A. R., Pearlman R. A., Bioethics: an introduction to the history, methods and practice, 2007, Jones and Barlett Publishers.
Kuhse, H., Singer, P., Bioethics: an anthology, 2006, Blackwell Publishing,
Diğer Kaynaklar
MacIntyre, A., Ethik'in Kısa Tarihi Homerik Çağdan Yirminci Yüzyıla, 2001, Paradigma Yayınları.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Felsefe ve çağdaş dünya problemleri, Felsefi düşünce
Sözlü anlatım ve Tartışma.
2. Hafta
Etik ve Ahlak Felsefesi Ayrımı, Biyoetik açısından etik, ahlak ve bilim felsefesi. Etik kuramı ve biyoetik.
Sözlü anlatım ve Tartışma.
3. Hafta
Biyoetik nedir? Biyoetiğin tarihsel arka planı, Antikçağ’da biyoetik.
Sözlü anlatım ve Tartışma.
4. Hafta
Kültür, cinsiyet, yasa, teoloji ve biyoetik.
Sözlü anlatım ve Tartışma.
5. Hafta
Ahlaki ve teknik bilgi, Sınır Ahlakı kavramı.
Sözlü anlatım ve Tartışma.
6. Hafta
Bilimsel özgürlük, bilimsel özerklik ve Biyoetik,
Sözlü anlatım ve Tartışma.
7. Hafta
Etik düşünme ve felsefi, klinik ve kültürel boyutları. Etik rölativizm.
Sözlü anlatım ve Tartışma.
8. Hafta
Modern felsefe ve modern tıp
Sözlü anlatım ve Tartışma.
9. Hafta
Yaşamın değeri, Ölüm, Öldürmek ve ölüme izin vermek, Ölümden kurtarmak ve ölüme izin vermek, ötenazi.
Sözlü anlatım ve Tartışma.
10. Hafta
Kişisel özdeşlik, İnsan olmak, Birey olmak
Sözlü anlatım ve Tartışma.
11. Hafta
“Doğal” olanın normatifliği, İnsan klonlama, Yeni yaşam formlarının yaratılması ve geliştirilmesi.
Sözlü anlatım ve Tartışma.
12. Hafta
Kişilik, Embryo’nun ahlaki konumu, İnsan olmak ve kişi olmak,
Sözlü anlatım ve Tartışma.
13. Hafta
Kant Ahlakı ve Eşitlik Fikri, Hayvanların öldürülmesi ve insanların öldürülmesi.
Sözlü anlatım ve Tartışma.
14. Hafta
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Final
1
60
ÖÇ-1
Felsefi düşünme yöntemlerini kazandırmak
ÖÇ-2
Mesleki bir etik kavrayışı kazandırmak
ÖÇ-3
Biyoetik konusunda bütünlüklü bir bakış açısı kazandırmak
ÖÇ-4
Bir problemi farklı açılardan ele alma yeterliği kazandırmak
ÖÇ-5
Modern bilim ve teknolojinin canlılar üzerindeki uygulamalarını ahlaki açıdan soruşturmak
Matematik, fizik, kimya ve biyoloji gibi temel bilimlerden elde edilen verileri moleküler biyoloji ve genetiğin kapsadığı tüm alanlarla ilgili problemlere uygulayabilme.
PÇ-2
Moleküler biyoloji ve genetik ile ilgili tüm problemleri tanımlama, modelleme ve çözüm yolları üretme becerisi.
PÇ-3
Tanımlanan problem doğrultusunda analitik yöntemlerle süreci başlatabilme, ilerletebilme ve sonuçlandırma yetisi.
PÇ-4
Moleküler biyoloji ve genetik bölümünün başlıca çalışma alanı olan canlılar hakkında var olan tüm bilgileri genel anlamda kavrama yetisi.
PÇ-5
Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma.
PÇ-6
Verileri çözümleme, deney yapma ve tasarlama, sonuçları yorumlama becerisi.
PÇ-7
Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel teknikleri ve hesaplama yöntemlerini kullanabilme.
PÇ-8
Ulusal veya uluslar arası toplumsal sorunlara çözüm odaklı, disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmasını uyumlu bir şekilde yapabilme ve en az bir yabancı dili mesleği ile ilgili kullanabilme yetisi
PÇ-9
Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi.
PÇ-10
Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme.
PÇ-11
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme.
PÇ-12
Kalite konularında bilinç sahibi olabilme.
PÇ-13
Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, alanı ve ilgili alanlara ilişkin güncel gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme.