Ders kapsamında RNA’nın primer, sekonder ve tersiyer yapılarının anlaşılması, tek ve çift zincirli RNA bağlayan proteinlerin işlevlerinin anlaşılması, RNA splays ve alternatif splays mekanizmalarının öğrenilmesi, splays kusurlarının neden olduğu gelişim bozuklukları ve hastalıklar, mRNA’nın farklı hücrelerde lokalizasyonunun anlaşılması, translasyon mekanizması, RNA’nin stabilitesi ve degradasyonunun mekanizmaları, RNA editing, RNA biyogenezi ve nukleolusun öneminin anlaşılması, mega RNA’lar hakkında bilgi sahibi olmak, kısa kodlama yapmayan RNA’lar ve gen sessizleşmesinin mekanizmalarının anlaşılması ve bu mekanizmaların farklı hücrelerdeki roller hakkında bilgi sahibi olmak
- Molecular Biology of RNA 2nd Edition by David Elliott, Michael Ladomery
- The RNA World, Third Edition (Cold Spring Harbor Monograph Series), by Raymond F. Gesteland
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersle ilgili genel bilgiler, RNA’nın moleküler yapısı: Primer yapı
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
2. Hafta
RNA’nın moleküler yapısı: RNA’da sıklıkla gözlenen farklı sekonder motifler, tersiyer yapılar, riboswitch
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
3. Hafta
Katalitik RNA'lar
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
4. Hafta
RNA bağlayan proteinler RNA tanıma motifleri, protein-RNA interaksiyonlarının incelenmesi
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
5. Hafta
Kotranskripsiyonel pre-mRNA işlenmesi ve pre-mRNA’nın splays mekanizması
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
6. Hafta
Alternatif splays mekanizması
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
7. Hafta
mRNA ve kodlama yapmayan RNA’ların nükleositoplazmik trafiği
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
8. Hafta
Vize
-
9. Hafta
mRNA’nın stabilitesi ve degradasyonu
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
10. Hafta
RNA Editing
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
11. Hafta
Kodlama yapmayan RNA’lar: Uzun kodlama yapmayan RNA’lar ve gen ekspresyonunun epigenetik düzenlenmesi
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
12. Hafta
Kodlama yapmayan RNA’lar: Kısa kodlama yapmayan RNA’lar ve gen susturma mekanizması
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
13. Hafta
Makale okuma ve tartışma
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
14. Hafta
Makale okuma ve tartışma
Sözlü anlatım, tartışma, makale inceleme
15. Hafta
FİNAL
-
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
RNA’nın moleküler yapısı ve RNA'ya bağlanan proteinlerin motifleri hakkında bilgi sahibi olmak
ÖÇ-2
mRNA splays mekanizması, alternatif splays, gelişimde ve hastalıklarda splays mekanizması kusurlarını kavrayabilmek
ÖÇ-3
mRNA’nın nukleo-sitoplazmik trafiği ve lokalizasyonu hakkında bilgi sahibi olmak
ÖÇ-4
RNA’nin stabilitesi ve RNA degradasyon mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak
ÖÇ-5
RNA editing, Adenozin-inozin, Sitozin-Urasil editingleri ve biyolojik rolleri hakkında bilgi kazanmak
ÖÇ-6
Uzun kodlama yapmayan mega RNA’lar ve epigenetik düzenlenmedeki rolleri, X kromozom inaktivasyonu ve uzun kodlama yapmayan RNA’ların rolleri hakkında bilgi sahibi olmak
ÖÇ-7
Kısa kodlama yapmayan RNA’lar ve RNA interferans mekanizmasının keşfi, RNA interferans kullanım alanları, miRNA’ların farklı hücresel mekanizmalardaki rollerinin öğrenilmesi
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fizik, kimya ve biyoloji gibi temel bilimlerden elde edilen verileri moleküler biyoloji ve genetiğin kapsadığı tüm alanlarla ilgili problemlere uygulayabilme.
PÇ-2
Moleküler biyoloji ve genetik ile ilgili tüm problemleri tanımlama, modelleme ve çözüm yolları üretme becerisi.
PÇ-3
Tanımlanan problem doğrultusunda analitik yöntemlerle süreci başlatabilme, ilerletebilme ve sonuçlandırma yetisi.
PÇ-4
Moleküler biyoloji ve genetik bölümünün başlıca çalışma alanı olan canlılar hakkında var olan tüm bilgileri genel anlamda kavrama yetisi.
PÇ-5
Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma.
PÇ-6
Verileri çözümleme, deney yapma ve tasarlama, sonuçları yorumlama becerisi.
PÇ-7
Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel teknikleri ve hesaplama yöntemlerini kullanabilme.
PÇ-8
Ulusal veya uluslar arası toplumsal sorunlara çözüm odaklı, disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmasını uyumlu bir şekilde yapabilme ve en az bir yabancı dili mesleği ile ilgili kullanabilme yetisi
PÇ-9
Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi.
PÇ-10
Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme.
PÇ-11
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme.
PÇ-12
Kalite konularında bilinç sahibi olabilme.
PÇ-13
Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, alanı ve ilgili alanlara ilişkin güncel gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme.