Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Dilbilim

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB309 Dilbilim 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
1. Dilbilimin tanımını ve temel kavramlarını öğretmek.

2. Dillerin türeyişi ve dil tasniflerini öğretmek.

3. Başlıca gramer çeşitlerini tanıtmak.

4. Leksikoloji ve fonetik gibi yardımcı bilim dallarını tanıtmak.

5. Sentaks ve morfolojinin temel kavramlarını tanıtmak.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 15.00-17.00, AK-B1-6
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma, 13.00, 3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım

- Soru-cevap

- Fonetik ve morfolojik analiz
Temel Kaynaklar -D. Aksan, Her Yönüyle Dil, Ana Hatlarıyla Dilbilim, Ank. 1998.

- A. A. Reformatskiy, Vvedeniye v yazıkovedeniye, Moskva, 2008.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dilbilimin tanımı, kapsamı, dilin yapısı, bir sistem olarak dil Anlatım, soru-cevap, analiz
2. Hafta Eşzaman ve artzaman Dilbilimin diğer bilim dallarıyla ilişkisi Anlatım, soru-cevap, analiz
3. Hafta Leksikoloji ve temel terimler Çokanlamlılık, metafor vb. Anlatım, soru-cevap, analiz
4. Hafta Leksikoloji ve temel terimler Eşanlamlılık, zıtanlamlılık vb. Anlatım, soru-cevap, analiz
5. Hafta Fonetik, dildeki seslerin tasnifi, ünlü ve ünsüzler Anlatım, soru-cevap, analiz
6. Hafta Fonetik süreçler, pozisyonel ve spontane değişiklikler Anlatım, soru-cevap, analiz
7. Hafta Gramer, tanımı, kapsamı, gramatik tarz, ekleşme ve ekleme sistemi Anlatım, soru-cevap, analiz
8. Hafta Kelimenin morfolojik ve etimolojik yapısı Anlatım, soru-cevap, analiz
9. Hafta Gramer kategorileri, kelime çeşitleri sentaktik birlikler Anlatım, soru-cevap, analiz
10. Hafta Yazı, grafik, alfabe, orfografya transkripsiyon Anlatım, soru-cevap, analiz
11. Hafta Dillerin tasnifi, dünyadaki başlıca diller Geneolojik tasnif Anlatım, soru-cevap, analiz
12. Hafta Dillerin tasnifi, dünyadaki başlıca diller Tipolojik (morfolojik) tasnif Anlatım, soru-cevap, analiz
13. Hafta Dillerin doğuşu ve dillerin tarihi gelişimi Anlatım, soru-cevap, analiz
14. Hafta Dillerin doğuşu ve dillerin tarihi gelişimi Anlatım, soru-cevap, analiz
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-11. Dilbilimin tanımını ve temel kavramlarını bilir.
ÖÇ-22. Dillerin türeyişi ve dil tasniflerini bilir.
ÖÇ-33. Başlıca gramer yaklaşımlarını bilir.
ÖÇ-44. Leksikoloji ve fonetik gibi yardımcı bilim dallarını tanır.
ÖÇ-55. Sentaks ve morfolojinin temel kavramlarını bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5