1. Dilbilimin tanımını ve temel kavramlarını öğretmek.
2. Dillerin türeyişi ve dil tasniflerini öğretmek.
3. Başlıca gramer çeşitlerini tanıtmak.
4. Leksikoloji ve fonetik gibi yardımcı bilim dallarını tanıtmak.
5. Sentaks ve morfolojinin temel kavramlarını tanıtmak.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 15.00-17.00, AK-B1-6
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 13.00, 3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım
- Soru-cevap
- Fonetik ve morfolojik analiz
Temel Kaynaklar
-D. Aksan, Her Yönüyle Dil, Ana Hatlarıyla Dilbilim, Ank. 1998.
- A. A. Reformatskiy, Vvedeniye v yazıkovedeniye, Moskva, 2008.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dilbilimin tanımı, kapsamı, dilin yapısı, bir sistem olarak dil
Anlatım, soru-cevap, analiz
2. Hafta
Eşzaman ve artzaman
Dilbilimin diğer bilim dallarıyla ilişkisi
Anlatım, soru-cevap, analiz
3. Hafta
Leksikoloji ve temel terimler
Çokanlamlılık, metafor vb.
Anlatım, soru-cevap, analiz
4. Hafta
Leksikoloji ve temel terimler
Eşanlamlılık, zıtanlamlılık vb.
Anlatım, soru-cevap, analiz
5. Hafta
Fonetik, dildeki seslerin tasnifi, ünlü ve ünsüzler
Anlatım, soru-cevap, analiz
6. Hafta
Fonetik süreçler, pozisyonel ve spontane değişiklikler
Anlatım, soru-cevap, analiz
7. Hafta
Gramer, tanımı, kapsamı, gramatik tarz, ekleşme ve ekleme sistemi
Anlatım, soru-cevap, analiz
8. Hafta
Kelimenin morfolojik ve etimolojik yapısı
Anlatım, soru-cevap, analiz
9. Hafta
Gramer kategorileri, kelime çeşitleri sentaktik birlikler
Anlatım, soru-cevap, analiz
10. Hafta
Yazı, grafik, alfabe, orfografya transkripsiyon
Anlatım, soru-cevap, analiz
11. Hafta
Dillerin tasnifi, dünyadaki başlıca diller
Geneolojik tasnif
Anlatım, soru-cevap, analiz
12. Hafta
Dillerin tasnifi, dünyadaki başlıca diller
Tipolojik (morfolojik) tasnif
Anlatım, soru-cevap, analiz
13. Hafta
Dillerin doğuşu ve dillerin tarihi gelişimi
Anlatım, soru-cevap, analiz
14. Hafta
Dillerin doğuşu ve dillerin tarihi gelişimi
Anlatım, soru-cevap, analiz
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Dilbilimin tanımını ve temel kavramlarını bilir.
ÖÇ-2
2. Dillerin türeyişi ve dil tasniflerini bilir.
ÖÇ-3
3. Başlıca gramer yaklaşımlarını bilir.
ÖÇ-4
4. Leksikoloji ve fonetik gibi yardımcı bilim dallarını tanır.
ÖÇ-5
5. Sentaks ve morfolojinin temel kavramlarını bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.