1. Göstergebilimi tanıtmak, bu bilim dalının temel kavamlarını öğretmek.
2. Genel göstergebilimin ilkelerini öğretmek.
3. Göstergebilimin uygulama alanlarını tanıtmak.
4. Göstergebilimsel bir işlem olan kesitlemeyi öğrenmelerini ve uygulayabilmelerini sağlamak.
5. Göstergebilimsel çözümlemeler yapabilmelerini sağlamak.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Kayhan Şahan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe günü 15.00-17.00 saatleri arasında AK3B0305 dersliğinde yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı günü 17.00-17.30 saatleri arasında görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatım
- Soru-cevap
- Analiz
Temel Kaynaklar
- M., Rıfat, homo semioticus ve genel göstergebilim sorunları, İst., 2007.
- R. Barthes, Göstergebilim İlkeleri, Ank., 1979.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Göstergebilim: tanımı, kapsamı, alanı
Anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Göstergebilim kuramının düzenlenişi
Anlatım, soru-cevap
3. Hafta
Konudil, üstdil ayırımı
Anlatım, soru-cevap
4. Hafta
Kavramlaştırma, biçimselleştirme
Anlatım, soru-cevap
5. Hafta
Gösterge dizgelerinin üretim süreci
Anlatım, soru-cevap
6. Hafta
Anlatı izlencesinin evreleri
Anlatım, soru-cevap
7. Hafta
Söylemsel yapılar
Anlatım, soru-cevap, çözümleme
8. Hafta
Metinsel yapılar
Anlatım, soru-cevap, çözümleme
9. Hafta
Göstergebilimsel işlem olarak kesitleme
Anlatım, soru-cevap
10. Hafta
Göstergebilim ve uygulama alanları
Metin ve görüntü,
Anlatım, soru-cevap
11. Hafta
Göstergebilim ve uygulama alanları
Modern yazın kuramları
Anlatım, soru-cevap
12. Hafta
Göstergebilim ve uygulama alanları
Toplumsal törenlerin göstergebilimi
Anlatım, soru-cevap
13. Hafta
Göstergebilimsel çözümleme uygulamaları
Anlatım, soru-cevap, çözümleme
14. Hafta
Göstergebilimsel çözümleme uygulamaları
Anlatım, soru-cevap, çözümleme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Göstergebilimi tanır, bu bilim dalının temel kavamlarını bilir.
ÖÇ-2
2. Genel göstergebilimin ilkelerini bilir.
ÖÇ-3
3. Göstergebilimin uygulama alanlarını bilir.
ÖÇ-4
4. Göstergebilimsel bir işlem olan kesitlemeyi bilir ve uygulayabilir.
ÖÇ-5
5. Göstergebilimsel çözümlemeler yapabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.