Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Klasik Türk Edebiyatı I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB104 1 Klasik Türk Edebiyatı I 3/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Klâsik Türk Edebiyatının kronolojik seyrinin, tarihi ve edebi gelişiminin öğrenilmesi; estetik yapısı ve kaynaklarının tanınması ve kavranmasıdır. 13.  yüzyıla Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcilerin ve eserlerinin incelenip, yorumlanması.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. İskender Pala
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba 9:00-12:00 AK-SS2 numaralı salonda yürütülmektedir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Prof. Dr. İskender Pala Ataköy Yerleşkesi Çarşamba 14:00-16:00 3D-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar

Pala, iskender (2003), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü,LM Yayıncılık, İstanbul.
Pala, iskender (2011), Divan Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul.
Levent, Agah Sırrı (1943), Divan EdebiyatI, Kelimeler ve Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İnkılap Kitabevi,İstanbul.
İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitab, Grafiker Yayınları, Ankara.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta 13. Yüzyılın Siyasi Ve Kültürel Ortamının Özellikleri. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
2. Hafta 13. Yüzyıl Edebiyatının Dil Özellikleri. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
3. Hafta Sultan Veled Ve Şiir Anlayışının İncelenmesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
4. Hafta Sultan Veled Ve Şiir Anlayışının İncelenmesi. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
5. Hafta Ahmet Fakih Ve Şiir Anlayışının İncelenmesi. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
6. Hafta Ahmet Fakih Ve Şiir Anlayışının İncelenmesi. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
7. Hafta Yunus Emre’nin Eserlerinin Türk Dili Ve Edebiyatı Açısından Önemi. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
8. Hafta Ara Sınav.
9. Hafta Yunus Emre’nin Edebi Şahsiyeti Ve Eserleri. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
10. Hafta Yunus Emre’nin Şiirlerinin Şerhi. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
11. Hafta Yunus Emre’nin Şiirlerinin Şerhi. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
12. Hafta Yunus Emre’nin Şiirlerinin Şerhi. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
13. Hafta Yunus Emre’nin Şiirlerinin Şerhi. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
14. Hafta Yunus Emre’nin Şiirlerinin Şerhi. Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Klâsik Türk edebiyatının doğuşu, tarihi ve coğrafi şartlarını tanır.
ÖÇ-2Klâsik metinlerin kelime kadrosu ve sanat anlayışını kavrar.
ÖÇ-3Klâsik Türk edebiyatının genel özelliklerini sıralar.
ÖÇ-4Divan kavramı ve Klâsik Türk şiirinin teknik özelliklerini tanır.
ÖÇ-5Nazım şekillerinin özelliklerini ayırt eder.
ÖÇ-613. yüzyıl Klâsik edebiyatının temel özelliklerini kavrar.
ÖÇ-713. yüzyıl Klâsik edebiyatının önemli temsilcileri ve eserlerini sıralar.
ÖÇ-8Çeşitli eserler ve örnekler üzerinden Klâsik edebiyatın yapısını dair öğrendiği bilgileri pekiştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8