Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Türk Dili ve Edebiyatı Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Türkoloji’de Bilgisayar Uygulamaları I

Türkoloji’de Bilgisayar Uygulamaları I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB106 1 Türkoloji’de Bilgisayar Uygulamaları I 2/0/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı
 Çağımızda hayatın hemen her alanında ağırlığını hissettiren bilgisayar teknolojisinden Türk Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin alanı ile ilgili veritabanlarını öğrenmeleri ve etkili biçimde kullanmalarını sağlamak. Dijital metin yaratma ve yayınlamayı öğrenmelerini sağlamak. Öğrencilerin gerek öğrenciliklerinde gerekse mezuniyet sonrası çalışmalarında Türkoloji alanında yaygın olarak kullanılan bilgisayar programlarının yetkin kullanımını öğrenmesini sağlamak, veri toplama, tasnif ve yazma aşamalarını daha kolay ve düzenli hale getirerek verimi arttırmak.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Emre Berkan Yeni
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım

-Uygulama
Temel Kaynaklar

Cox, Joyce, çev. Neslihan Altunel, Adım Adım Microsoft Office Professional 2010, Arkadaş Yayıncılık, 1074 S.

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Elektronik veritabanları - Tanıtım Anlatım, uygulama
2. Hafta Elektronik veritabanları - Erişim ve Etkili Kullanım Anlatım, uygulama
3. Hafta Dizinleme programları - giriş, çalışma prensipleri Anlatım, uygulama
4. Hafta Dizinleme programları – “Cibakaya” kullanımı Anlatım, uygulama
5. Hafta Dizinleme programları – “Türksözdiz” kullanımı Anlatım, uygulama
6. Hafta Dizinleme programları – “Dizici” kullanımı Anlatım, uygulama
7. Hafta Dizinleme uygulaması Anlatım, uygulama
8. Hafta Dijital metin analizleri Anlatım, uygulama
9. Hafta Dijital metin analizi araçları - Giriş, programların tanıtımı Anlatım, uygulama
10. Hafta Dijital metin analizi araçları – “AntConc” kullanımı Anlatım, uygulama
11. Hafta Dijital metin analizi araçları – “CATMA (Computer Aided Textual Markup and Analysis)” kullanımı Anlatım, uygulama
12. Hafta Dijital metin analizi araçları – “Visual Text” kullanımı Anlatım, uygulama
13. Hafta Dijital metin analizi araçları – “Cirrus” kullanımı Anlatım, uygulama
14. Hafta Dijital metin analizi uygulaması Anlatım, uygulama
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Türkoloji alanı ve diğer alanlarla ilgili veritabanlarını tanır, buralardan veri toplayabilir.
ÖÇ-2Türkoloji alanında yaygın olarak kullanılan dizinleme programlarını tanır, bu programları etkili biçimde kullanır.
ÖÇ-3Dijital metinleri analiz edebilir, bu metinleri incelemede yaygın olarak kullanılan araçları bilimsel çalışmalarında kullanabilecek yetkinliğe ulaşır.
ÖÇ-4Dijital metin yaratma ve yayınlama becerisi kazanır.
ÖÇ-5Alanında yapacağı çalışmalarda ihtiyaç duyacağı bilgisayar bilgisini ve yetkinliğini edinir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5