Türk halk edebiyatı ürünlerini halk edebiyatı ve halkbilimi inceleme yöntemleri ve kuramları temelinde incelemek, bu incelemeler üzerinden kültür ve geleneksel dünya görüşü hakkında sahibi olunmasını sağlamak, öğrenciye halk edebiyatı ürünlerini inceleme ve yorumlama becerisi kazandırmak.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Serdar Gürçay
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 13:00-15:00, AK-5B060810 numaralı sınıfta yapılacaktır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı 15.00-17.00 arasında 3D11 numaralı ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım
Soru-Yanıt
Tartışma
Kısa Sunum
Temel Kaynaklar
-William A. Haviland vd., Kültürel Antropoloji, (çev.: İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu), Kaknüs Yayınları, İstanbul 2008.
-Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri (çev.: Sema Rıfat), Om Yayınevi, İstanbul 2001.
-Mirce Eliade, Dinler Tarihine Giriş (çev.: Lale Arslan), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2003.
-S. H. Hook, Ortadoğu Mitolojisi Mezopotamya Mısır Filistin Hitit Musevi Hıristiyan Mitosları, (çev.: Alaeddin Şenel), İmge Kitabevi, Ankara 1993.
-Jack Goody, Mit, Ritüel ve Söz, (çev.: Damla Sezgi), Küre Yayınları, İstanbul 2017.
-Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1986.
-Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi I, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1993.
-W. Bang- G. R. Rahmeti, Oğuz Kağan Destanı, Burhaneddin Basımevi, İstanbul 1936.
-A. Z. Velidi Togan, Oğuz Destanı Reşideddin Oğuznamesi, Tercüme ve Tahlili, Enderun Kitabevi, İstanbul 1982.
-M. Faruk Gürtunca, Seyyid Battal Gazi, Ülkü Matbaası, İstanbul 1976.
-Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I Giriş-Metin-Faksimile, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2004.
-Özkul Çobanoğlu, Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları, Akçağ Yayınları, Ankara 2015.
-Metin Ergun, Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, 2 C., Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1997.
-Saim Sakaoğlu, Gümüşhane ve Bayburt Masalları, Akçağ Yayınları, Ankara 2002.
-Saim Sakaoğlu, Nasreddin Hoca Fıkralarından Seçmeler, Akçağ Yayınları, Ankara 2005.
-Mehmet Aça (ed.), Türk Halk Edebiyatı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.
Diğer Kaynaklar
-Uno Harva, Altay Panteonu Mitler, Ritüeller, İnançlar ve Tanrılar, Doğu Kütüphanesi, İstanbul 2015.
-D. Cuche, Sosyal Bilimlerde Kültür Kavramı, (çev.: Turgut Arnas), Bağlam Yayınları, İstanbul 2013.
-Orhan Şaik Gökyay, Dedem Korkudun Kitabı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2006.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Anlatı, Kültür ve Geleneksel Dünya Görüşü
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
2. Hafta
Halk Edebiyatı Ürünlerini İncelemeye Dönük Çalışmalar ve Yeni Yönelimler
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
3. Hafta
İnanç, Dünya Görüşü, Mit ve Ritüel
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
4. Hafta
Kozmogoni Mitleri (Karşılaştırmalı İnceleme)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
5. Hafta
Eskatoloji Mitleri (Karşılaştırmalı İnceleme)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
6. Hafta
Epik Gelenek: Oğuz Kağan Destanı/Oğuzname (İnceleme-Yorum)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
7. Hafta
Epik Gelenek: Battalname (İnceleme-Yorum)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
8. Hafta
Dede Korkut Kitabı’ndan: Dirse Han Oğlu Boğaç Han (İnceleme-Yorum)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
9. Hafta
Dede Korkut Kitabı’ndan: Deli Dumrul (İnceleme-Yorum)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
10. Hafta
Dini Destan: Kesik Baş (İnceleme-Yorum)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
11. Hafta
Türk Dünyası’ndan Bir Masal: Ak Büri (İnceleme-Yorum)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
12. Hafta
Anadolu’dan Taş Kesilme Efsaneleri (İnceleme-Yorum)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
13. Hafta
Memorat Dünyasından: Al Kızı/Al Karısı Anlatıları
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
14. Hafta
Nasreddin Hoca, Bektaşi ve Mizah (İnceleme-Yorum)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
15. Hafta
Final Haftası
16. Hafta
Final Haftası
17. Hafta
Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Propp yöntemine göre masal incelemesi yapar, yorumlar.
ÖÇ-2
Psikanalitik yönteme göre masal incelemesi yapar, yorumlar.
ÖÇ-3
Halk edebiyatının çalışma alanını bilir.
ÖÇ-4
Mitolojinin halk edebiyatındaki izlerini açıklar.
ÖÇ-5
Destanları oluşturan toplum, medeniyet, inanç özelliklerini açıklar.
ÖÇ-6
Efsanelerin arka planındaki mitolojik inançları görür.
ÖÇ-7
Masalları inceleme yöntemlerini bilir ve örnek metinleri inceler.
ÖÇ-8
Fin yöntemine göre masal incelemesi yapar, yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.