Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Halk Edebiyatı Örnekleri I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB306 Halk Edebiyatı Örnekleri I 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
Türk halk edebiyatı ürünlerini halk edebiyatı ve halkbilimi inceleme yöntemleri ve kuramları temelinde incelemek, bu incelemeler üzerinden kültür ve geleneksel dünya görüşü hakkında sahibi olunmasını sağlamak, öğrenciye halk edebiyatı ürünlerini inceleme ve yorumlama becerisi kazandırmak.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Serdar Gürçay
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 13:00-15:00, AK-5B060810 numaralı sınıfta yapılacaktır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 15.00-17.00 arasında 3D11 numaralı ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü Anlatım

Soru-Yanıt

Tartışma

Kısa Sunum
Temel Kaynaklar

-William A. Haviland vd., Kültürel Antropoloji, (çev.: İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu), Kaknüs Yayınları, İstanbul 2008.

-Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri (çev.: Sema Rıfat), Om Yayınevi, İstanbul 2001.

-Mirce Eliade, Dinler Tarihine Giriş (çev.: Lale Arslan), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2003.

-S. H. Hook, Ortadoğu Mitolojisi Mezopotamya Mısır Filistin Hitit Musevi Hıristiyan Mitosları, (çev.: Alaeddin Şenel), İmge Kitabevi, Ankara 1993.

-Jack Goody, Mit, Ritüel ve Söz, (çev.: Damla Sezgi), Küre Yayınları, İstanbul 2017.

-Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1986.

-Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi I, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1993.

-W. Bang- G. R. Rahmeti, Oğuz Kağan Destanı, Burhaneddin Basımevi, İstanbul 1936.

-A. Z. Velidi Togan, Oğuz Destanı Reşideddin Oğuznamesi, Tercüme ve Tahlili, Enderun Kitabevi, İstanbul 1982.

-M. Faruk Gürtunca, Seyyid Battal Gazi, Ülkü Matbaası, İstanbul 1976.

-Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I Giriş-Metin-Faksimile, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2004.

-Özkul Çobanoğlu, Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları, Akçağ Yayınları, Ankara 2015.

-Metin Ergun, Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, 2 C., Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1997.

-Saim Sakaoğlu, Gümüşhane ve Bayburt Masalları, Akçağ Yayınları, Ankara 2002.

-Saim Sakaoğlu, Nasreddin Hoca Fıkralarından Seçmeler, Akçağ Yayınları, Ankara 2005.

-Dursun Yıldırım, Türk Edebiyatında Bektaşi Tipine Bağlı Fıkralar (İnceleme-Metin), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1976.

-Mehmet Aça (ed.), Türk Halk Edebiyatı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.

 

Diğer Kaynaklar

-Uno Harva, Altay Panteonu Mitler, Ritüeller, İnançlar ve Tanrılar, Doğu Kütüphanesi, İstanbul 2015.

-D. Cuche, Sosyal Bilimlerde Kültür Kavramı, (çev.: Turgut Arnas), Bağlam Yayınları, İstanbul 2013.

-Orhan Şaik Gökyay, Dedem Korkudun Kitabı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2006.

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Anlatı, Kültür ve Geleneksel Dünya Görüşü Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
2. Hafta Halk Edebiyatı Ürünlerini İncelemeye Dönük Çalışmalar ve Yeni Yönelimler Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
3. Hafta İnanç, Dünya Görüşü, Mit ve Ritüel Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
4. Hafta Kozmogoni Mitleri (Karşılaştırmalı İnceleme) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
5. Hafta Eskatoloji Mitleri (Karşılaştırmalı İnceleme) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
6. Hafta Epik Gelenek: Oğuz Kağan Destanı/Oğuzname (İnceleme-Yorum) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
7. Hafta Epik Gelenek: Battalname (İnceleme-Yorum) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
8. Hafta Dede Korkut Kitabı’ndan: Dirse Han Oğlu Boğaç Han (İnceleme-Yorum) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
9. Hafta Dede Korkut Kitabı’ndan: Deli Dumrul (İnceleme-Yorum) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
10. Hafta Dini Destan: Kesik Baş (İnceleme-Yorum) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
11. Hafta Türk Dünyası’ndan Bir Masal: Ak Büri (İnceleme-Yorum) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
12. Hafta Anadolu’dan Taş Kesilme Efsaneleri (İnceleme-Yorum) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
13. Hafta Memorat Dünyasından: Al Kızı/Al Karısı Anlatıları Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
14. Hafta Nasreddin Hoca, Bektaşi ve Mizah (İnceleme-Yorum) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
15. Hafta Final Haftası
16. Hafta Final Haftası
17. Hafta Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Propp yöntemine göre masal incelemesi yapar, yorumlar.
ÖÇ-2Psikanalitik yönteme göre masal incelemesi yapar, yorumlar.
ÖÇ-3Halk edebiyatının çalışma alanını bilir.
ÖÇ-4Mitolojinin halk edebiyatındaki izlerini açıklar.
ÖÇ-5Destanları oluşturan toplum, medeniyet, inanç özelliklerini açıklar.
ÖÇ-6Efsanelerin arka planındaki mitolojik inançları görür.
ÖÇ-7Masalları inceleme yöntemlerini bilir ve örnek metinleri inceler.
ÖÇ-8Fin yöntemine göre masal incelemesi yapar, yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8