Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Osmanlı Türkçesi Grameri II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB402 4 Osmanlı Türkçesi Grameri II 2/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Osmanlı Türkçesinde yer alan Farsça unsurları tanımak ve Osmanlı Türkçesi söz sizimi özelliklerini bilmektir.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Türkmen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi günü 11.00-13.00
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe günü 15.00-17.00 AK3D19
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, soru-cevap, metin üzerinde uygulama.
Temel Kaynaklar Köksal, M. Fatih vd. (2022), Osmanlı Türkçesi (Gramer-Metin), Kut Yayınları, Ankara.

Develi, Hayati (2009), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, Kesit Yayınları, İstanbul.
 
Diğer Kaynaklar Develi, Hayati (2006), Osmanlı’nın Dili, 3F Yayınları, İstanbul.


Sami, Şemsettin (1996), Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul.
 
Timurtaş, Faruk Kadri (2009), Osmanlı Türkçesi Grameri III, Alfa Yayınları.
 
Ergin, Muharrem (1982), Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.

Devellioğlu, Ferit (2006), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Aydın Kitabevi, Ankara.

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Farsça kelimelerin yapısı, Farsça sayılar, Farsça türemiş isimler Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
2. Hafta Farsça isimden türemiş sıfatlar. Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
3. Hafta Farsça fiillerde emir gövdesi ve geçmiş zaman gövdesi. Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
4. Hafta Farsça fiilden türemiş isimler ve sıfatlar. Farsça birleşik isimler Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
5. Hafta Farsça birleşik sıfatlar, zarf grupları Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
6. Hafta Farsça iki kelimeden yapılı tamlamalar Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
7. Hafta Farsça üç kelimeden yapılı tamlamalar Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
8. Hafta Ara sınav Yazılı
9. Hafta Farsça sıfat tamlamaları Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
10. Hafta Farsça birleşik sıfatlar Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
11. Hafta Farsça yapılı tamlamaların Türkçe söz diziminde kullanılması Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
12. Hafta Farsça birleşik isimlerin ve birleşik sıfatların tamlamalarda kullanılması Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
13. Hafta Farsça birleşik sıfatların Türkçe yardımcı fiillerle kullanılması Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
14. Hafta Farsça bağlaçların-edatların kullanılışları Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
15. Hafta Final Yazılı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Farsça isim ve sıfat tamlamaların yapılışlarını bilir.
ÖÇ-2Farsça türemiş isimleri ve sıfatları tanır.
ÖÇ-3Farsça ön ve son ekleri sıralayabilecektir.
ÖÇ-4Farsça birleşik isim ve sıfatları tanır.
ÖÇ-5Farsça kelime yapma yollarını tanıyabilecektir.
ÖÇ-6Osmanlı Türkçesi metinlerinde Arapça ve Farsça unsurları ayırt edebilir
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16