Bu dersin amacı, Osmanlı Türkçesinde yer alan Farsça unsurları tanımak ve Osmanlı Türkçesi söz sizimi özelliklerini bilmektir.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Türkmen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi günü 11.00-13.00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe günü 15.00-17.00 AK3D19
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, soru-cevap, metin üzerinde uygulama.
Temel Kaynaklar
Köksal, M. Fatih vd. (2022), Osmanlı Türkçesi (Gramer-Metin), Kut Yayınları, Ankara.
Develi, Hayati (2009), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, Kesit Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
Develi, Hayati (2006), Osmanlı’nın Dili, 3F Yayınları, İstanbul.
Farsça kelimelerin yapısı, Farsça sayılar, Farsça türemiş isimler
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
2. Hafta
Farsça isimden türemiş sıfatlar.
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
3. Hafta
Farsça fiillerde emir gövdesi ve geçmiş zaman gövdesi.
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
4. Hafta
Farsça fiilden türemiş isimler ve sıfatlar. Farsça birleşik isimler
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
5. Hafta
Farsça birleşik sıfatlar, zarf grupları
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
6. Hafta
Farsça iki kelimeden yapılı tamlamalar
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
7. Hafta
Farsça üç kelimeden yapılı tamlamalar
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
8. Hafta
Ara sınav
Yazılı
9. Hafta
Farsça sıfat tamlamaları
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
10. Hafta
Farsça birleşik sıfatlar
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
11. Hafta
Farsça yapılı tamlamaların Türkçe söz diziminde kullanılması
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
12. Hafta
Farsça birleşik isimlerin ve birleşik sıfatların tamlamalarda kullanılması
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
13. Hafta
Farsça birleşik sıfatların Türkçe yardımcı fiillerle kullanılması
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
14. Hafta
Farsça bağlaçların-edatların kullanılışları
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
15. Hafta
Final
Yazılı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Farsça isim ve sıfat tamlamaların yapılışlarını bilir.
ÖÇ-2
Farsça türemiş isimleri ve sıfatları tanır.
ÖÇ-3
Farsça ön ve son ekleri sıralayabilecektir.
ÖÇ-4
Farsça birleşik isim ve sıfatları tanır.
ÖÇ-5
Farsça kelime yapma yollarını tanıyabilecektir.
ÖÇ-6
Osmanlı Türkçesi metinlerinde Arapça ve Farsça unsurları ayırt edebilir
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.