Eski Anadolu Türkçesi dönemi eserlerini tanıtmak ve genel dil özelliklerini metinler üzerinde saptamak.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Arş. Gör. Çağla Barikan Topci
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba günü 09.00-11.00 saatleri arasında ZD2 amfisinde yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı günü 17.00-17.30 saatleri arasında görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Soru-yanıt, gösterme, uygulama, alıştırma.
Temel Kaynaklar
Şahin, Hatice (2003), Eski Anadolu Türkçesi, Akçağ yayınları, Ankara.
Özkan, Mustafa (2000), Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, Filiz Kitabevi, İstanbul.
Gülsevin Gürer, Erdoğan Boz (2004), Eski Anadolu Türkçesi, Gazi Kitabevi, Ankara.
Köktekin, Kazım (2000), Eski Anadolu Türkçesi Metinleri Antolojisi, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türkçenin tarihi dönemleri ve Eski Türkçenin tarihi dönemleri ve Eski Anadolu Türkçesi
Anlatım
2. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi dönemine ait eserler ve yazarları
Anlatım
3. Hafta
Eski Anadolu Türkçesinde yazı ve imla özellikleri
Anlatım, soru-cevap
4. Hafta
Ses değişmeleri
uygulama, soru-cevap
5. Hafta
İsim ve fiil çekim ekleri
uygulama, soru-cevap
6. Hafta
İsim ve fiil yapım ekleri
uygulama, soru-cevap
7. Hafta
Filler ve fiil çekim ekleri
uygulama, soru-cevap
8. Hafta
Vize
Vize
9. Hafta
Edatlar, bağlaçlar
uygulama, soru-cevap
10. Hafta
Dönemin söz varlığı
uygulama, soru-cevap
11. Hafta
Metinler üzerinde ses incelemeri
Karşılaştırmalı anlatım
12. Hafta
Metinler üzerinde karşılaştırmalı yapı incelemeleri
Okuma-uygulama
13. Hafta
Metinler üzerinde karşılaştırmalı anlam incelemeleri
Okuma-uygulama
14. Hafta
Metinler üzerinde karşılaştırılmalı söz dizimi incelemeleri
Okuma-uygulama
15. Hafta
Final
Final
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
25
Derse Devam / Katılım
1
25
Final
1
50
ÖÇ-1
Eski Anadolu Türkçesinin dönemlerini oluşturabilir.
ÖÇ-2
Dönemlerdeki eserler üzerinde fonoloji ve imla incelemesi yapabilir
ÖÇ-3
Orijinal (yazma) metinleri okur.
ÖÇ-4
Orijinal metinlerdeki yazı ve imla özelliklerini belirler.
ÖÇ-5
Dönemlerdeki eserler üzerinde morfoloji, sentaks, leksikoloji incelemesi yapabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.