Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Türk Dili ve Edebiyatı Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları I

Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB502 5 Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları I 2/2/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı

1. Azerbaycan Türklerini, Azerbaycan'ı ve Azeri edebiyatını

tanıtmak.

2. Azerbaycan Türkçesi alfabesini (Kiril) ve ve seslerini tanıtmak.

3. Azerbaycan Türkçesinin fonetik ve morfolojik özelliklerini öğretmek.

4. Azerbaycan edebiyatının mensur metinlerini okuyup anlayabilmelerini sağlamak.

5. Azerbaycan edebiyatının manzum metinlerini okuyup anlayabilmelerini sağlamak.

Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Emre Berkan Yeni
Asistanlar Arş. Gör. Harun Coşkun
Ders Gün,Saat ve Yeri Teori: Cuma günü 09.00-11.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülür. Uygulama: Arş. Gör. Harun Coşkun ile Çarşamba günü 16.00-18.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba günü 13.00-15.00 saatleri arasında görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz, okuma

 
Temel Kaynaklar

1. Akpınar, Y.,  XIX-XX. Asırda Azeri Edebiyatı, İstanbul, 1998.

2. Ergin, M., Azeri Türkçesi, İstanbul, 1986.

3. Buran, A.,  Alkaya, E.,  Çağdaş Türk Lehçeleri, İstanbul, 2003.

Diğer Kaynaklar

1.Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Ansiklopedisi, Kültür Bakanlığı


2. Altaylı, S., Azerice-Türkçe Sözlük, MEB., İstanbul, 1990.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Azerbaycan ve Azerbaycan Türkleri Anlatım
2. Hafta Azerbaycan Türkleri Edebiyatı tarihi Anlatım
3. Hafta Azerbaycan Kiril alfabesi ve sesler Anlatım, yazma
4. Hafta Azerbaycan Tükçesinin fonetik özellikleri, ses uyumları Anlatım, soru-cevap
5. Hafta Azerbaycan Tükçesinin morfolojik özellikleri, isim çekim ekleri Anlatım, soru-cevap
6. Hafta Azerbaycan Tükçesinin morfolojik özellikleri, fiil çekim ekleri (şahıs ve basit zamanlar) Anlatım, soru-cevap
7. Hafta Azerbaycan Tükçesinin morfolojik özellikleri, fiil çekim ekleri (dilek kipleri) Anlatım, soru-cevap
8. Hafta Vize Yazılı
9. Hafta Azerbaycan Tükçesinde Kelime Türleri Okuma, soru-cevap,
10. Hafta Azerbaycan Türkçesi metin örnekler Okuma, soru-cevap, analiz
11. Hafta  Azerbaycan edebiyatından örnek metinler  Mensur metinler Okuma, soru-cevap, analiz
12. Hafta  Azerbaycan edebiyatından örnek metinler  Manzum metinler Okuma, soru-cevap, analiz
13. Hafta  Azerbaycan edebiyatından örnek metinler  Manzum metinler Okuma, soru-cevap, analiz
14. Hafta  Azerbaycan edebiyatından örnek metinler  Manzum metinler Okuma, soru-cevap, analiz
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-11. Azerbaycan Türklerini, Azerbaycan'ı ve Azeri edebiyatını tanır.
ÖÇ-22. Azerbaycan Türkçesi alfabesini (Kiril) okuyup yazabilir ve seslerini tanır.
ÖÇ-33. Azerbaycan Türkçesinin fonetik ve morfolojik özelliklerini bilir bunları Türkiye Türkçesiyle karşılaştırabilir.
ÖÇ-44. Azerbaycan edebiyatının mensur metinlerini okuyup anlayabilir.
ÖÇ-55. Azerbaycan edebiyatının manzum metinlerini okuyup anlayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5