1. Azerbaycan Türklerini, Azerbaycan'ı ve Azeri edebiyatını
tanıtmak.
2. Azerbaycan Türkçesi alfabesini (Kiril) ve ve seslerini tanıtmak.
3. Azerbaycan Türkçesinin fonetik ve morfolojik özelliklerini öğretmek.
4. Azerbaycan edebiyatının mensur metinlerini okuyup anlayabilmelerini sağlamak.
5. Azerbaycan edebiyatının manzum metinlerini okuyup anlayabilmelerini sağlamak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Emre Berkan Yeni
Asistanlar
Arş. Gör. Harun Coşkun
Ders Gün,Saat ve Yeri
Teori: Cuma günü 09.00-11.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülür.
Uygulama: Arş. Gör. Harun Coşkun ile Çarşamba günü 16.00-18.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba günü 13.00-15.00 saatleri arasında görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz, okuma
Temel Kaynaklar
1. Akpınar, Y., XIX-XX. Asırda Azeri Edebiyatı, İstanbul, 1998.
2. Ergin, M., Azeri Türkçesi, İstanbul, 1986.
3. Buran, A., Alkaya, E., Çağdaş Türk Lehçeleri, İstanbul, 2003.
Diğer Kaynaklar
1.Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Ansiklopedisi, Kültür Bakanlığı
2. Altaylı, S., Azerice-Türkçe Sözlük, MEB., İstanbul, 1990.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Azerbaycan ve Azerbaycan Türkleri
Anlatım
2. Hafta
Azerbaycan Türkleri Edebiyatı tarihi
Anlatım
3. Hafta
Azerbaycan Kiril alfabesi ve sesler
Anlatım, yazma
4. Hafta
Azerbaycan Tükçesinin fonetik özellikleri, ses uyumları
Anlatım, soru-cevap
5. Hafta
Azerbaycan Tükçesinin morfolojik özellikleri, isim çekim ekleri
Anlatım, soru-cevap
6. Hafta
Azerbaycan Tükçesinin morfolojik özellikleri, fiil çekim ekleri (şahıs ve basit zamanlar)
Anlatım, soru-cevap
7. Hafta
Azerbaycan Tükçesinin morfolojik özellikleri, fiil çekim ekleri (dilek kipleri)
Anlatım, soru-cevap
8. Hafta
Vize
Yazılı
9. Hafta
Azerbaycan Tükçesinde Kelime Türleri
Okuma, soru-cevap,
10. Hafta
Azerbaycan Türkçesi metin örnekler
Okuma, soru-cevap, analiz
11. Hafta
Azerbaycan edebiyatından örnek metinler
Mensur metinler
Okuma, soru-cevap, analiz
12. Hafta
Azerbaycan edebiyatından örnek metinler
Manzum metinler
Okuma, soru-cevap, analiz
13. Hafta
Azerbaycan edebiyatından örnek metinler
Manzum metinler
Okuma, soru-cevap, analiz
14. Hafta
Azerbaycan edebiyatından örnek metinler
Manzum metinler
Okuma, soru-cevap, analiz
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Azerbaycan Türklerini, Azerbaycan'ı ve Azeri edebiyatını tanır.
ÖÇ-2
2. Azerbaycan Türkçesi alfabesini (Kiril) okuyup yazabilir ve seslerini tanır.
ÖÇ-3
3. Azerbaycan Türkçesinin fonetik ve morfolojik özelliklerini bilir bunları Türkiye Türkçesiyle karşılaştırabilir.
ÖÇ-4
4. Azerbaycan edebiyatının mensur metinlerini okuyup anlayabilir.
ÖÇ-5
5. Azerbaycan edebiyatının manzum metinlerini okuyup anlayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.