Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Klasik Türk Edebiyatı VI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB604 6 Klasik Türk Edebiyatı VI 2/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
18. ve 19. yüzyılda Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcilerin ve eserlerinin incelenip yorumlanması.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ömür Ceylan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 12.00-14.00, AK3B111315
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba, 14.00-14.30, 3D-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
Temel Kaynaklar Levent, Agah Sırrı (1943), Divan EdebiyatI, Kelimeler ve Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İnkılap Kitabevi,İstanbul.
Tarlan, Ali Nihat(1981), Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yayınları, İstanbul.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)
Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitab, Grafiker Yayınları, Ankara.
Pala, iskender (2003), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü,LM Yayıncılık, İstanbul.
 
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta 18. Yüzyılın Kültürel Ve Siyasi Ortamının İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
2. Hafta 18. Yüzyıl Edebiyatının Edebi Ve Estetik Özelliklerinin İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
3. Hafta 18. Yüzyıldaki Mahallileşme/Yerlileşme Hareketinin İcelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
4. Hafta Mahalileşme Hareketi Bağlamında Nedim’in Sanatının İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
5. Hafta Nedim’in Şiirlerinden Örnekler. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
6. Hafta Mahallileşme Hareketi Bağlamında Vahit Mahtumi Ve Hevayi’nin Şiirlerinin İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
7. Hafta Gelenek Çizgisinde Hareket Eden Kami, Syyid Vehbi, Sümbülzade Vehbi’nin Sanat Anlayışlarının İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
8. Hafta Ara Sınav.
9. Hafta Hikemi Tarzın Takipçileri Olan Koca Ragıp Paşa, Haşmet Ve Fıtnat Hanım’ın Edebiyat Anlayışlarının İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
10. Hafta Mahallileşme Hareketi Bağlamında Enderunlu Vasıf Ve Enderunlu Fazıl’ın Şiir Anlayışlarının İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
11. Hafta Şeyh Galib’in Şiir Anlayışının İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
12. Hafta Şeyh Galip Şiirleri Üzerinden Estetik Ve Debi Zevkin İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
13. Hafta Mevlevi Muhitinin En Önemli Simalarından Esrar Dede’nin Şiir Anlayışının İncelenmesi. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
14. Hafta 18. Yüzyıl Edebiyatının Genel Bir Değerlendirmesi Ve Klâsik Anlayışın Değişen Seyrinin Genel Hatlarıyla Ortaya Konulması. Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 35
Derse Devam / Katılım 1 15
Final 1 30


ÖÇ-1Klâsik Türk edebiyatının tarihsel süreci içerisinde 18. yüzyılın yerini belirler.
ÖÇ-218. Yüzyılın önemli temsilcileri ve eserlerini sıralar.
ÖÇ-318. yüzyılın genel özelliklerini ve üslûpsal değişimleri kavrar.
ÖÇ-4Klâsik dönem şiir anlayışı, imaj ve hayal dünyası çerçevesinde metinleri değerlendirir.
ÖÇ-5Klâsik Türk edebiyatının tarihsel süreci içerisinde 19. yüzyılın yerini belirler.
ÖÇ-619. Yüzyılın önemli temsilcileri ve eserlerini sıralar.
ÖÇ-719. yüzyılın genel özelliklerini ve üslûpsal değişimleri kavrar.
ÖÇ-8Seçilen metinlerin kültürel ve sosyal alt yapısını kavrar.
ÖÇ-9Seçilen örnekleri günümüz Türkçesine aktarır ve yorumlar.
ÖÇ-10Seçilen metinleri tür ve şekil bilgisi, edebî sanatlar bağlamında değerlendirir.
ÖÇ-11Metinlerin estetik yapısını ve sanat değerini değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8                
ÖÇ 9                
ÖÇ 10                
ÖÇ 11