18. ve 19. yüzyılda Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcilerin ve eserlerinin incelenip yorumlanması.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Ömür Ceylan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 12.00-14.00, AK3B111315
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba, 14.00-14.30, 3D-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
Temel Kaynaklar
Levent, Agah Sırrı (1943), Divan EdebiyatI, Kelimeler ve Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İnkılap Kitabevi,İstanbul.
Tarlan, Ali Nihat(1981), Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yayınları, İstanbul.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)
Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitab, Grafiker Yayınları, Ankara.
Pala, iskender (2003), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü,LM Yayıncılık, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
18. Yüzyılın Kültürel Ve Siyasi Ortamının İncelenmesi.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
2. Hafta
18. Yüzyıl Edebiyatının Edebi Ve Estetik Özelliklerinin İncelenmesi.
Mahalileşme Hareketi Bağlamında Nedim’in Sanatının İncelenmesi.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
5. Hafta
Nedim’in Şiirlerinden Örnekler.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
6. Hafta
Mahallileşme Hareketi Bağlamında Vahit Mahtumi Ve Hevayi’nin Şiirlerinin İncelenmesi.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
7. Hafta
Gelenek Çizgisinde Hareket Eden Kami, Syyid Vehbi, Sümbülzade Vehbi’nin Sanat Anlayışlarının İncelenmesi.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
8. Hafta
Ara Sınav.
9. Hafta
Hikemi Tarzın Takipçileri Olan Koca Ragıp Paşa, Haşmet Ve Fıtnat Hanım’ın Edebiyat Anlayışlarının İncelenmesi.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
10. Hafta
Mahallileşme Hareketi Bağlamında Enderunlu Vasıf Ve Enderunlu Fazıl’ın Şiir Anlayışlarının İncelenmesi.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
11. Hafta
Şeyh Galib’in Şiir Anlayışının İncelenmesi.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
12. Hafta
Şeyh Galip Şiirleri Üzerinden Estetik Ve Debi Zevkin İncelenmesi.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
13. Hafta
Mevlevi Muhitinin En Önemli Simalarından Esrar Dede’nin Şiir Anlayışının İncelenmesi.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
14. Hafta
18. Yüzyıl Edebiyatının Genel Bir Değerlendirmesi Ve Klâsik Anlayışın Değişen Seyrinin Genel Hatlarıyla Ortaya Konulması.
Dinleme, okuma, yazma, araştırma.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
35
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
30
ÖÇ-1
Klâsik Türk edebiyatının tarihsel süreci içerisinde 18. yüzyılın yerini belirler.
ÖÇ-2
18. Yüzyılın önemli temsilcileri ve eserlerini sıralar.
ÖÇ-3
18. yüzyılın genel özelliklerini ve üslûpsal değişimleri kavrar.
ÖÇ-4
Klâsik dönem şiir anlayışı, imaj ve hayal dünyası çerçevesinde metinleri değerlendirir.
ÖÇ-5
Klâsik Türk edebiyatının tarihsel süreci içerisinde 19. yüzyılın yerini belirler.
ÖÇ-6
19. Yüzyılın önemli temsilcileri ve eserlerini sıralar.
ÖÇ-7
19. yüzyılın genel özelliklerini ve üslûpsal değişimleri kavrar.
ÖÇ-8
Seçilen metinlerin kültürel ve sosyal alt yapısını kavrar.
ÖÇ-9
Seçilen örnekleri günümüz Türkçesine aktarır ve yorumlar.
ÖÇ-10
Seçilen metinleri tür ve şekil bilgisi, edebî sanatlar bağlamında değerlendirir.
ÖÇ-11
Metinlerin estetik yapısını ve sanat değerini değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.