Öğretmenlik alan bilgisi derslerinin amacı, öğrencileri Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliğine donanımlı bir şekilde hazırlamaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe günü 15.00-17.00 saatleri arasında CATS sanal sınıfta yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe günü 17.00-17.30 saatleri arasında CATS üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
-
Öğretmenlik Alan Bilgisi, Türk Dili ve Edebiyatı, Akçağ Yayınları 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Konu Anlatımlı Modüler Set, Yargı Yayınevi. 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Konu Anlatımlı Cep Kitabı, İhtiyaç Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Anlatımlı, Pegem Yayıncılık, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Anlatımlı Kitap Yediiklim Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Anlatımlı Kitap Sınav Akademi Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Anlatımlı Kitap ABY Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Kitabı, Murat Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Kitabı, Beyaz Kalem Yayınları, 2013.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Klasik Türk Edebiyatının muhteva dünyası ve edebi tiplerin değerlendirilmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
2. Hafta
Nazım şekillerinin özellikleri ve aruz vezni uygulamaları
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
3. Hafta
Nazım şekillerinin metinler üzerinden tespitinin yapılması
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
4. Hafta
Edebi türler ve tasnifi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
5. Hafta
Edebi türlerin örneklerle incelenmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
6. Hafta
Edebi sanatlar ve bu sanatların edebi metinlerdeki temsilleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
7. Hafta
Tezkire türü ve Anadolu Sahası Türk Tezkireciliği
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
8. Hafta
Tezkire metinlerinin içeriklerinin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
9. Hafta
Eski Türk edebiyat tarihinin yüzyıllara göre seyri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
10. Hafta
14-15. yüzyıl Klasik Türk Edebiyatının özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
11. Hafta
16-17. yüzyıl Klasik Türk Edebiyatının özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
12. Hafta
18-19. yüzyıl Klasik Türk Edebiyatının özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
13. Hafta
Klasik Türk Edebiyatındaki akım ve üslupların incelenmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
14. Hafta
Klasik Türk Edebiyatındaki mitolojik unsurlarının incelenmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Kısa sınav(lar)
1
20
Derse Devam / Katılım
1
15
Kanaat
1
15
Final
1
30
ÖÇ-1
Klasik Türk edebiyatının muhtevasını öğrenir ve karakteristiği üzerine fikir sahibi olur.
ÖÇ-2
Klasik edebiyatta üretilmiş edebi türler ve şekil bilgisini kavrar, birincil kaynaklar üzerinden bunların özelliklerini ayırt eder.
ÖÇ-3
Edebi sanatlara hakim olur ve bu sanatlar üzerinden Osmanlı edebi zevkini kavrar.
ÖÇ-4
Osmanlı kültürel ve sosyal hayatına dair bilgiler edinir.
ÖÇ-5
Bu alanda yapılmış araştırma ve incelemelere vakıf olarak gerekli akademik donanıma sahip olur.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.