Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Tarihi Türk Lehçeleri IV

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB801 8 Tarihi Türk Lehçeleri IV 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı

Çağatay ve Kıpçak dönemi eserlerini tanıtmak ve genel dil özelliklerini metinler üzerinde saptamak.

Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Vahit TÜRK
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı günü 09.00-11.00 saatleri arasında AK5B121416 nolu sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı günü 13.00-14.00, 3D-15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.

Temel Kaynaklar  

İslam Ansiklopedisi İlgili Kaynaklar

Eckmann, Janos; Çağatayca El Kitabı, Kesit Yayınları, İstanbul 2000

Eckmann, Janos; Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, TDK Yayınları

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Genel olarak Türk dili tarihi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
2. Hafta Çağatay ve Kıpçak Türkçesinin dil tarihi içerisindeki yeri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
3. Hafta Lütfi Divanı Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
4. Hafta Sekkaki Divanı Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
5. Hafta Nevayi Eserleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
6. Hafta Nevayi Eserleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
7. Hafta Baykara Divanı Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Babürname Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
10. Hafta Çağatay Sözlükleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
11. Hafta Gülistan Tercümesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
12. Hafta Hüsrev ü Şirin Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
13. Hafta Münyetü’l-Guzat Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
14. Hafta Kıpçak Sözlükleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Genel olarak Türk dili tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2Çağatay ve Kıpçak Türkçesi'nin Türk dili tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ-3Ali Şir Nevayi, Babür Şah ve Hüseyin Baykara eserlerini tanıtabilir duruma gelir
ÖÇ-4Çağatay ve Kıpçak dönemlerinin gramer özelliklerini tanıyabilir.
ÖÇ-5Her iki döneme ait metinleri anlayabilir
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5