Klasik Türk Edebiyatında manzum hikâye geleneğini öğrenmek, çeşitli hikâyeleri incelemek ve bu alandaki literatür bilgisinden haberdar olmak.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 11.00-13.00, 3C0406
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 13.00-14.00, 3D09
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
Ali Fuat Bilkan. “Mesneviler”, Türk Edebiyatı Tarihi, c. 2, Ankara: Kültür ve Turizm
Bakanlığı Yayınları, 2006, s. 291-306.
İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.
J. Wilkinson Gibb. Osmanlı Şiir Tarihi, c. III-V, Ankara: Akçağ Yayınları, 1999.
Victoria R. Holbrook. Aşkın Okunmaz Kıyıları, terc. Erol Köroğlu - Engin Kılıç, İstanbul: İletişim Yayınları, 1998.
Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Mesneviler, Türk Edebiyatı Tarihi, c. 2, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2006, s. 543-60.
Muhittin Eliaçık. Türk Edebiyatında Ahlaki Mesneviler. Ankara, 2002.
Talat Halman vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)
Vasfi Mahir Kocatürk. Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara, 1970.
Kartal, Ahmet. Doğu’nun Uzun Hikâyesi: Türk Edebiyatında Mesnevi. İstanbul: Doğu Kütüphanesi, 2013.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Klasik dönem eserlerinin genel çerçevede üslup özelliklerinin incelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta
Klasik dönem hikâye geleneğinin başlangıç dönemi ve çeşitli örneklerin değerlendirilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta
Klasik dönem manzum-mensur edebiyat üretimlerinde tahkiye üslubunun incelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta
Klasik dönemde üretilmiş manzum hikâyelerin özellikleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta
Klasik dönemde üretilmiş manzum hikâyelerin tematik özellikleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta
Klasik dönemde üretilmiş manzum hikâyelerin üslupsal ve dilsel özellikleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
14. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta
15. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta
16. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta
17. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta
17. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta
Çeşitli manzum hikâye örneklerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve analizlerinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta
Çeşitli manzum hikâye örneklerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve analizlerinin yapılması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
35
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
30
ÖÇ-1
Klasik dönem edebiyat geleneği içerisinde hikâye geleneğini kavrar.
ÖÇ-2
Klasik dönem edebiyatında manzum hikâye geleneğinin tarihi gelişimi öğrenir.
ÖÇ-3
Manzum hikâye örneklerini tanır, çeşitli eserlerin üslup ve içeriklerini kavrar.
ÖÇ-4
Klasik tarzda yazılmış manzum hikâye örneklerini tanır, çözümler.
ÖÇ-5
Klasik Dönem manzum hikâye geleneği konusunda yapılmış çalışmalardan haberdar olur, kaynakları analiz eder, yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.