Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Klasik Dönem Manzum Hikâye Geleneği

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB412 Klasik Dönem Manzum Hikâye Geleneği 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
 Klasik Türk Edebiyatında manzum hikâye geleneğini öğrenmek, çeşitli hikâyeleri incelemek ve bu alandaki literatür bilgisinden haberdar olmak.

 

Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 11.00-13.00, 3C0406
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, 13.00-14.00, 3D09
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.

Temel Kaynaklar  Ali Fuat Bilkan. “Mesneviler”, Türk Edebiyatı Tarihi, c. 2, Ankara: Kültür ve Turizm

Bakanlığı Yayınları, 2006, s. 291-306.

İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.

J. Wilkinson Gibb. Osmanlı Şiir Tarihi, c. III-V, Ankara: Akçağ Yayınları, 1999.

Victoria R.  Holbrook. Aşkın Okunmaz Kıyıları, terc. Erol Köroğlu - Engin Kılıç, İstanbul: İletişim Yayınları, 1998.

Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

Mesneviler, Türk Edebiyatı Tarihi, c. 2, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2006, s. 543-60.

Muhittin Eliaçık. Türk Edebiyatında Ahlaki Mesneviler. Ankara, 2002.

Talat Halman vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.

Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)

Vasfi Mahir Kocatürk. Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara, 1970.

Kartal, Ahmet. Doğu’nun Uzun Hikâyesi: Türk Edebiyatında Mesnevi. İstanbul: Doğu Kütüphanesi, 2013.

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Klasik dönem eserlerinin genel çerçevede üslup özelliklerinin incelenmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta Klasik dönem hikâye geleneğinin başlangıç dönemi ve çeşitli örneklerin değerlendirilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta Klasik dönem manzum-mensur edebiyat üretimlerinde tahkiye üslubunun incelenmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta Klasik dönemde üretilmiş manzum hikâyelerin özellikleri. Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta Klasik dönemde üretilmiş manzum hikâyelerin tematik özellikleri. Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta Klasik dönemde üretilmiş manzum hikâyelerin üslupsal ve dilsel özellikleri. Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta 14. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta 15. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta 16. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta 17. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta 17. yüzyıl manzum hikâye örneklerinin ve bunları kaleme alan yazarların dönem ve gelenek bağlamında değerlendirilmesi. Bu metinlerin üslupsal, dilsel ve tematik açıdan analizinin yapılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta Çeşitli manzum hikâye örneklerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve analizlerinin yapılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta Çeşitli manzum hikâye örneklerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve analizlerinin yapılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 35
Derse Devam / Katılım 1 15
Final 1 30


ÖÇ-1Klasik dönem edebiyat geleneği içerisinde hikâye geleneğini kavrar.
ÖÇ-2Klasik dönem edebiyatında manzum hikâye geleneğinin tarihi gelişimi öğrenir.
ÖÇ-3Manzum hikâye örneklerini tanır, çeşitli eserlerin üslup ve içeriklerini kavrar.
ÖÇ-4Klasik tarzda yazılmış manzum hikâye örneklerini tanır, çözümler.
ÖÇ-5Klasik Dönem manzum hikâye geleneği konusunda yapılmış çalışmalardan haberdar olur, kaynakları analiz eder, yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5