Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Destanları

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB717 Türk Destanları 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı Destanın tanımı, doğuşu, türleri ve oluşum şartları hakkında bilgi edinme ve ortak toplumsal hafızanın ürünü olan destanları Türk dünyası bağlamında değerlendirebilme.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 15:00-17:00, Ataköy Yerleşkesi, 4C 03-05
Görüşme Saatleri ve Yeri Dr. Öğr. Üyesi Shurubu Kayhan, 4A 02
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım, sunum, tartışma.
Temel Kaynaklar AÇA, Mehmet, “Türk Destancılık Geleneğine Bütüncül Yaklaşabilme ve Alp Kavramı Üzerine Bazı Yeni Yaklaşım Denemeleri”, Milli Folklor ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi Cilt-1/2, 2014. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara. TOGAN, Zeki Velidi,Türk Destanlarının Tasnifi, Türkler Ansiklopedisi (Cilt 1)
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Destan türünün tanımı, doğuşu hakkında bilgilerin verilmesi. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012.
2. Hafta Destanın oluşum şartları, kültürel çerçevesi ve destan türünün sınıflandırılması hakkında bilgilerin verilmesi. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012.
3. Hafta Türk mitolojisi hakkında bilgilerin verilmesi. ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi Cilt-1/2, 2014.
4. Hafta Oğuz Kağan Destanı hakkında bilgilerin verilmesi. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
5. Hafta Oğuz Kağan destanının metin çözümlemesinin yapılması ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
6. Hafta Bozkurt Destanı hakkında bilgilerin verilmesi ve söz konusu metnin çözümlemesinin yapılması. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
7. Hafta Alp Er Tunga Destanı hakkında bilgilerin verilmesi. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Ara Sınav sorularının cevaplandırılması ve tartışılması. Soru, cevap ve tartışma.
10. Hafta Türk halklarının destanlarının incelenmesi. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
11. Hafta Türk halklarının destanlarının incelenmesi. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
12. Hafta Türk halklarının destan metinlerinin karşılaştırılması. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
13. Hafta Türk halklarının destan metinlerinin karşılaştırılması. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
14. Hafta Türk halklarının destan metinlerinin karşılaştırılması. ÖZTÜRK, Ali, Çağların İçinden Türk Destanları, Ankara 2012. SAKAOĞLU, Saim-DUYMAZ, Ali (2002), İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ankara.
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Destanın tanımı, doğuşu, türleri ve oluşum şartları hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-2Yabancı dil bilgisi dahilinde başka ulusların destanları ile Türk destanları arasında karşılaştırma, inceleme ve araştırma yapabilir.
ÖÇ-3Milli ve mitolojik yönleriyle öne çıkan ve ortak kültür hazinesi kimliğine sahip olan destanları anlayabilme yeteneği kazanır.
ÖÇ-4Türk edebiyatı ve kültürü açısından anonim bir tür olan destanları ortak toplumsal hafıza bağlamında değerlendirebilme yeteneği kazanır.
ÖÇ-5Türk halklarının destan metinlerini inceleyip karşılaştırabilme yeteneği kazanır.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5